Författare Ämne: Hörsel och hörapparatbehandling vid Meniere  (läst 3908 gånger)

Utloggad Caroline Palmér

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hörsel och hörapparatbehandling vid Meniere
« skrivet: 01 oktober, 2014, 16:30:34 »
Jag tänkte haka på en tidigare tråd här angående om hörapparatbehandling kan vara något för oss som har Meniere. Eftersom jag, förutom att jag själv har Meniere, även jobbar som audionom så har jag lite insyn i det här med hur väl det fungerar med hörapparat för denna patientgrupp. Jag har själv en hörapparat som jag tycker fungerar bra vid de tillfällen jag hör dåligt. Jag använder den alltså inte alltid eftersom min hörsel fluktuerar. Ibland använder jag den bara för att lindra tinnitusen och där gör den också nytta måste jag säga.

Som audionom får jag däremot säga att gruppen Meniere-patienter inte är en lätt grupp att anpassa hörapparat på. Hörapparater idag är inte gjorda för personer med hörselnedsättning enbart i basfrekvenserna. Om man anpassar en hörapparat med enbart basförstärkning kommer personen ofta ändå inte vara nöjd med ljudbilden och det finns alltid en liten diskantförstärkning i hörapparaten som kan upplevas störande. Hörapparater är oftast inriktade på att förstärka diskant, såsom en åldersrelaterad hörselnedsättning ser ut.
Självklart är det enklare att anpassa hörapparat när hörseln blivit sämre och även diskanten blivit påverkad. Det vore kul att höra hur ni andra ser på detta. Är det många Meniere-patienter som använder hörapparat och vad är eran upplevelse?

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
SV: Hörsel och hörapparatbehandling vid Meniere
« Svar #1 skrivet: 01 oktober, 2014, 21:01:16 »
Hej,
Jag använder mina hörapparater till och från. Har tyvärr Meniere på båda öronen. I början skämdes jag över att ha hörapparater men det har släppt nu. Jag är dock väldigt ambivalent. Sen några dar använder jag mina apparater efter att ha varit utan 3-4 månader. Jag uppfattar ljud med apparaterna betydligt bättre men tal är det lite si och så med. Det är därför jag lagt av dom periodvis. Tyckt att jag hör lika bra eller dåligt vad folk säger utan. När jag varit utan då har det känts som en befrielse. Sluppit ha nåt i öronen och en dov mjuk ljudbild. Men så tycker jag att jag hör extremt dåligt och har dom då i, som nu, och tycker att det känns bra att höra alla ljud bättre även om vissa ljud blir galet starka som spolande vatten, slammer, trafik etc. Få se hur länge jag har apparaterna i den här gången. Så här har det växlat senaste 3-4 åren. Har inte kommit underfund med riktigt om tinnitusen blir bättre med apparaterna. Har som oftast en djävulsk pulstinnitus på båda öronen plus diverse andra ljud som konkurrerar om utrymme.
Hälsningar
Hans

Utloggad silenhag

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 november, 2014, 21:40:12 »
Jag fick mina hörapparater 30 maj 2013 (Starkey X series 110 C). Vet inte om dessa är dom mest optimala men det var dessa som expertisen rekommenderade mig. Haft Menieres sedan 2007 (konstiga symtom startade redan 2005). Provade hörapparat första gången 2008/2009 men var inte redo då. I början av 2013 var min hörselproblematik starkt progredierande samtidigt som vertigoanfallen slutade komma. Jag var då desperat eftersom min arbetssituation var katastrof. Skaffade hörapparat så fort det gick. Då i början av 2013 hade jag dåliga och goda perioder med en negativt trend som innebar att det dåliga perioderna blev längre och längre. Mina huvudproblem var då fluktuerande hörsel, tinnitus, hyperacusis och diplacusis. Eftersom hörseln fluktuerade var det inte lätt att anpassa hörapparaterna optimalt. Det blev liksom aldrig bra, men så klart bättre än tidigare. Tinnitusen minskade nog lite också.
Det som tillslut hjälpte mig mest var när jag startade med Betaserc. Efter 2-3 veckor kom gradvis hörseln tillbaka. Och hör och häpna, hörseln kom tillbaka i höger öra också, alltså det öra som jag inte förknippar med min Menieres (!) men som haft starkast hörselnedsättning sedan 2005. Kanske har jag bilateral Meieres (?). Efter denna förbättring funkade hörapparaterna superbra. Tidigare var det som att vänsterörat (Menieresörat) förstörde min ljudupplevelse med all tinnitus och förvrängda ljudbild ihop med ljudöverkänsligheten. Man kan säga att Betaserc:en tog bort den fluktuerande hörseln och reducerade övriga symtom (tinnitus, hyperacusis och diplacusis) med 50%. Det var en långsam kontinuerlig förbättring under ett par månaders tid innan det stabiliserade sig på den bästa nivån på flera år. Nu har det gått 1 år sedan jag startade med Betaserc och jag har nästan trott att jag var helt botad. Men så för 3 veckor sedan så började sakta men säkert en försämring återkomma i vänster öra. Exakt samma som tidigare, gradvis minskande hörsel och ökande tinnitus, hyperacusis och diplakusis...Gick upp i dos på Betaserc:en utan resultat...Tar idag 16 mg x 3 per døgn. Tog tidigare 8 mg x 3 som underhållsdos...   Har time hos min ØNH-lege 12 december...Oroar min starkt för min arbetssituation som jag redan nu märker påverkas...Jag presterar helt enkelt sämre på jobbet...Men men..bara att fokusera på de positiva och tänka på möjligheter. Det enda logiska och rätta även om det känns tungt.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 02 november, 2014, 13:41:35 »
 :)Hej Ja dettta att försöka använda hörapparat när man har MM är verkligen inte lätt.Men du har ju ändå försökt prova på .Ett tag fungerade det .Det är bra att veta att mm går inte över.Tyvärr är den en kronisk sjukdom som man har livet ut     ,MEN i många olika skov. Ibland bättre och ibland  sämre gäller det att försöka ta sig igenom den svåra perioden och Tänka snart blir jag bättre.Jag vet,Det är lätt att säga.Men min erfarenhet vet jag att det blir bättre   .Själv har jag haft MM sedan 37års ålder Idag 69 år och fortfarande i farten med att hjälpa andra som har MM
Så KÄMPA på är mitt råd!!!
Kramisar Yvonne :)