Författare Ämne: Hej har jag Meniere tror ni?  (läst 26304 gånger)

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
Hej har jag Meniere tror ni?
« skrivet: 25 februari, 2016, 18:42:58 »
Vad tror ni jag får yrselanfall typ varannan månad med hörselnedsättning på ena örat och efter yrselanfallet då jag inte kan stå upp knappt ens sitta i en stol tror man ska tuppa av så återkommer hörseln efter en stund med ett brusande ljud som upphälld sockerdricka. Oftare får jag bara hörselnedsättningen med följande brus alltså utan yrselanfall, det kan ske en gång i veckan kanske ibland flera dar i rad. Alla gånger dock föregås det av en luddig känsla och föraning som är svår att beskriva, huvet känns som sitta i ett skruvstäd typ, fast luddigt. Jag har läst att för att va Meniere ska anfallen va långa, timmar långa kanske dagar men det här pågår bara ca tio minuter för mig, kan det ändå va början till Meniere?
Har sökt för det men doktorn tror jag kanske kan ha Meniere light men är osäker, jag skulle återkomma om det blir värre, vilket det inte blir det håller på som det håller på, högst oregelbundet. Hade perfekt hörsel på provet dock.

En sak till, alla dar jag tagit en Bamyl (acetylsalicylsyra) innan jag börjar jobbet så har det inte hänt nåt, dock vet jag inte än om det bara är slump, använt ett paket drygt bara. Kan det ligga nåt i det eller bara slump eller placeboeffekt? Dessutom händer det bara dagtid aldrig när jag jobbar natt vilket sker ibland, kanske också bara slump. Jag har varit inne på aluminium då jag under ett par års tid tagit fyra vaccinsprutor med adjuvansen aluminium i, alltså misstänkte nån sorts typ narkolepsi men svag sådan eller nåt annat liknande tänker att pumpa in aluminium i blodet så där kan inte vara bra för hjärnan. Jag har prövat äta järntillskott, magnesium å lite annat utan skillnad, dock verkar Bamyl funka kanske.

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
SV: Hej har jag Meniere tror ni?
« Svar #1 skrivet: 25 februari, 2016, 18:50:18 »
Glömde, jag var typ 49 år gammal när det hände första gången.

Utloggad silenhag

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 februari, 2016, 13:49:05 »
Om jag inte har helt fel så är det normalt fyra kriterier som skal uppfyllas för att man skal få diagnosen:
1. Minst två karakteristiska, spontana vertigoanfall på minst 20 minuter vardera.
2. Bekräftat hörseltapp, normalt mer tapp på bas-frekvenser.
3. Tinnitus eller tryckkänsla i det påverkade örat.
4. Andra orsaker exkluderat.

Du bör gå till en ÖNH läkare som kan utreda dig. Väldigt svårt att tycka eller tro något, i alla fall för mig som inte är läkare. Det finns säkert många tillstånd som kan ge de symtomen du nämner...

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 februari, 2016, 16:41:36 »
Ok, tack, då kvalar jag inte in på tiden, å hörseltapp har jag bara under anfallen, tinnitus å tryck bara runt anfallen. Vi får se om det blir värre. Eller jag hittar nåt kosttillskott som jag har brist på. Eller kommer på nåt annat att misstänka.

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 februari, 2016, 21:36:08 »
Hallå "semlan2" (passande namn nu i fastetider) ;)
Uttrycket Meniere light har jag aldrig hört förut. Du menar alltså, att det är en mildare form av Meniere?
Hoppas iaf att det inte är Meniere, för det är inte roligt. Sjukdomen är obotlig och förvärras sakta men säkert :(
För mig började det med korta yrselattacker utan öronbesvär. Sen tillkom tryckkänsla, ostadighet och hörselpåverkan. Så småningom även tinnitus (brusljud).
Idag mår jag aldrig bra, använder hörapparat vid behov (gillar den inte) men har stora svårigheter att hänga med på radion och TV utan. Dessutom ständig, svag tinnitus och förvrängning av ljudbilden. Musik låter inte längre bra och jag har börjat isolera mig.
Bamyl mot Meniere har jag svårt att förstå..
Du har inte nån form av migrän? Fast då brukar ju ljusupplevelser förekomma.
Hoppas som sagt, att det är nåt annat än vår "franska" sjuka.
Mina besvär debuterade annars när jag var runt 60. Då trodde man inte att det var Meniere. Jag var för gammal för diagnosen. Ca 50 är också på gränsen!!
Och det där med kosttillskott tror jag du kan glömma. Det är ytterst ovanligt att vi här i Sverige lider brist på näringsämnen.
Hoppas som sagt på det bästa :)
Kram från Ylva

