Författare Ämne: Behandling av kiropraktor hjälpte mig  (läst 9715 gånger)

Utloggad Sandra

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Behandling av kiropraktor hjälpte mig
« skrivet: 12 januari, 2016, 14:33:32 »
Hej!
I början av februari 2015 fick jag diagnosen Menierés sjukdom. Det var hemskt. Jag hade då haft upprepade yrselanfall och hade konstant lock för örat. Jag hade även hörselnedsättning på mitt ena öra. Till och från tjöt det i örat mer eller mindre.
Jag var till läkare men de kunde egentligen inte ge någon behandling mer än medicin som inte gjorde någon skillnad för mig. Jag provade olika saker för försöka få ett bättre liv. Jag provade att äta SPC-flakes men det gjorde ingen skillnad för mig. Jag fick även någon medicin som jag tog men anfallen fortsatte att komma. I genomsnitt hade jag ett anfall i veckan och ibland varade de i flera dagar. Jag kunde ligga ner och det bara snurrade och så kräktes jag till och från, jag blev handikappad och kunde inte göra någonting. Som tur var fick jag intyg från Försäkringskassan som gjorde att jag slapp karensdagen eftersom det kostade mycket pengar att vara hemma många.
Jag provade även att gå till en akupunktör för att det stått på någon sida att detta skulle kunna hjälpa. Hon jag gick hos var jättebra men det gav tyvärr inte så mycket även om det kändes lite bättre i kroppen. Hon rekommenderade mig därför att gå till en kiropraktor som heter Tony Schön och är verksam här i Eskilstuna.
Jag gick till Tony i april och jag vet inte om det var enbart på grund av honom men sedan dess har jag inte haft några problem. han knäckte rygg och nacke och berättade att det ibland kan sätta sig på balansen ifall det är något som ligger i kläm. Jag vet inte om det är så att han har "botat" mig men han har i alla fall gjort att jag sluppit sjukdomen sedan då. I samband med behandlingen gick även locket i örat bort och susningarna/tjutet i örat försvann också. Jag märkte att min hörsel hade återkommit först när jag var på hörselprov veckan därpå. Jag trodde inte att det var sant men jag fick svart på vitt att jag inte hade någon hörselnedsättning på mitt öra längre.
Jag vill bara tipsa alla om att försöka att gå till en duktig kiropraktor som är medveten om Meniere för att få behandling. Det skulle kunna vara så att det hjälper även dig, mig mig har det gjort en oerhörd skillnad och jag är Tony evigt tacksam. Får jag tillbaka Meniere vet jag att jag i alla fall fått bort det en gång och då går det förhoppningsvis att få bort det en gång till...
Lycka till om du ger det ett försök :-)
/ Med vänliga hälsningar
Sandra

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Behandling av kiropraktor hjälpte mig
« Svar #1 skrivet: 12 januari, 2016, 15:25:30 »
Hej Sandra! Detta låter intressant!! Jag undrar nämligen emellanåt om jag också har en nerv i kläm från nacken, eller om det är traditionell Meniere. Jag gick nämligen hos en kinesisk läkare som var väldigt bestämd på den punkten att det kom från nacken. Enligt andra läkare är det Meniere och jag sitter som en åsna mellan två hötappar och vet inte vad jag ska tro. Har korrigerat atlaskotan, men det gjorde ingen skillnad. Det vore ju fantastiskt om det kan hjälpa att gå till en kiropraktor. Det jag undrar över är din hörselnedsättning. Var det bastonerna du inte hörde, för det är typiskt Meniere? Jag har en sån hörselnedsättningskurva och det är därför jag misstänker att det är Meniere. Eller kan det bli så av en nerv som klämmer? Någon annan som har någon fundering kring detta? Ha det bra! Hälsningar/mia

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 januari, 2016, 13:00:57 »
Hej Sandra.Vad roligt att du fick sådan bra hjälp.Har aldrig hört att en kiropraktier kan hjälpa Men i ditt fall verkar det ju hjälpt.DEt är det viktigaste.kram Och Lycka till Yvonne O.

