Författare Ämne: Kristallsjukan?  (läst 7318 gånger)

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Kristallsjukan?
« skrivet: 14 februari, 2016, 21:38:55 »
Hej allesammans?
Kom på en grej som jag undrar över: Det händer att jag får yrsel på natten när jag sover och vaknar med ett ryck, ofta kommer då också en kort släng av illamående. Läste någonstans att det är hyfsat vanligt att personer med Meniere också kan ha kristallerna i olag i örat, alltså mer benägna att få kristallsjukan. Någon som har hört detsamma? Och i så fall vet jag att det finns några rörelser man kan göra för att skaka kristallerna på plats. Nån som vet? Tycker nämligen att det händer att jag får en mycket kort yrsel som klingar av på en gång, när jag rört på nacke och huvud på ett speciellt sätt. Sen är det säkert Meniere också eftersom jag har tinnitus konstant och hörselnedsättning på främst bastoner, men tänker att det ju kan vara en mix och det kanske finns något man kan göra med kristallerna om de nu också spökar??
Man får försöka med allt...
Hälsar
Mia

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Kristallsjukan?
« Svar #1 skrivet: 15 februari, 2016, 13:52:58 »
Hej Mia,

ja, som jag förstått det är det vanligt att ha en mix av de bägge du nämner. Att vakna med ett ryck, känna sig litet obehaglig till mods, hjärtklappning och illamående kan också vara sömnapné (även det vanligt vid nackskador). Du borde nog kolla vilket. Kristallsjuka är ganska enkelt att, som du skriver, "skaka ut kristallerna", dock klarar man det inte själv utan behöver en skakare ;-), t ex en läkare. Många vårdcentraler fixar sådant men ibland måste man boka tid på sjukhus för det. Jag har en svärfar som skakas ett par gånger om året, däremellan är han besvärsfri, han har enbart kristallsjuka.

Lycka till!

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
Känningar
« Svar #2 skrivet: 19 februari, 2016, 07:48:04 »
Hej. Är det någon mer än jag som kan känna att det rister, skälver, spänner i trumhinnan på det skadade örat? Kommer i stötar. För mig känns det alltid då på natten. Som om trumhinnan är väldigt ansträngd och på helspänn. Min doktor tror att det är dom små musklerna som håller trumhinnan som utsätts och är ansträngda.
Mvh, Hans

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 februari, 2016, 11:16:05 »
Hej Mia!
Jag har ett träningsprogram, för hemmabruk, för att få bort kristallsjukan. Fungerar både som diagnos och bot. Ingår i min lista på sido-restsymtom till Menieres sjukdom under behandlingar/ Betaserc/den 26 oktober 2015. Träningsprogrammet kommer från sjukvården och är ca 20 år gammaltl.

Sätt dig ner på en säng eller soffa.

1. Vrid huvudet 45 grader åt ena sidan, den sjuka.
2. Lägg dig snabbt ner på andra sidan.
3. Efter några sekunder blir Du yr. Ligg kvar en halv minut (ca) efter att yrseln helt försvunnit.
4. Lägg dig så snabbt som överhuvudtaget går över på andra sidan.
5. Om Du blir yr, ligg kvar tills yrseln  försvunnit.
6. Lägg dig så snabbt som överhuvudtaget går över på Den första sidan igen!!
7. Växla nu från höger till vänster tills Du inte kan utlösa någon mer yrsel.

Upprepa programmet 1 gång per dag tills Du inte utlöser någon yrsel.

Med Vänliga Hälsningar Nils

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 februari, 2016, 15:22:57 »
 Hej Nils
Vilken bra redogörelse för Kristallsjukan.Det innträffar väldigt ofta när man snabbt vänder sig i sängen Därför sker det ibland på natten och man vaknar av en obehagskänlaSkräper ligger i en av båggångarna.Därför gör man dessa rörelser och skräpet hamnar där dom ska vara.
 :)Kram Från Yvonne o

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 februari, 2016, 21:37:13 »
Hej!
Tack Nils, för tipset med träningsprogram. Ibland tror jag nämligen att det är mer av den typen av känningar jag får. Min yrsel har det senaste året bestått av mycket kort, intensiv yrsel, bara ett par sekunder.
Ska genast testa detta för att se om det triggar yrseln för mig!
Ha det bra allihopa!
Hälsar
Mia

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 07 september, 2016, 13:59:52 »
Hej Mia!
För tre månader seden fick jag också en mycket kort, intensiv yrsel bara ett par sekunder, som Du får, men min bara en gång. Jag låg vaken i sängen och märket då även nystagmus i ögonen. Jag kom också  som Du fram till att det inte var en meniereattack, och har ökat på behandlingen mot kristallsjukan med mera.
Det kan också vara yrsel från spända nackmuskler. En god hållning rygg-nacke är viktig i den behandlingen. "Svanhals" är absolut förbjudet, pröva försiktigt ger yrsel och nystagmus/ögonrörelser. Svanhals = en framskjuten huvud/nack-position. Egentligen måste man alltid ha en god hållning från atlaskota till svanskota.

Jättesvårt men ett måste att ändra ovanan svanhals vid: Datorn, bilkörning, eventuellt spegeln då man vill se ordentligt och kör fram huvudet.

