Författare Ämne: Jobbet  (läst 18643 gånger)

Utloggad Johan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Jobbet
« skrivet: 16 mars, 2015, 20:32:31 »
Hej

Mitt första inlägg.

Jag har haft menieres nu i ca 2 år. Innan jag fick diagnosen så trodde läkarna att jag hade fel på kristallerna. När jag sen var på ett möte med en leverantör i Oslo så kände jag att något inte stod rätt till.

Ni vet - blickan släpar, marken gungar, svettningarna

Det hela kulminerar med att jag gungar in leverantörens toalett och kaskadspyr.
Detta följs av ett par månader med utredningar och stor oro från min sida.

När läkaren säger "vi ska bara göra en hjärnröntgen för att utesluta hjärntumör"... Ja då mina vänner, då tar det snurr....

Men som tur var så var det "bara" menieres

Nu har det gått två år. Jag har ett rör i örat, det har funkat bra i ca 18månader. Senaste tiden så hjälper det inte.

Har provat vätskedrivande, det funkade INTE för mig. Mådde bara sämre.

De nekade mig att vara med menieres studien på KS. Jag har för få attacker som slutar med att jag ligger och kräks. Jag har ett jämnare tillstånd av yrsel och tinnitus.

Så nu ska jag få prova betaserc... *fingerscrossed*

Imorgon åker jag till Frankfurt för att jobba. Tycker det känns lite jobbigt, då jag för två dagar sedan hade en attack som slutade med att jag kräktes och var utslagen hela dagen.

Jag undrar hur andra resonerar kring jobbet? Jag har ett bitvis krävande jobb (vi kan slå oss för bröstet och säga att det är ett karriärsjobb, men det låter så präktigt).

Jag har jäkligt svårt att bara lägga saker i en malpåse och skjuta upp det på obestämd tid.

Hur har ni det?

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 375
    • Visa profil
SV: Jobbet
« Svar #1 skrivet: 16 mars, 2015, 22:17:23 »
 :)Hej Johan
Jag förstår mycket väl din oro.Men ta med dig dom mediciner du har och säg även till på flyget att du kan bli dålig.Så dom inte tar dig för att vara full .Förbered  allt hemma. När det gäller Betaserc så är det väldigt många personer som använder den och mår väldigt bra på den .Däremot kan jag inte hjälpa dig angående jobbet.Är själv pensionerad.
Men det låter lite som du inte tar dig tid att vara sjuk (jag kanske har fel).När man haft ett rejält skov behöver kroppen komma tillbaksDet kan ju ta några dagar.Ett anfall är ju en enorm ansträngning för allt i kroppen
www.hrf.se .Där kan du beställa brocshyr och kort om meniere .hittar du det inte kan jag skicka till dig,men antar det går fortare via HRF Brukar du må bra när du flyger.  Du kan också köpa ett SEA BAND som man har runt handlederna(MOT ILLAMÅENDE)Det finns tuggummi som heter CALMA även det på apoteket
Det kommer säkert gå bra för dig Skriv gärna och berätta.Min adress är www.Yvonne.olsen@telia.com
Kramis Yvonne.O

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 mars, 2015, 08:20:08 »
Hej Johan!

Det dä med "jobbet" är mycket svårt och mycket individuellt och beror på så många saker - alltifrån vad man har för jobb och den egna känsligheten samt sjukdomens (helt oberäkneliga) variationer. Jag ser att Yvonne skriver att du kanske inte tar dig tid att vara sjuk. Det kanske du inte heller gör. Jag hade också ett sk "karriärsjobb" och samt chefsposition med mycket personal. Då tar man sig inte tid att vara sjuk mer än att man "diskar av" det mesta akuta. Detta leder ofta (men såklart inte alltid) till att man även bränner ut sig för att man vill prestera även "frisk" - vilket mycket sällan fungerar. Reser man dessutom mycket i jobbet så (åtminstone för mig) så blev det så att förutom själva jobbresan och prestationen i den så började det rent mentala förberedandet (och antagligen den undermedvetna oron) flera dagar innan.