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 februari, 2016, 20:04:04 »
Hej Ylva å tack.
Ja menade en mild variant eller förstadium av meniere med ordet light, inte menat betyda nåt.
Ja hoppas det inte är meniere jag börjar få för ni verkar lida en hel del å det vill man ju gärna undslippa. Nej ingen migrän, har aldrig haft huvudvärk nästan utan bara vid kaffebrist kombinerat med starkt väderomslag. Det gör mig sorgsen läsa att sjukdomen får dig att isolera dig Ylva, väldigt tråkigt. Hoppas du kanske kan kompensera det med lite umgänge så här via dator, finns många olika forum man kan hänga på, jag är tacksam för ditt svar alla fall.
Kosttillskott tänkte bara att man blir ju äldre och under alla år kanske man ätit för lite grönsaker (skyldig) så man kanske upparbetat en brist på nåt ämne så ville testa - å i brist på annat - kunde man ju äta lite olika tillskott som kanske hade med nåt att göra å se om nåt händer, men det har det inte gjort.
Bamyl testa jag för jag läste nåt om mediciner som tunnade ut vätska å blod i örat å det gör ju Bamyl (acetylsalisylsyra), och om det skulle va en inflammation i örat så kan det hjälpa det kanske, så och ja så länge jag ätit en sån har jag inte haft nåt anfall men det kan va bara en slump oxå eftersom anfallen kommer så sällan.
Nu ska jag bara fundera på vad det annars kan vara som gör detta med mig, kommit in på stress och panikångest, läser samma symptom men jag känner mig inte som att ha ångest så är osäker. Jag gillar inte anfallen dock för skulle jag få det när jag kör bil i arbetet så kanske det inte går så bra nästa gång.
Kram å sköt om dig. :)

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 februari, 2016, 20:47:59 »
Hej igen "semlan"!
Tack för din empati :)
Vill bara tillägga, att det där med blodförtunnande kan du glömma som terapi mot Meniere.
Har själv i många år medicinerat med Waran (mot en annan åkomma), som är mycket "starkare" än acetylsalicylsyra och som minskar risken för blodproppar.
Men inte har jag märkt nån effekt på Meniere :(
Uttrycket "blodförtunnande" är egentligen felaktigt. Blodet blir inte vattnigare. Vad som händer är att
med ASA (acetylsalicylsyra) reduceras de röda blodkropparnas förmåga att bindas till varann och bilda större aggregat(blodplättar). Vilket i sin tur kan växa till tromboser.
Med Waran dämpas blodets koagulationsmekanismer. Nackdelen med preparatet är att man måste kolla läget mellan varven, så att dosen ligger rätt. Annars finns risk för blödningar.
Vill också haka på dina kommentarer om stress och ångest.
Jag tror inte dessa symtom kan förväxlas med Meniere. DÄREMOT är det inte ovanligt att sådana besvär kan initiera sjukdomen. Meniere anses till stor del vara en stressrelaterad sjukdom.
Det är jag själv exempel på, som levt med ångest halva livet.
Jag tror dock, att det även krävs en viss disposition för vår "franska" sjuka. Jävla Prosper Meniere >:(
Ursäkta, men ibland blir man så trött på den här sjukdomen. Åkomman är ju inte hans fel. Han har bara beskrivit den.
Hoppas dina besvär bara är en försmak och stannar därvid.
Nu ser jag fram mot våren och den annalkande sommartiden. Om en vecka är det Vasaloppet - och sen är vintern över :)
Kram från Ylva

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 februari, 2016, 22:45:58 »
Bamyl är nog bara en tillfällighet, om det funkade så skulle jag inte få anfall, men fick ett i veckan helt ohappandes när jag satt still framför datorn, trodde jag skulle ramla ner på golvet men jag satt kvar, efter två minuter var det över. Men bamyl hälper nog inte nej.
Suttit å googlat mycket på ett å annat, nu hittar jag inte var men lästa på nån utländsk sida om meniere och Valium, hmm...

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 29 februari, 2016, 10:47:22 »
Valium eller benzodiazepiner är ingen bra väg att gå. Beroendeframkallande med många biverkningar och som hela tiden kräver mer och mer därför att toleransen ökar. Kan definitivt hjälpa när man känner att ett anfall är på väg genom att dom är ångestdämpande och lugnande. Men ska bara användas i nödfall. Dom flesta seriösa läkare är väldigt restriktiva med att skriva ut dessa mediciner för ångest p g a biverkningarna och beroendet.
Mvh, Hans

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 01 mars, 2016, 21:36:40 »
Hej å tack! Ska undvika valium. Jag funderar på att käka lite mer B12 och folsyra, jag kanske bara har nån brist och det kan va värt att prova, jag har iofs ätit en förpackning Hemoplett som just innehåller det och jag känner mig lite bättre om man bortser från det här enda anfallet för en vecka sen, men kanske det gör nåt. Står närrelaterade saker som yrsel å lite annat som kanske kan stämma in till viss del.

