Författare Ämne: Undran  (läst 8818 gånger)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
Undran
« skrivet: 31 maj, 2014, 23:14:15 »
 :)Hejsan Alla vänner!
Jag har funderat mycket på en sak .Är det så att ni vill bara ha information eller skulle ni tycka det var roligt om vi kunde ha en dialog med varandra. Nu känner jag att det är bara jag som för en monolog .Det var inte så jag hade tänkt det
Hoppas på flera svar.Jag skulle verkligen uppsakatta om någon av er skrev !HUR NI SKULLE VILJA HA DET PÅ FÖR SETT??????!!!!!! Skriv hur ni vill ha det!
.
Själv skulle jag tycka att det vore roligare att alla skriver något så svara,då har man fått igång en dialog
Få se vad som händer,Det måste finnas bra lösningar
tror jag.

Min önskan är att:
vi skriver om menieren  ,Vi får se hur det utvecklar sig  :),Kramisar Yvonne o
« Senast ändrad: 02 juni, 2014, 18:53:31 av yvonne.o »

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Undran
« Svar #1 skrivet: 01 juni, 2014, 11:11:19 »
Hej Yvonne! Självklart är väl tanken att det ska vara en typ av dialog på planket. Att vi kan tipsa och peppa varandra. Det gäller bara att "få ändan ur..." är inte jättebra på det själv ..! Förstår att du upplever det som en monolog, för det är så det är och det måste ju kännas lite meningslöst att inte få respons. Du kämpar dock på Yvonne och det ska du ha en eloge för :) vi andra får väl skärpa till oss. Eller vad säger ni? Hälsar Mia

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 02 juni, 2014, 18:56:10 »
              Tack Mia
Det kändes upplyftande att du svarade,hoppas det kommer fler som "tycker" något.
Kramisar Yvonne o ;)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 juni, 2014, 00:24:44 »
Hejsan alla meniereklottare
Jag efterlyste en dialog mer Er kanske ni
kan skriva  något när helgen stundar Vore så kul och få igång en dialog.
Önskar er alla en trevlig Nationnaldag
och en härlig lång Pingst!!!!! :) :)
Hjärtekrem Yvonne o ;)
« Senast ändrad: 06 juni, 2014, 00:28:37 av yvonne.o »

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 juni, 2014, 23:46:34 »
Hej Yvonne!
Tro inte att dina inlägg är meningslösa :(
Tvärtom, det är bara det (som Mia skrev) att periodvis har man inget att tillägga.
Själv är jag inne i en fas, då jag liksom gett upp för sjukdomen.
Trodde aldrig, att dom där små yrselbesvären som började för ca tio år sedan, på sikt skulle sabba hela mitt liv.
Jag verkar annars tillhöra de få, som sällan har kraftiga yrselattacker och mår illa och spyr. Men.. jag har såna problem med hörseln. Ja, faktiskt så att jag börjat isolera mig. Ändå har jag en hörapparat, men den dissar jag och dessutom hör jag inte hundra ändå!
Jag gruvar mig för möten för jag vet, att jag inte kommer att hänga med. Och jag går aldrig på kurser av samma anledning etc. Vidare är det inte längre roligt att lyssna på musik eller spela själv (gitarr), för det låter inte bra.
Jag har "normal" hörselnedsättning på hö öra men är nästan döv på Meniere-örat. Dessutom har det tillkommit ett susljud på den sidan, som förvränger ljudbilden ytterligare :o
Just nu känns livet hopplöst. Det finns ju ingen hjälp att få. Vad finns det då att skriva om, Yvonne?
Hur det känns? Se ovan - hopplöst :(
Kan inte glömma, hur överläkaren på Öron rådde mig att lyssna på musik från mobilen för att slippa oljudet. Ytterst dumt förslag i mitt tycke. Jag vill ju inte släppa kontakten med omvärlden ytterligare och dessutom blir ljudbilden inte bra i hörlurar heller.
Ja, det är den empati man möts av, när sjukvården står handlingsförlamad.
Jaja, jag vet att jag gnäller - men jag är trött, trött på det här.
Hoppas jag inte skrämmer upp andra drabbade på planket, men såhär har det blivit för mig.
Att drabbas av en obotlig sjukdom är verkligen vidrigt. Dessutom känns det som om det sakta blir värre och värre.
Förr gick det í alla fall fram och tillbaks, som i skov. Men nu är det jämt dåligt.
Innan jag slutar, en liten korrektion ang. Betaserc.
Du skriver, Yvonne, att preparatet kan ge matsmältningsbesvär. Jag skulle hellre kalla det magbesvär. Matsmältningen funkar nog forfarande, men histaminet i Betaserc stimulerar till ökad saltsyrainsöndring.
Vilket alltså gärna ger sur mage. Så har man den problematiken är medlet inte rekommendabelt.
I övrigt bra info om betahistin :)
Även om det är skrivet i stjärnorna hur det verkar. Varför är ökad blodgenomströmning i innerörat av godo??
Det borde man ju få av motion också. Men varje gång jag t ex varit ute och cykeltränat förvärras alltid mina besvär
Men, Yvonne, ge inte upp - som jag. Fortsätt med dina inlägg. Dom uppskattas även om responsen uteblir.
Hoppas alla Menierare får en bra sommar 8)..
det gör en nedstämd och desillusionerad Ylva

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 12 juli, 2014, 19:55:56 »
Hej Ylva och alla ni andra!