Utloggad Sandra

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 januari, 2016, 18:19:47 »
Hej Mia!
Jag hörde också bastonerna dåligt. Det kändes nästan lite som en lockkänsla som jag hade och ljudet som kom in i örat kändes "burkigt". Jag kunde inte prata i telefonen och lyssna med mitt högra öra när jag hade det för att det blev ett så jobbigt ljud i örat.
Jag vet som sagt inte med säkerhet att det är borta för alltid men jag är glad så länge jag slipper sjukdomen. I och med att det var efter att jag varit hos kiropraktorn som jag blev bättre så tror jag att det var han som hjälpte mig. Kiropraktorn berättade även att han hade hjälpt fler än mig med detta och att det hade blivit lindrigare för dem efter behandlingen.
Sedan är det så att jag måste hålla på och stretcha min nacke och göra övningar för att det ska hålla sig bra.
Har du något mera än hörselnedsättning Mia? Min hörselnedsättning kom plötsligt dagarna före midsommar 2013. Jag visste inte vad det berodde på och jag gick till läkarna för att de skulle se om de kunde hitta någon orsak. De trodde först att jag hade fått lock i örat på grund av gammal förkylning eller att jag simmat under vatten. Sedan trodde de att det var en vaxpropp men inget av det stämde. Sedan fick jag efter flera månaders väntetid på öron/näsa/hals och då började de prata om Meniere men eftersom jag inte hade mer än min hörselnedsättning som konstaterades där så verkade det inte stämma helt. Men sedan blev jag sämre på vintern 2014 och allra värst i början av 2015 för då hade yrselattackerna börjat och det tjöt även i örat. I februari fick jag diagnosen och då hade jag haft massor av attacker och det var riktigt riktigt jobbigt. Det kändes som om jag inte skulle kunna leva ett normalt liv längre. Därför blev jag så himla glad när jag i april som av ett under blev av med det. Jag bara hoppas att det fortgår.
Jag hoppas att det går bra för dig också Mia. Tänk på att gå till en duktig kiropraktor som känner till Meniere så att det blir så bra som möjligt för dig.
Lycka till!

Hej Yvonne!
Jag är jätteglad och tacksam över att min kiropraktor har kunnat hjälpa mig. Sedan har jag fått fortsatt att gå där med några månaders intervaller för att se till så att det inte kommer tillbaka. Det jag tycker är så skönt med det är att det verkligen har hjälpt mig. Jag trodde inte att det var sant och under flera månader väntade jag på att det skulle komma tillbaka. Nu har jag börjat att känna ett hopp att jag ska slippa få tillbaka det men någonstans är jag ändå beredd på att det kan komma tillbaka men då vet jag å andra sidan att jag en gång fått hjälp av kiropraktorn och att han kanske kan hjälpa mig ännu en gång.
Min kollegas fru drabbades också av Meniere och hon gick efter inrådan av mig till kiropraktorn och hon har vad jag förstått inte haft någon anfall sedan dess men detta har jag inte hört av henne utan av en annan kollega så jag vet inte att det med säkerhet stämmer.
Anledningen till att jag skrev här var för att jag kände att jag var skyldig att meddela andra hur jag fick hjälp och blev bättre ifall att det kan hjälpa någon annan.
Ha det gott.
Kram till er båda.

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 januari, 2016, 11:05:05 »
Hej Sandra!
Tack för ditt svar!! Apropå din fråga om jag har mer än hörselnedsättning, så har jag hela "kittet" så att säga. Började 2012 med tinnitus och det var så man upptäckte min hörselnedsättning, när jag gick till vårdcentralen för lockänsla innan det blev tinnitus på heltid. Trodde jag hade vaxpropp eller nåt. Jag hade också märkt tidigare att jag hade problem att svara i telefon med mitt vänster öra. blev som du säger liksom ett "burkigt" ljud. Trodde det var fel på telefonen..! Sen på sommaren 2013 fick jag akut yrsel och hamnade på akuten. fruktansvärd upplevelse! Yrsel till och från den sommaren. Gick till en kinesisk läkare på sensommaren och hon behandlade mig med massage, akupunktur och örtmedicin. Sen var jag symptomfri till vintern 2014 då jag helt plötsligt fick ett par droppattacker, vilket var det läskigaste jag  varit med om i hela mitt liv! Sen våren 2014 äter jag Betaserc, flakes och periodvis använder jag Meniette, för att försöka utjämna trycket i örat. Nu får jag nån gång ibland som små mikroanfall med yrsel som klingar av på några sekunder. Skumt! Den här sjukdomen slutar då aldrig att gäcka en... I våras gick jag till en sjukgymnast som rätade till min nacke, för hon hittade en låsning och stelhet i min vänstra sida av nacken. fick träningsprogram för att bygga upp styrkan och mjuka upp spänningar. Jag pratade med henne om de uppgifter jag fått av dig och kiropraktorn och hon sa att det hon gjort med mig är motsvarande vad en kiropraktor kan göra, men jag funderar ändå att kontakta Tony Schön om inte annat för att höra om hans erfarenhet av att behandla meniere. I höstas fick jag känningar av ångest, som jag är livrädd ska ta över. jobbar aktivt med det, mental träning. vill på inga villkor att detta ska få begränsa mitt liv! Eftersom jag var med om en bilolycka och blev påkörd i min vänstra sida strax innan jag fick tinnitus, så funderar jag en del över min nacke. enligt min sjukgymnast så kan min stelhet i nacken komma från whiplash. Nu mår jag ändå efter omständigheterna bra. har ständig tinnitus och hör ganska dåligt, men yrseln är det jag är mest rädd för, men den kommer inte så ofta (peppar, peppar...) och då i form av korta anfall. Tack, Sandra för ditt tips! Känner att det är viktigt, mentalt, att ha något att försöka med, eftersom det inte finns nån quick fix att ta till och man behöver ha något att hoppas på! kramar till er alla på forumet och ha en härlig kylslagen vintersöndag/Mia

