Författare Ämne: Gravid småbarnsförälder med Menière  (läst 2900 gånger)

Utloggad mimlea

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Gravid småbarnsförälder med Menière
« skrivet: 03 oktober, 2015, 22:21:51 »
Hej,
Jag är ny här i forumet men fick diagnosen Menières sjukdom 2004. Jag har dragit mig för att ta del av andra Menièresjukas upplevelser då jag är så otroligt rädd för att bli sämre och känner att jag hellre velat vara lyckligt ovetandes om hur min sjukdom eventuellt kommer att utvecklas. Men jag inser också att jag på så sätt missar så otroligt mycket värdefulla insikter, kunskap om sjukdomen och kanske till och med lösningar så jag har nu tillslut vågat mig hit :)

När jag nu är gravid med mitt andra barn och där med inte kan ta Betaserc så har min Menière blivit sämre. Mina problem är långt ifrån så allvarliga som många av de fall som jag nu har läst om här i forumet. Jag har "bara" Menière på ett öra, men med så pass nedsatt hörsel att det ställer till det socialt samt mycket tinnitus. Jag har långa perioder av mycket lägesyrsel men har bara haft två "karusellattacker" under de 11 år jag har varit sjuk. Jag upplever att känslomässig stress är roten till allt ont när det kommer till Menière och även en väldigt stor del av problemet för mig. Stressen och rädlslan för att jag ska bli sjuk i andra örat är otroligt jobbig för mig. Jag oroar mig för hur det kommer bli när bebisen kommer, med allt vad det innebär med sömnbrist mm och vad det kommer innebära för mina barn om allt blir värre. Hur ska jag klara av att vara mamma då?

Under det första åtta åren efter att jag fick diagnosen så levde jag relativt obesvärat. Hade perioder med en känsla av "tryck i örat" och tinnitus samt lite yrsel emellanåt men definierade mig verkligen inte som sjuk. När jag fick mitt första barn 2012 blev allt väldigt snabbt sämre med min Menière. Jag ser en stark koppling till den känslomässiga stress det delvis innebär då man får barn. Dock ökade inte mina Menièrebesvär under min första graviditet utan dök alltså upp strax efter förlossningen.

Är det någon annan som har erfarenhet av graviditet och Menière? Nu, när jag är i tredje trimestern, så har som sagt mitt mående försämrats (mer tinnitus, ökat tryck och sämre hörsel framförallt). Samtidigt som jag märker att jag börjar binda mer vätska som man ju gör i slutet av en graviditet (ringar som blivit för små mm)... Visst borde det finnas en koppling?

Jag är glad att jag har vågat mig hit och min förhoppning är att det kommer ge mig ökad kunskap och förståelse för min Menière.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Gravid småbarnsförälder med Menière
« Svar #1 skrivet: 05 oktober, 2015, 13:00:49 »
Hej Mimlea
Jag förstår absolut din oro.Men jag tycker du har valt rätt att komma till denna sida.Att vara gravid och efteråt få ordentlig besvär med Menieren är faktiskt ganska vanligt.Kroppen arbetar febrilt med att jobba och få ut barnet.Efter sjunker den bara ihop och tyvärr kan man få Menieres problem.Sedan förstår jag mycket väl att du nu oroar dig hur framtiden kommer att se ut .Jag tror att du säkert kommer att vara en bra mamma.Så försök att glädjas åt en ny liten människa är på väg Jag förstår att detta känns jobbigt,men tänk Jag klarar det.
Stor Varm kram till Dig!!!!!!!!!
Yvonne O.

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Gravid småbarnsförälder med Menière
« Svar #2 skrivet: 05 oktober, 2015, 22:42:35 »
Hej Mimlea!
Kul att du hittat hit :)

Jag har egentligen inte mycket att komma med, då jag aldrig varit gravid.
Däremot har jag stor erfarenhet av känslomässig stress. Jag drabbades av hjärtarytmier för 20 år sen, som i viss mån förföljt mig sen dess. Detta i sin tur har framkallat ångest för recidiv och hjärtneuros.

Kanske pga detta drabbades jag 10 år senare av Meniere. "Lustigt" nog samma år som du, alltså 2004 och som du
har jag sällan starka yrselattacker. Däremot tinnitus, tryckkänsla och ljudförvrängning.
Och som för dig gäller det endast ett öra.
Mitt största problem just nu är den försämrade hörseln, som gör att jag börjat isolera mig. Jag går sällan ut på nåt som kräver god hörsel t ex föredrag, shower etc. Jag hänger inte med :(
Och på TVn har jag börjat använda "text"-funktionen. Så här går det bara utför. Jag har hörapparat men pga min förändrade ljudbild, blir det ändå inte som förr.

Till detta kommer att min partner suiciderade för några år sen, vilket självfallet förvärrat symtomen (känslomässig stress är bara förnamnet).

Men som ofta sagts här brukar besvären fluktuera. Dåliga perioder följs av bättre osv.
Men visst kan man bli ledsen - med tanke på att prevalensen (förekomst) för Meniere är ca 4 promille. Varför just jag??

I övrigt tror jag du kommer att klara mammarollen jättebra. Det är ju ett känt faktum att mammor runt förlossningen blir urstarka. Aldrig förkylda eller sjuka på annat sätt, tålmodiga och ansvarstagande.
Jag tror på dig, Mimlea, och att den biten kommer att gå utan problem.
Däremot är framtiden med Meniere betydligt dystrare. Men, återigen, det kommer bra perioder mellan varven.
Och jag hoppas dina besvär inte förvärras ytterligare.

Kramar från Ylva