Fungerar bra att ligga plant på rygg i sängen utan huvudkudde, med god hållning. Strecha gärna nacken genom att vrida huvudet så hakan kommer nära halsen.

Svårt att sova på sidan med god hållning. Jag ligger då nära kanten på huvudkudden så går det ganska bra.

Kämpa på alla med alla konstigheter. mycket plus att vinna, när det lyckas och känns bra.
Hälsningar Nils

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 15 maj, 2017, 13:41:26 »
Hej! Bekräftelse från forskningen på inläggen här ovan.
På Internet finns en forskningsartikel, där man undersökt journalerna för 351 patienter.

SLUTSATS: Lägesyrsel är starkt relaterad till sömn.
Studien FÖRESLÅR ÄVEN EN TEORI att skräpet samlas under en lång tidsperiod och börjar glida under sömnen.

Hos friska personer lämnar skräpet örat utan yrsel via kanalen till "endolymfatiska säcken", där kroppen tar hand om det. Min komentar.

Min tolkning och sammanställning av artikeln:
Siffrorna anger antal patienter.
                                      PC     HC   HHC  summa %
(1) Under sömn               33     38     27      98     28
(2) Under uppstigande     69     30     59     158    45
(3) Vaken, AM                 10      8      15      33      9
(4) Vaken, PM                 23     11     28      62     18
Summa                         135     87   129     351  100

PC = posterior canalolithiasis  = skräp i bakåt-vertikala balansbågen.
HC = horizontal canalolithiasis =  skräp i horisontella balansbågen.
HHC = horizontal heavy cupula = skräp med tunga kalkkristaller i horisontella balansbågen, vilket orsakar NYSTAGMUS.

Hänvisningar:

Tidskriften "Acta Oto-Laryngologica"
Onset time of benign  paroxysmal positional Vertigo.
Uppkomst tiden  för lägesyrsel.
Första forskarnamn Hiroaki Ichijo, publicerad på nätet: 31 Aug 2016.

Stretcha även nackrosetten + god hållning. Se Klotterplanket: Behandlingar / Nacke-käke. För oss som har detta också.
Med vänliga hälsningar Nils  :)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 16 maj, 2017, 11:12:44 »
Hejsan Nils Oj vad du tagit reda på Mycket intressant .man  har  föstått  att Kristallsjukan kommer när man vänder sig i sömnen och vaknar Då ligger oftas( Skräpet) i den bakre båggången Men med olika balansövningar med huvudet så kan man lägga tillbaks dom. En sjukgymnast visar övningarna,
Kramis och ha en bra dag (solen skiner i Stockholms län)
Yvonne O. :) :) :)

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 16 maj, 2017, 22:58:36 »
Intressant och informativt, Nils :) :)
Men vad blir slutsatsen?
Att hos Meniere-patienter försvinner skräpet INTE via endolymftatiska säcken..
Varför då?
Lite tillägg till detta med nacke/öra/yrsel:
Jag har ibland vaknat med Meniere-yrsel på morgonen. Och det är inte nån kristallhistoria.
Tvärtemot vad du skriver, mår jag sämre när jag ligger för lågt med huvudet.
På natten har jag därför två kuddar, vilket brukar funka.
Och hos tandläkaren vill jag aldrig ligga så plant som dom önskar, utan dom får höja upp stolen vid huvudet. Annars mår jag dåligt.
T ex häromdan när jag var hos tandhygienist gick allting bra, tills tandläkaren kom in och ville kolla ev. karies.
Han fällde då ner stolen och jag kämpade på den korta stunden. Men det räckte inte :(
Så efteråt mådde jag dåligt och var halvgungig flera timmar.
Vad betyder detta?
Att jag mår sämre när jag ligger för plant, kan det ha med min trasiga nacke att göra?
Ja, denna Meniere - ständiga frågor och undringar. Och inget finns att göra :'(
Men din research uppskattas, Nils :)
Ylva

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 28 maj, 2017, 18:06:24 »
Ja Ylva, att du mår sämre av att ligga plant har med din trasiga nacke att göra. Jag kan överhuvudtaget inte andas hos tandläkaren om de sänker ned mig så farbror/tant borrare får vänligen jobba obekvämt en stund - vilket de är jättegulliga och gör när de förstår varför.
Om jag "halkar ur" min Tempur Millenium på natten så vaknar jag också med M-tendeser samt ond nacke, sova med vanliga kuddar går helt bort av samma anledningar.

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 29 maj, 2017, 16:24:25 »
Hej Ylva!
Du vill ha kudde, jag vill ligga plant. Måtte vi inte ha samma tandläkare, jag ska snart dit.

År 1993 fick jag ett tresidigt dokument från sjukhuset:

MENIERES SJUKDOM - PATIENTINFORMATION

- gåtfull sjukdom med många behandlingsmetoder.

Det finns alltid något mer att göra för en patient med Ménières sjukdom.

Längre fram i dokumentet:

YRSEL
Vid yrsel skall man söka läkare. Man skall bli undersökt och känna sig omhändertagen. Det finns många andra orsaker till yrsel än Ménières sjukdom och det skall utredas.

Man skall veta att det finns alltid något mer att göra för en patient med Ménières sjukdom.

Detta är också min uppfattning.
Med vänliga hälsningar Nils  :)