Författare Ämne: Återfall  (läst 3289 gånger)

Utloggad Sanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Återfall
« skrivet: 18 januari, 2015, 13:02:04 »
Hej Yvonne och alla andra
För 18 år sedan fick jag min första kontakt med Meniere och har varit skapligt fri från den under de senaste 10 åren. Visst jag har tinnitus och nedsatt hörsel som jag har lärt mig leva med.
Men för ca 6 månader sedan började jag må illa och fick yrsel till och från som varar ca 14 dagar, sen mår jag bra några veckor sen kommer en ny 14 dagars period.
Ofta blir jag yr när jag lägger mig att sova på kvällen, tycker att det är förändringen i lägen upprätt/liggande som påverkar.
Vet du hur vanligt det är att sjukdomen kommer tillbaka efter så lång tid, dock är den mildare men tyvärr inte så rolig att ha som sällskap.
Hälsar Sanna

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Återfall
« Svar #1 skrivet: 18 januari, 2015, 19:36:26 »
Hej Sanna
Tyvärr är det så, att man har fått Meniere för att stanna pgaMMär en kronisk sjukdom som man har livet ut.
men som i ditt fall har det gått väldigt lång tid emmelan,så kan det vara.Men du upplever nu att den inte är lika jobbig och det är väl härligt.Hoppas att ditt skov inte håller på så länge! Äter du Betaserc, eller vätskedrivande????
Ha det gott och hör gärna av dig igen.
Hjärtekram
Yvonne.O
Ps Funderar på om det är Kristallsjukan du drabbats av.Den är ju lägesförändrad.Det kan en sjukgymnast hjälpa dig att få bort "Skrotet" i båggången tillbaks till rätt båggångDS

Utloggad Sanna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 januari, 2015, 12:16:38 »
Hej Yvonne
Tack för svaret. Jag har tagit Lasix till för ca 6-7 år sedan då min läkare tyckte att jag kunde sluta eftersom jag varit "frisk" så pass länge.
Läste lite om Kristallsjukan och eftersom jag också är illamående så det stämmer nog att det kan vara det. Får se hur jag gör, kanske avvaktar lite och hoppas att det går över.
Jag har funderat på om jag kan ta åksjuketabletter/tuggummi när jag har yrsel och om det i så fall hjälper. Har köpt men inte vågat testa. Jag vet att man tar sådant i förebyggande syfte men tänkte ändå i fall att :-\
Kram

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 20 januari, 2015, 19:14:46 »
Hej Sanna
Man kan alltid prova saker  .Pröva du Tuggumit när du mår illa.Om du inte mår sämre av det
Vi är ju olika som individer.
Hoppas det hjälper dig.
Hjärtekram Yvonne .o :) :)

Utloggad Sanna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 januari, 2015, 22:28:05 »
Hej
När jag fick Meniere blev jag rekommenderad att äta saltfattig kost och jag undrar om det är samma rekommendationer nu för er som fått sjukdomen.
Det vore intressant att veta hur ni gör som haft sjukdomen länge? Äter ni fortfarande saltfattig kost?
Sanna

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 januari, 2015, 00:10:20 »
 :)Hej Anna
Dom flesta menierare
 bör inte använda så mycket salt. Tex Du tar
en hel chipspåse då får du mycket salt i dig.Salt binder också vätskan  i kroppen, då blir det så mycker salt i kroppen som skall sorteras bor tAnvänd bara  lite på ägget och försiktigt sedan överhuvudtaget Så är det med
Saltproblematiken ;) ;)Hoppas det klarnar lite.
Kramis Yvonne
« Senast ändrad: 27 januari, 2015, 18:10:16 av yvonne.o »