Författare Ämne: Ålder och meniere  (läst 5013 gånger)

Utloggad Andols

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Ålder och meniere
« skrivet: 06 september, 2015, 14:44:51 »
Hej
Är ny på planket. Är 62 och har nu fått diagnosen att jag har "en form av Meniere". Har haft två kraftigare anfall. Ett för 15 år sen och ett i vintras. Sista månaden har jag haft återkommande lägesyrsel. Därutöver nästan döv på ett öra och tinnitus. Jämfört med de inlägg jag läst här är jag lyckligt lottad. På vissa sidor står det att sjukdomen ofta klingar av när man blir äldre. Därför undrar jag om det finns någon erfarenhet av det i föreningen? Blir det bättre med åren och vad menar man med "äldre"? Är det 60, 70, 80 eller 100?
Avslutningsvis är jag mycket tacksam för att denna sida finns och det arbete som läggs ner på att håla den igång.
Hälsar
Andols

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
SV: Ålder och meniere
« Svar #1 skrivet: 07 september, 2015, 07:09:30 »
Hej. Bra fråga. Om man får M när man är 60, vad menas då med att den klingar av när man blir äldre? Om man får när man är 30, när kan man då räkna med att den ska börja klinga av (om den alltid gör det?)? Antagligen oerhört individuellt som allt annat med den här sjukdomen.
Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 07 september, 2015, 12:01:54 »
Hej Andols
När läkarna säger att mm
klingar av menar dom säkert att då har man blivit vän med sin sjukdom och kanske det också är att man lärt sig leva med den. Jag själv när jag är ute och föreläser brukar aldrig säga att mm klingar av.Det är ju en kronisk sjukdom och man har den i olika lätta eller svåra skov Du undrar vilken ålder man skall räkna som äldre. Själv skulle jag säga från 60 och uppåt.Vi har dom som är med i föreningen som fått mm på äldre dar Då menar jag dom som fått vid 60års åldern.
Menieren upplevs ju av alla på sitt eget vis.
Välkommen hit!!!!!
Kram Yvonne o
Ps Vill du att jag skickar dig lite info.Isåfall behöver jag namn och adress Ds

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 07 september, 2015, 22:46:24 »
Hej Andols :)
När jag fick min Meniere-diagnos, ansåg man först att jag var för gammal. Det borde vara nåt annat?
Och då var jag drygt 60.
Men Meniere är det lik förb. Annars brukar sjukdomen debutera vid betydligt yngre ålder.
Om besvären klingar av..
Nej, inte direkt. Snarast har mina besvär blivit värre efterhand. Men kanske som Yvonne säger - acceptansen blir större med stigande ålder. Det går lite fram och tillbaks.
Det värsta för mig är den tilltagande hörselnedsättningen. Jag drar mig för verksamheter som kräver mycket kommunikation, vilket i sin tur börjat leda till isolering.
Tråkigt, tråkigt :(
Hoppas din Menere får ett lindrigt förlopp!
Ylva

Utloggad Andols

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 september, 2015, 18:45:56 »
Tack för inlägg!
Jag tolkar det som att det inte finns något entydigt svar. Vore ändå intressant att se en ålderfördelning på de som har diagnosen, när den debutera och kulminera. Är det någon som forskat kring det eller har det genomförts någon enkätundersökning som man kan ta del av? Vore ju intressant att även se i vilken grad M ger olika former av handikapp. Nåväl intressantast för alla är väl vad man kan göra för att må så bra som möjligt. Och om jag förstått det hela rätt är det individuellt, det gäller att pröva sig fram. Här finns ju många tips att få.
Hälsar
Andols

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 08 september, 2015, 19:55:35 »
Hej, mellan 40 och 60 har jag hört att debuten oftast sker med övervikt mot 40. Själv var jag 49. Flera har sagt mig att yrselanfallen kan/brukar klinga av med stigande ålder. Svårt att säga hur gammal man ska vara dock, men nån här nämnde äldre från 60. Hörselnedsättningen och tinnitusen kvarstår dock. Men det är en lurig och högst individuell sjukdom, dessutom kanske flera sjukdomar tillsammans, så man kan inte säga nåt säkert eller på förhand. Det vittnar bl.a. alla erfarenheter här på forumet om.
Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 08 september, 2015, 20:56:05 »
Hej
Jag nämnde 60 år och den åldern representerar alla dom som jag känner med mm och det är ganska så många.Men ,men mmär så olika varandra. Kram till Er alla och ha det gott/ Yvonne O. :) :)