När jag sen väl rest och "inget hänt" så var jag ändå helt slut eftersom jag "laddat" så. Blir inte bra - eller blev det inte för mig. Jag pratade inte med någon, hade bara en chef och han var väldigt schysst men begrep ju inte vad det handlade om (såklart!) utan menade på att jag skulle "ta det lugnt" när jag behövde. Men hur tar man det lugnt på snabbtåget ut till Heathrow eller väl där? Näe. Just det. Så, man kan inte råda någon annan, du måste känna efter själv. jag tänker att mycket även handlar om din ålder. är du sextio - börja trappa ned! Är du trettio - skaffa all hjälp och alla verktyg du kan och var RÄDD om dig och byt arbetsuppgifter om det inte fungerar. Kan vara bra att även ha en bra terapeut eller ett annat bollplank i den processen, som även innehåller ett sorgearbete många gånger. Jag vill INTE skrämma dig,
bara att du tar det varligt och respekterar dig själv.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 375
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 mars, 2015, 11:41:53 »
Hej Johan
Det Grumsgullan skrev håller jag fullständigt med i :det var det jag menade fast jag inte utryckte mig så utförligt och bra som hon gjorde.Orden blir TA HAND OM DIG!!!!!!!!
Kramisar Yvonne O

Utloggad Caroline Palmér

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 mars, 2015, 13:27:34 »
Hej Johan!

Jag känner igen en hel del av det du skriver. Jag har haft Meniere i 3 år och hade från början inga yrselattacker alls. För ca 1 år sedan började min yrsel göra sig påmind efter att jag mått bra en längre tid och inte haft några symtom alls från örat. I början var min yrsel också mer en ostadighet som satt i hela tiden men efter hand har det gått över i rejäla anfall med kallsvettningar, kräkningar och allt som hör till.

Jag började att äta vätskedrivande och la senare till både Betacerc och SPC-flakes. Vätskedrivande har vi nu fasat ut då mina kaliumvärden blev så fruktansvärt låga och det gick inte att få upp dom till normal nivå.

Jag har insett att jag inte orkar jobba heltid när jag är i ett skov. Jag började med att gå ner till 75% men nu är jag nere på 50% och nu känns livet hanterbart. Det tog ett tag att inse att jag inte kunde jobba på som vanligt och ignorera sjukdomen. Det är svårt när man vill göra sitt bästa och alltid ligga på topp på jobbet.

Mitt råd är att lyssna på dig själv och vad din kropp signalerar. Du är viktigast!

Kram Caroline

Utloggad Johan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 mars, 2015, 23:34:32 »
Hej Allesammans!

Tack för alla de fina orden!

Är på plats i Frankfurt och allt har gått bra hittills...

För att ge lite mer bakgrund. Jag är 34 år och lider av det de flesta i min ålder lider av... högmod.

Har svårt att acceptera mig själv som sjuk, eller att jag inte kan fungera till 100%. Det passar inte med min egen syn på mig själv. Allt det ni skriver är sant, inget snack om det.

Men

Jag kan inte vara sjuk.. det måste låta konstig... Självklart kan jag ha influensa eller vara förkyld. Men jag kan inte se mig själv som en person som har en kronisk sjukdom som kommer bestämma vad jag kan eller inte kan göra i framtiden. Jag har sett min menieres som en övergående sak. Men jag börjar förstå att så kanske inte är fallet. Det känns som att resignera.

Jag tror att mycket hänger ihop med min fru (sen 11 år tillbaka). Hon är nämligen också sjuk, hon lider av ångest och depression. Det har varit jag som "fixat" allt, en extremt självpåtagen roll, men fortfarande en roll jag identifierat mig själv med. Nu har det blivit mer att vi "växelkör" med att vara sjuk  :)

Jag tar hand om henne när hon har svackor. Hon tar hand om mig när jag har svackor. Det är den bästa av relationer, men jag har svårt att be om hjälp, för jag vill inte vara till belastning för henne.