Författare Ämne: Mältat havre  (läst 10259 gånger)

Utloggad Nihm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Mältat havre
« skrivet: 26 juli, 2015, 16:38:07 »
Hejsan,

har någon erfarenhet av mältat havre, någon lindring? Har meniere i båda öronen o är inne i en förfärlig period. Mina attacker dröjer 24 timmar o nu talar vi om konstant spyande. Hörsel fluktuerar på båda öronen o isynnerhet det ena öra skriker. Har bestämt mej för att ta till de stora kanonerna, här i Finland ger dom behandling i form a gentamycin i örat. Men före det tänkte jag på något vänster ta mig ner till Danmark o kolla den här orthokine-behandlingen som Leffe fått. Det är lönt i vilket fall som helst. Har även börjat med "John of Ohio" regimen med naturpreparat o äter saltlöst,
gluten- , mjölkfri diet med mycket lite kött, inga kryddor o mest råkost. Låter inte så häftigt men helt ok, skulle faktiskt äta kattskit resten av livet om det hjälpte.
Har varit utslagen i två månader nu, in o ut på sjukhuset för dropp pga uttorkning, detta är inte ett liv att leva.
Hoppas latanoprost försöket är en succe, vet någon när den är färdig? Det låter ju rimligt att den kunde hjälpa.
Önskar alla en så god fortsättning på sommar som möjligt!
Anne

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Mältat havre
« Svar #1 skrivet: 26 juli, 2015, 16:46:29 »
Hej Anne!

Fy och usch och stackars dig! Lider med dig!!! Jag har provat havren, var ett evinnerligt tuggande och ofta dessutom, höll på en hel vår och sommar ;-). Använder nu i stället Salovum som är frystorkade äggulor värpta av hönor som matats enbart med havren i fråga. På så vis får man en högre koncentration. Jag tycker Salovum har hjälpt mig en hel del. Prova det - helt biverkningsfritt. Jag kan dock inte finska regler men här i Sverige måste man få det via dietist och då kostar det 300:- i månaden istället för 5000-6000:- vilket är en enorm förmån, jag hoppas för din skull att det är samma i Finland. Salovum görs av www.lantmannen.se (Lantmännen)

Lycka till!

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 juli, 2015, 17:17:20 »
Latanoprost-studien lär vara klar i höst. Ser med spänning fram emot det.
Hans

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 juli, 2015, 18:45:23 »
Hej Anne!

När besvären är av den kalibern du beskriver tror jag inte att du med hjälp av kostförändringar kan få den lindring du behöver för att känna livskvalitet. I mitt fall var gentamycin räddningen, men jag hade nog gärna testat Danmarksalternativet om jag vetat om det. Jag provade också allt som jag fick nys om, men låg ändå med dagliga besvär av värsta sort.

De senaste veckorna har problemen återkommit, dock utan karusellyrsel, eftersom den funktionen är utslagen. Nu väntar jag på att få göra min fjärde gentainsprutning. Det ska ju bara behövas en om hela balansen slås ut. Men trots att cellerna inte ska kunna nybildas, tycks det ändå som att de gör det.

Jämfört med mitt nya liv känns nuet väldigt trist, när jag inte kan röra mig med fart. Då gäller det att plocka fram gamla minnen och se tillbaka på hur fruktansvärt livet var innan första insprutningen. Plötsligt känns nuet fantastiskt igen. Jag känner att en bra medicin har varit att jobba med sina tankar och ta befälet över det man faktiskt kan påverka. För mig är det lättare att inte tänka på allt jag bör göra för att förbättra för sjukdomen. Jag känner mig friskare när jag inte har allt som rör meniere i tankarna. Efter gentamycinet har jag också sluppit alla mediciner, och slipper att dagligen bli påmind om att jag är sjuk.

Jag vill ju gärna vara positiv och göra dagarna så trevliga jag kan, även om minnet av den friska tiden kan få mig att bryta ihop av ledsamhet. Men det är som det är och blir trots allt inte bättre av att jag går runt deppar. Så om jag tänker på sånt som gör mig glad, och som jag faktiskt kan göra, lättar det.

Jag vill stötta dig i att prova någon större behandling och håller tummarna för att du snart får gladare dagar. Mältat havre var helt okej på morgonfilen eller som gröt. Fast tillräcklig effekt kan man knappast säga att det har om sjukdomen trilskas å det grövsta. Å andra sidan är ju allt i denna bransch högst individuellt och tron på det ena eller det andra kan ju också göra underverk. Men i ditt läge skulle jag inte tro att det är till särskilt stor hjälp. Lycka till och varm kram!

