Författare Ämne: Betaserc och Arlevert  (läst 7098 gånger)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
Betaserc och Arlevert
« skrivet: 11 mars, 2015, 13:47:04 »
 :)Hej
Min undran är:Det värkar som en del får både Betarec och Arlevert   Betasercen ökar blodgenomströmmningen i kroppen.  Arlevert är ju ett histaminpreparat.Jag förstår inte????
Kan någon kunnig på det medicinska planet förklara detta för mig.
Har oxså "hört" att man börjar ta bort Betaserc och istället får Arlevert: Visserligen har den medicinen en bra påverkan om man mår illa.
Ja som sagt var Jag vill ha hjälp och reda ut detta Så HJÄLP mig!!!!!!!
 ??? ??? ???
Kramar
Yvonne.o

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Betaserc och Arlevert
« Svar #1 skrivet: 11 mars, 2015, 22:16:27 »
Ja, Yvonne - det verkar skumt ???
Men som "gammal" apotekare känner jag mig manad att försöka förklara detta.

Arlevert innehåller två ämnen med effekt mot yrsel och illamående (singelpreparaten Amosyt och Marziné).
Och som du säger, så är dessa en sorts antihistaminer.
Betaserc däremot är näst intill motsatsen, inte direkt histamin i sig men ett liknande ämne, en s.k. histaminanalog (histidin).
Verkningsmekanismen skiljer sig dock väsentligt mellan produkterna.
Arlevert har enbart effekt mot yrsel/åksjuka och verkar samtidigt avslappande, medan Betaserc ökar blodgenomströmningen i bl.a. innerörat.
Syftet med det senare är väl att få rotation på vätskeomsättningen där, vilket borde vara gynnsamt vid Meniere med tanke på all vätska som ansamlas i det sjuka örat.
Vet inte om du blev så mycket klokare av detta, men preparaten motverkar inte direkt varandra. Betaserc har alltså främst lokal effekt i innerörat medan Arlevert funkar via systemeffekt i hjärnan med sänkt tendens till  rörelsesjuka beroende på minskad känslighet och avslappning.
Ylva

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
kortison
« Svar #2 skrivet: 12 mars, 2015, 08:33:15 »
Hej,

Jag fick min första kortisoninjektion igår. Det gick till på följande sätt: Först en hörseltest. En bedövningssalva las mot trumhinnan. Jag fick ligga på rygg med huvudet vinklat i ca 20 minuter för att få det att verka. Sedan injicerades kortisonet innanför trumhinnan. Jag låg på rygg med huvudet vinklat. Det gjordes två nålstick, ett för kortisonet och ett för luftning. Själva injektioner tog ca 5 minuter. Det stack till några gånger, lite ont, men på det hela taget smärtfritt. Det bubblade och fräste lite i örat under ingreppet. Sen fick jag fortsätta ligga med huvudet vinklat i ca 30 minuter. Detta för att kortisonet ska kunna rinna in i innerörat.

Effekten: har inte känt nån effekt eller biverkning alls. Varken bu eller bä. Jag ska få en injektion i veckan i 3 veckor. Tilläggas ska är att jag är inne i en bra period med inga anfall på över en månad och väldigt lite yrsel och svindelkänslor. Men grov tinnitus (om än lite lindrigare senaste månaden), och kass hörsel som vanligt. Har M på båda öronen.

Doktorn sa att det just nu är en stor studie i England om kortisonets verkningar på Meniere.

Vänl hälsn
Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 mars, 2015, 22:20:17 »
Tack Ylva :)
Det var det jag förstod att det förhölls sig.Men att man börjar byta ut Betasercen mot Arleverten känner jag att det blir helt fel.Två mediciner som kan komplitera varandra.Jag håller febrilt på att få fram sanningen i detta.Det stör mig väldigt om det stämmer.
Solskenskram Yvonne.O

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
SV: Kortison
« Svar #4 skrivet: 26 mars, 2015, 15:57:38 »
Hej,

Då jag inte känt nån effekt av kortisoninjektionerna avstod jag från 3:e och sista sprutan efter samrådan med min doktor.

Hans

Utloggad tina3h

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 maj, 2015, 22:24:54 »
Jag fick en allergisk reaktion av Betaserc. In med ambulans, efter att ha svullnat i halsen och hade svårt att få luft.

Hälsningar Tina

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 maj, 2015, 20:48:19 »
Hej tina3h!!
På bruksanvisningen står det att har man astma eller allergisk ska man INTE använda Betaserc. Har du Astma eller liknade?
Hoppas du nu mår bra.
Kramisar Yvonne :)