Författare Ämne: Fortsättningsnivå  (läst 3350 gånger)

Utloggad soleg06

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Fortsättningsnivå
« skrivet: 10 december, 2015, 01:11:19 »
Hej!

Har varit sjukskriven stora delar sedan detta "skov" började för ett år sedan. Min Meniere drar med sig så mycket Ångest för min del som i din tur antagligen triggar Meniere, så det blir en ond cirkel... Har trappat upp från 100% sjukskriven till 75% och nu de senaste månaderna 50%.

Försäkringskassan skickade ett brev som sa att nu närmar det sig ett år och då kan man ansöka om att få fortsatt sjukskrivning eller tidsbegränsat "sjukpenning på fortsättningsnivå" som är 75% och inte 80% som den första är.
Jag sökte fortsättning som vanligt, det kan man göra om man har en "allvarlig" sjukdom. Men jag fick avslag med hänvisning till Socialstyrelsens lista som definierar exempel på allvarliga sjukdomar i detta hänseendet. Det är mest tillstånd där man inte klarar sig själv alls, så beslutet var kanske rätt.

Jag oroar mig för det faktum att Meniere är kronisk och sjukpenning på fortsättningsnivå är begränsad till 550 dagar ytterligare.... och nu har precis ett nytt skov börjat

Hur har ni andra det med sjukskrivningar? Berätta gärna.

MVH

Staffan

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Fortsättningsnivå
« Svar #1 skrivet: 10 december, 2015, 10:08:47 »
Hej Staffan,

jag svarar på två av dina inlägg -). Ja, hörselnedsättning kan spontanförbättras och de kan även byta sida. (Jag har varit med om att vakna och ha ingen hörsel alls på M-örat och i ilfart fått akuttid hos snälla M-doktorn som lugnande berättat att det går nog tillbaka på några dagar/någon vecka vilket det gjort. I början av min M - 8 år sedan - mätte jag hörsel flera gånger om året och det var alltid ganska stora skillnader just i bastonerna) Så M uppför sig tydligen så här underligt. Varför? Tja, det får man ju aldrig veta. Varför finns universum. Typ :-)

Att M inte är klassat som de sjukdomar som FK har på sin lista från S-styrelsen stämmer, den är ju inte livshotande även om fn så obehaglig och handikappande. Om du får en/din läkare att skriva ett BRA och tydligt intyg om att din M är irreversibel och hur den begränsar dig i arbete på hela arbetsmarknaden så kan du ansöka om sjukersättning (fd förtidspension) i anslutning (några månader innnan) dina sjudagar tar slut. Har du kollektivavtal på din arbetsplats så betalar Alecta eller FORA då upp till 90% av den lön du förlorar på detta om det beviljas. Har du en bra och vettig handläggare på FK så ta upp och diskutera detta redan nu.

Utloggad irmaberg

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Irma. Bosatt i Malmö.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 november, 2016, 12:47:07 »
Hej!
Jag har nu sjukpenning + boendeTILLÄGG! Får man behålla boendeTILLÄGGet när man är på fortsättningsnivån med sjukpenningen?
Tacksam för svar /Irma
"Konsten är lång, livet är kort" (Hippokrates)
denna plats kan du få en rabattkod från miinto.

Utloggad Silvanut

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • baccarat online
« Svar #3 skrivet: 30 mars, 2018, 04:13:32 »
De är riktigt bra på att höja nivån mycket bra.

Utloggad Bagalore

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 september, 2018, 08:08:06 »
Ja 200.000 kommer ge dig bättre ränta. Men varför chansa på 7 år. Lägger du dig på 10 år ses du som en lägre risk, kalkylen ser bättre ut.
Jag har också mina aningar att man inte alltid gynnas att gå via låneförmedlare via https://credit-10.com/se/easycredit-logga-in/ . Speciellt Advisa.