Martina

Utloggad Nihm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 juli, 2015, 13:14:06 »
Tack skall ni ha för svaren.Hade ett stort anfall igen o ligger nu i dropp i efterbränningarna. Trodde aldrig jag skulle klara mej igenom det dygnet.
Martina, snälla du, tack för dina snälla ord. Menar du att du är handikappad efter gentan? På vilket sätt? Jag vet faktiskt inte hur jag skall klara det här o alternativen är ju inte inbjudande! Vore jag inte så feg skulle jag väl hoppa genom fönstret!
Hälsningar. Anne

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 juli, 2015, 16:42:04 »
Nej, man kan inte påstå att gentamycinet har gjort mig handikappad. Det gör däremot själva sjukdomen... Fast efter mina insprutningar kan jag leva mer som förr och slippa rädsla och oro för att bli liggande. Det är skönare att kunna vara spontan och sprallig igen! Jag är så tacksam för gentabehandlingarna! Men ännu trevligare vore förstås att man hittade något som tog bort alla besvär, för allt utom yrseln bär jag med mig som en tung ryggsäck. Fast som med allt annat så vänjer man sig och blir bra på det man övat på en längre tid. Så nog kan jag bära ryggsäck allt! Och människor som träffar mig tycker oftast att jag ser så pigg och fräsch ut. Om de bara visste...

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
Behandling
« Svar #6 skrivet: 20 augusti, 2015, 20:38:08 »
Hej, har nån hört talas om pycnogenol?
Hans

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 19 oktober, 2015, 13:49:05 »
När man äter SPC-flakes producerar kroppen själv Antisekretorisk Faktor. Mängden AF  är dock olika individuellt, har studier visat.
Salovum innehåller färdigt AF, dock tio gånger dyrare än SPC-flakes men säkrare.
AF reglerartrycket i kroppens vätskerum:Inneröra, öga, hjärnan, tarmar, celler. Det finns en elisa-metod att mäta AF. Denna måste dock automatiseras för att använda i stora mängder prov. Jag  har gjort mätningar hos optiker på ögontrycket så här på mig:
1. Före intag av AF
2. Vid intag av SPC-flakes
3. Vid intag av Salovum.
trycket sjönk lika mycket för SPC-flakes och Salovum, samma effekt!  :)
Med vänliga hälsningar Nils

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 09 november, 2015, 11:20:42 »
Hej alla!
Min favoritmolekyl är Antisekretorisk Faktor = AF. AF produceras normalt av kroppen. Vid Sahlgrenska Akademin pågår sedan fyra årtionden grundforskning och kliniska studier. AF har en TRYCKREGLERANDE effekt i kroppens vätskerum, även i endolymfan i innerörat. Trycket är där högt vid Menieres sjukdom, (AF motverkar även inflammationer).
Jag tror att, vi Menierare dessutom har defekter i hinnan, som omger endolymfan. Vid högt tryck läcker denna ut i omgivande perilymfan. Detta ger en Meniereattack. Trycket utjämnas, i sämsta fall bara tillfälligt, och läckan läker.

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 24 november, 2015, 11:26:20 »
Hej!
Mitt största problem i perioder utan yrselattacker är "bomull i hjärnan" "brainfog",eller vad vi kaller det, eftermiddag-kväll, vilket ger dålig livskvalitet. Detta påverkas ej av Meniere-medicinerna. Men vid behandling med KORTISONtabletter försvann denna "bomull i hjärnan" från första dosen!
Antisekretorisk factor - systemet reglerar trycket i skallen, inte enbart i endolymfan i innerörat. Kanske kan det långvariga (även före första Meniereattacken) höga trycket i skallen ha skadat HYPOFYSEN, så att halten ACTH-KORTISOL är för låg. Flera symptom stämmer. Kanske en REST-SKADA, som inte läker trots återgång till normalt tryck, utan måste behandlas ständigt med s.k. ersättningskortison. Kortisolbrist beroende på ACTH-brist finns på internetmedicin.se
Bästa Menierare, har ni ideer om "bomull i hjärnan"?