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 januari, 2016, 10:12:33 »
Hejsan Mia. När jag läser om dina erfarenheter av M så är det nästan som att läsa om sig själv. Väldigt mycket stämmer överens i fråga om debut, förlopp och nuvarande status. Vad som skiljer mest är att jag har det på båda. Örat det startade på är helt kasst. En hörsel på kanske 5% och aggressiv tinnitus. Hjälper inte längre med hörapparat på det örat vilket på nåt konstigt sätt är rätt skönt. Det känns estetiskt ok på den sidan och jag kan gnugga och klia mig i örat utan att störas av hörselapparaten. Det örat har jag gett upp hoppet om, det kan "fuck off" om det vill. Å andra sidan har jag funderat på att höra mig för om Cochlea-implantat på det örat.

Det andra har jag apparat på och en hörsel med apparat på kanske 60%. Blir det mycket sämre måste jag nog byta jobb. Som det är nu går det fortfarande att jobba. Jag är snart 60 och jag gör det jag ska och skiter i allt annat surr och dösnack. Det funkar, och hoppas det kan funka fram tills jag går i pension vilket jag ser fram emot.
Ha det gott alla
Hans

Utloggad Hans

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 januari, 2016, 10:30:26 »
Hej igen. När det gäller yrsel så har det lugnat sig de 2-3 senaste åren. Det sägs ju att yrseln kan bränna ut sig själv och bli bättre med stigande ålder. Men vad vet jag. Det finns alltid en beredskap för att den kan slå till när jag minst anar det. Jag försöker hitta mönster för när en annalkande attack kan vara på väg. Men tycker det är svårt. Kanske stigande tinnitus och tryckkänsla möjligtvis. Sen verkar jag inte få bli för exalterad heller, inte heller på ett positivt sätt - det verkar inte aset M kunna tackla riktigt. Drop är ju det värsta men har haft tur att inte drabbats på ett par år nu. Värsta är ju om man kör bil typ, törs inte ens tänka tanken. Om jag känner mig skum med lite svindel och så brukar jag ta en postafen, en primperan, ett calma-tuggummi. Det funkar. Får jag ett anfall brukar jag ta en stesolid. Lugnar ner hela den traumatiska situationen. Har också Orstanorm-plåster att ta till om jag känner mig skum i flera dar och handledsband mot åksjuka som man kan köpa på apoteket. Så jag har en liten arsenal och det ger en trygghet. Sen kör jag balansövningar och ögongymnastik till vardags. Inga andra mediciner för tillfället men har provat det mesta utan nåt egentligt påvisat resultat.
Hans

Utloggad Sandra

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 11 februari, 2016, 14:37:03 »
Hej Mia!
Stort lycka till med att försöka bli bättre. Jag hoppas att Tony kan hjälpa dig. Som du säger är det viktigt att fortsätta att försöka. Har du kollat upp den studie om ny medicin mot Meniére som bedrivs. Nu vet jag inte om det fortfarande håller på men beroende på hur det går kan det bli lättare att få medicinen utskriven snabbare. Jag minns inte vad medicinen heter men den används redan mot grön starr och de skulle göra en studie och se om den hjälpte även mot Meniére. Hör av dig om du vill att jag ska kolla upp vad medicinen och/eller studien heter.
Kramar från Sandra

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 12 februari, 2016, 21:36:03 »
Hej Sandra! tack för att du hör av dig! Det värmer!! Apropå studien så känner jag till den. Latanoprost heter den och har pågått en tid. Har försökt att få delta, men jag uppfyllde inte kriterierna. Vet inte om det är något att hoppas på. Någon som vet något om när studien beräknas vara avslutad och ev. utfall?
Önskar Er alla en riktigt skön fredagskväll!
/Mia

Utloggad Hans

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 12 februari, 2016, 23:56:37 »
Hejsan, så här skrev jag i december:

Jag pratade idag i telefon med Fredrik Henell som står bakom Latanoprost-studien. Som jag uppfattade det (hör ju så f-b illa, haha) så väntas resultat i Maj 2016. Dom kan inte säga nåt om hur det ser ut genom att det är en dubbelblind-studie och då vet inte ens läkarna om vad dom injiceras. Så jag håller tummarna för Maj 2016. YES!!!!!!!!!!!!
Hälsn, Hans

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 februari, 2016, 08:19:14 »
Hej Hans! Tack för informationen! Då får vi avvakta tills i maj och hålla tummarna så länge...
/Mia