Sen har jag en teori till i bakfickan, har nämligen tagit fyra st vaccinsprutor under ett par års tid, de innehöll alla adjuvanset aluminium som man sprutar rakt in i blodet och vart tar det vägen sen, knappast försvinner av sig själv, några barn och unga har troligen fått narkolepsi av det men varför skulle äldre inte påverkas alls? Det finns väl inga gifter som är farliga för unga men helt ofarliga om man fyllt 18. Aluminium och Alzheimer har man ju hört om länge. Så jag äter nu också kisel och magnesium och sköljer ner det med mineralvatten med kisel å mineraler i, detta är tänkt att kunna driva ut aluminium, vad vet jag men ofarligt att testa alla fall. Kisel har nåt med tallkottkörteln och thymus, brässen, att göra, konstiga saker. Men flour som finns i mineralvatten sägs störa tallkotten, jag det är en himla röra, men men.

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 01 mars, 2016, 22:27:18 »
Hej Hans!
Håller helt med dig vad gäller bensodiazepiner, men..
Om man (som jag) har en ångestsjukdom, varför ska man då lida varje dag när dessa preparat finns och hjälper?
Visst ger dom kanske beroende, men vad gör inte det?
Det gör det mesta man mår bättre av.
Varför är det OK med smärtstillande, insulin, blodtrycksmedicin mm - men ALDRIG med ångestdämpande läkemedel?
I präktiga Sverige får man absolut inte bli beroende av nånting, aj,aj >:(
Men alla behöver ju mat, vätska, luft etc.
Så helt "oberoende" är ingen av oss.
Liksom Meniere är långvarig ångest en sjukdom och båda åkommorna är en plåga, som om möjligt bör behandlas.
Ylva

Utloggad Hans

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 02 mars, 2016, 09:09:36 »
Du har en poäng där, absolut.
Mvh, Ulf

Utloggad Hans

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 02 mars, 2016, 09:21:31 »
Hej Ylva. Det är ju väldigt intressant det där du säger. Det är ju stigma fortfarande kring psykisk sjukdom även om det har blivit lite bättre på senare år tycker jag. Nu kan man t.ex. säga att man äter sömntabletter. Förut var det ju tabu och skämmigt. Samma sak kanske kommer att hända med ångestdämpande och neuroleptika också. Meniere är ju på sitt sätt en sån hemsk sjukdom, relativt, och kan man fungera med ångestdämpande - så varför inte? Håller mig dig där. Men äter du det på tider eller vid behov (personlig fråga)? Är det inte så att effekten avtar efter ett tag om man äter på tider? Och blir man inte väldigt seg? Många frågor ;)
Mvh, Hans

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 04 mars, 2016, 19:49:40 »
Kort svar, Hans :P
Jag äter det inte vid behov, utan regelbundet (morgon och kväll).
Nån gång kan jag ta nån tablett extra, men det är sällan.
Och ännu har jag klarat av den ökade toleransen utan dosökning.
Då har jag ändå hållt på i 20 år.
Ylva :)

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 13 mars, 2016, 19:22:45 »
Nu kanske jag inte har nåt förstadium till Meniere, påstår inte det, men alla fall prövar ju lite olika vitaminer å dylikt för å se om det är nån brist jag har, skadar ju inte alla fall. Så lite svårt påstå att det beror på det men jag upplever alla fall en liten förbättring i lagom tid efter att ha intagit Bio-strath i några veckor. Jag får bara svaga föraningar men det stannar därvid så jag sluppit de mindre anfallen eller vad man ska kalla det, och de större också men de kommer ändå sällan så det betyder litet. Men alla fall visst känner man igen problembeskrivningen i reklamtexten om dess historia, Bio-strath alltså:

Upptäck den schweiziska hemligheten! År 1961 led en ung man, vid namn Fred Pestalozzi, av ett allvarligt problem med balansen. Ett visslande ljud i hans öron gjorde det omöjligt för honom att höra och hans ben bar honom inte längre. Då fick han höra talas om ett preparat, byggt på naturliga ingredienser och baserat på jäst av örter, ett preparat som ... snip