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 24 november, 2015, 21:03:39 »
Hej Nils!
Jag har också bomull i huvudet för tillfället.
Brukar alltid bli sämre, när det är "skitväder". Kände mig mycket bättre tidigare i höst men nu är det kört igen.
Och det är inte bara mentalt. Hör betydligt sämre, har ökat susljud och tryckkänsla i örat samt uppfattar återigen pulsslagen i örat. Fy för den lede..
Brukar ta Alvedon mot trycket i huvudet, men det hjälper inte mycket - liksom övriga Meniere-mediciner >:(
Tycker det är så konstigt att det inte finns någon vettig behandling mot denna plågsamma sjukdom.
Har funderat på att kontakta "Fråga doktorn" för kommentarer. Vad tror ni om det?
Ökat vätsketryck i innerörat - ska det vara så omöjligt att behandla..
Jag tror mer på försämrad avrinning än ökad sekretion. Och då blir ju AF-terapi värdelös.
Hoppas övriga har det bättre än jag, för här känns allt hopplöst :'(
Önskar ändå en fin advent!
Ylva

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 03 december, 2015, 10:46:51 »
Hej Ylva!
Jag jobbar vidare med "bomull I hjärnan", speciellt kortison-spåret, som hjälpte mot detta.
Även AF-terapin med SPC-flakes långsiktigt och Salovum akut, så att allt tryck hålls normalt.
Även sido-restsymton. Se min lista under behandlingar/Betaserc.

"Skitväder": LågTRYCK, högTRYCK, TRYCKkammare, flygresor med TRYCKförändring, TRYCKutjämning via örontrumpeten. Vem vet?
Mentalt ska ju vi Menierare föra ett lugnt liv. Avslappning, avspänning, kanske självhypnos inför natten med sov lugnt.....
Mina attack-perioder har startat vid händelser med hög stress (dödsfall, omorganisation). Sätt då in Salovum förebyggande, mät trycket via ögonen.
Hujedamej, dags att tända adventsljus I mörkret.

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 26 maj, 2016, 16:38:00 »
BOMULL I HJÄRNAN
Bra med vårljuset dåligt med höstmörkret, biokemisk orsak??

Det finns en studie på Internet, sök på melantonin blinda. Där finns ett frågeformulär. Byt ut "blinda och gravt synskadade" till Meniere så passar det mycket bra till "bomull I hjärnan"!!
Tallkottkörteln avger melantonin under dygnets mörka sömn, så sover man djupt och gott. Men den avger lite under hela dygnet på vissa blinda personer.

BEHANDLING: LJUSSTIMULERING gärna ute I solen!!och ibland melatoninkapslar. Dessa säljs som hälsokost i USA, i Kanada, i vissa EU-stater och som medicin med recept och licens i Sverige.

Person 2 i studien: Melantoninhalten i urinen samlad enligt metod 1.
Resultat   kl 07.00-15.00    0,08 nmol/L
               kl 15.00-23.00    0,09 nmol/L
               kl 23.00-07.00     0.11 nmol/L
Dygnskurvan är utslätad. På friska ska den vara 0,25 nmol/L på natten, nästan 0 nmol/L på dagen.

Värt att pröva??
Med vänliga hälsningar Nils med näsan mot solen.

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 27 maj, 2016, 22:22:54 »
Hej Nils!
Kul att höra av dig :)
Här är det lika uselt som vanligt - just nu beroende på en envis luftvägsinfektion.
Ihop med Meniere gör detta, att jag är ännu mer utanför världen än vanligt. Jag varken hör eller känner lukter och smaker som annars.
Plus att det känns som jag har astma >:( >:( >:(
Ang. melatonin, så brukar ju detta kallas sömnhormon och är raka motsatsen till vakenhetshormonet kortisol.
Vilketdera är alltså bra för oss Menierare??
Du var ju tidigare inne på kortison och nu alltså melatonin. Men dom motverkar ju varann ???
Nej Nils, jag tror inte på nåt av det där. Spekulation som vanligt. Men så blir det när ingen vet nåt om den här sjukdomen.
Jag kontaktade förresten "Fråga doktorn" för länge sen ang. våra besvär. Men det blev förstås inget. Vi är väl för få?
Alternativt har dom för lite att komma med..
Det värsta för stunden är den subjektiva känslan att hörseln bara blir sämre och sämre. Inte ens hörapparat hjälper alltid.
Besvären verkar hela tiden accelerera och jag vet inte vad jag skall ta mig till.
Usch, usch!!
Hoppas andra har det så bra som möjligt.
För mig går det sakta utför.
Ylva

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 28 maj, 2016, 17:32:22 »
Hej Ylva
jag blir så ledsen över att du känner dig att det går utför .Jag har haft lunginflammation pga all björkpollen som varade i 14dagar.Då hade jag ingen ork.Gjorde inte många knop .Dessutom så slogs alla öppningar igen i öronen näsan ögonen.Min Tinnitus sprakade igång i högsta fart.Brukar annars inte bry mig om min tinnitus .Men nu var det jobbigt det var ett förskräckligt oväsen från båda öronen .Då kände jag mig neråt .Var seg i 14dagar.
Nu får vi glädjas åt ljuset.
Kram till dig!!!!!
Yvonne.O :) :)