Jag känner igen mig i nästan "allt och alla" och ja, man blir så gott som utbränd. Och less. Och ledsen. Men, i väntan på att någon ska uppfinna PILLRET som kurerar oss och detta helst utan biverkningar får vi tipsa varandra om sådan som kan öka livskvaliteten.
Sen är ju alla olika och det som fungerat för Kalle kanske inte fungerar på Olle osv

Jag tänkte i alla fall tipsa om följande:

1. Salovum (be din dr om remiss till dietist eller boka tid själv och be om Salovum så kan du få det för 200:-/mån. (Två veckor efter jag började med Salovum började jag SOVA hela nätter. Efter fem år...även tinnitusen är svagare och anfallen avsevärt lindrigare)

2. B12-spray med methylcobalamin (köps på te x veganlife.se) hjälper trötta hjärnor och våra hjärnor jobbar HÅRT

3. Cayennepeppar. Vet inte varför detta fungerar, upptäckte det av att jag åt det.... Möjligen för att det stödjer cirkulation och "torkar upp". Pudra på mat och nästan överallt - man lär sig GILLA cayennpeppar ;-)

4. Vattenmelon (minskar tinnutusen har jag märkt nu i sommar. Vet inte verför här heller men hyggligt biverkningsfritt ;-)

Kram och lycka till!

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 13 juli, 2014, 00:47:30 »
Svar till Grumsgullan
Kul att du hörde av dig. När det gäller SALOVUM så får vi den i  Stockolm på ett speciellt läkemedelskort .Man tar kontakt med en dietist så skriver hon ut det ,bor man inte i länet blir det dyrt. Jag har hört att VD Lars Sjögren på Lantmännen skulle försöka introdusera andra län också. Själv använder jag den sporadisk men jag tycker jag blir hjälpt.
Bra med andra tips du kommit på .Alltid kanske man kan hjälpa någon.Det är jättebra.
Jag EFTERLYSER fler tips och ideer..
Kram Och hör Av Er!!!!!
 :) Yvonne .o

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 14 juli, 2014, 00:23:29 »
Hejsan,
Salovum låter ju intressant. Ska försöka få min dietist att skriva ut det. Hon har redan skrivit ut SPC-flakes.
Vänl hälsn
Ulf

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 06 juni, 2015, 16:32:17 »
Vet inte om det här är rätt tråd för mitt ärende??
Men "Undran" passar ganska bra i sammanhanget.
Vad jag undrar över är, huruvida Meniere även kan initiera huvudvärk..
Har besvärats till och från av smärta i pannan, som kan sitta i hela dagen faktiskt. Inte såå kraftig värk men ändå :-\
Problemet blir värre när jag cykeltränat - jag bara längtar att ta av mig hjälmen vilket känns som en befrielse.
Eller är det kanske min trasiga nacke som spökar?
Nackproblem har ju diskuterats lite här och där på sajten som orsak till Meniere-liknande symtom.
Jag är faktiskt väldigt stel i nacken och cykel gör ju knappast saken bättre.
Jaja, musik kan jag knappt lyssna på pga ljudförvrängning och snart kan jag inte motionscykla heller tydligen.
Kommunicera med andra är också jobbigt (halvdöv). Vad återstår?
Långvården?
Heja Sverige, idag på nationaldagen !!
Och hej alla andra också.
Ylva

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 07 juni, 2015, 15:02:26 »
 :)Hejsan Ylva
Vi kanske ska bilda ett "HEM" för bara Meniereare?
Vad tror du om den ideèn.
Kram och ta hand om dig!!!!!
Yvonne :) :)

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 07 juni, 2015, 19:08:26 »
Bra idé, Yvonne!
Hospice Enkom för Menierare (HEM) ;)
Ha det bra själv :)
Ylva

Utloggad Caroline Palmér

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 07 juni, 2015, 20:31:50 »
Hej!

Jag tycker som ni andra att vi ska försöka ha en dialog med varandra men ibland orkar man inte engagera sig med att skriva. Man har fullt upp med livet och att ta sig igenom dagen.

Någon här frågade om huvudvärk. Jag har märkt ett samband mellan min migrän och meniere. Jag får nästan alltid migrän när jag blir sämre i min meniere. Jag har hört fler som har det likadant. I mitt fall är min migrän hormonell. Jag har haft den sedan tonåren och migränanfallen har sammanfallit med ägglossning och menstruation (då man ofta samlar på sig vätska). Meniere handlar ju också om ökad vätskeansamling så därför känns det inte otroligt att de hänger ihop i mitt fall.

Kram

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 08 juni, 2015, 19:14:57 »
    Hejsan Ylva
Ditt förslag var oöverträffligt  :) ;) :)
Det jobbar vi på.Ska vi börja med dig och mig????? ;D
Kramisar Yvonne O

Utloggad Marcelo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 09 juni, 2015, 01:39:37 »
Har ni inget Facebook konto, hade varit enklare för att tex prata live , publicera etc?

Själv har jag öppnat upp ett facebook konto med folk där jag bor...effektivt....och nästan live alltid...

Mvh

Marcelo

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 09 juni, 2015, 12:37:28 »
Hej Marcelo
Nej det har vi inte Kanske något att fundera på.
Kram och ha det gott
Yvonne O.