Författare Ämne: Hej har jag Meniere tror ni?  (läst 31124 gånger)

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Hej har jag Meniere tror ni?
« Svar #30 skrivet: 08 april, 2016, 18:14:28 »
Hej Ylva! Går man igenom å läser om alla vitaminer å mineraler å etc etc på internet så har nästan varje sådant ämne en sjukdom eller symptom eller vad man ska säga som uppstår vid brist på densamme. Visst många sjukdomar uppstår bara, cancer t ex, men cancer kan oxå uppstå som reaktion på nåt skadligt ämne som kommit in i kroppen, i lungorna t ex. Vem vet om cancer kan uppstå p g a brist på något. Men det jag försökte få fram med allt mitt spånande eller svamlande förut var det att ja ingen ide ta om allt igen men häller du ren bensin i en bilmotor så går den bra, häller du i mer å mer oljespill eller vatten istf bensin så kommer den börja gå risigt. En motor behöver ren bensin och luft, en människokropp behöver luft samt massa näringsämnen, det är det vi kan tillföra kroppen utifrån, får den skräp istället för näringsämnen så kan det inte va bra, precis som för bilmotorn.
Sen så provar jag inte längre med en å en komponent, jag kör ju bio-strath som innehåller ett brett spektra ämnen, chansen är att kanske vilket jag testar nu om det är nåt ämne jag lider brist på så kanske bio-strathen kan täcka upp för den nu. Vi får se. Skadar som sagt inte alla fall. Och jag tycker mig tro det ger resultat, men vi får se om det håller i sig, faller jag ihop nån dag så vet jag att det inte är nån näringsbrist. Men vi får väl se.
Var på hälsokost idah för att köpa Multivital, det innehåller också en massa ämnen, och mera egentligen än bio-strathen, men sen råka butiken ha rea på en stor flaska bio-strath så jag fortsätter med den. Men multivital kanske oxå är bra, eller t o m bättre.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 08 april, 2016, 20:06:11 »
  Till Ylva!!!!!!
Du kämpar så bra så fortsätt med det .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hjärtekram Yvonne Olsen :)

Utloggad silenhag

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 08 april, 2016, 20:39:19 »
Hej Ylva! Går man igenom å läser om alla vitaminer å mineraler å etc etc på internet så har nästan varje sådant ämne en sjukdom eller symptom eller vad man ska säga som uppstår vid brist på densamme. Visst många sjukdomar uppstår bara, cancer t ex, men cancer kan oxå uppstå som reaktion på nåt skadligt ämne som kommit in i kroppen, i lungorna t ex. Vem vet om cancer kan uppstå p g a brist på något. Men det jag försökte få fram med allt mitt spånande eller svamlande förut var det att ja ingen ide ta om allt igen men häller du ren bensin i en bilmotor så går den bra, häller du i mer å mer oljespill eller vatten istf bensin så kommer den börja gå risigt. En motor behöver ren bensin och luft, en människokropp behöver luft samt massa näringsämnen, det är det vi kan tillföra kroppen utifrån, får den skräp istället för näringsämnen så kan det inte va bra, precis som för bilmotorn.
Sen så provar jag inte längre med en å en komponent, jag kör ju bio-strath som innehåller ett brett spektra ämnen, chansen är att kanske vilket jag testar nu om det är nåt ämne jag lider brist på så kanske bio-strathen kan täcka upp för den nu. Vi får se. Skadar som sagt inte alla fall. Och jag tycker mig tro det ger resultat, men vi får se om det håller i sig, faller jag ihop nån dag så vet jag att det inte är nån näringsbrist. Men vi får väl se.
Var på hälsokost idah för att köpa Multivital, det innehåller också en massa ämnen, och mera egentligen än bio-strathen, men sen råka butiken ha rea på en stor flaska bio-strath så jag fortsätter med den. Men multivital kanske oxå är bra, eller t o m bättre.
Läs Ylva:s inlägg igen. Hon verkar vara en förnuftig kvinna...Lägg pengarna på annat.

Läkare utreder och behandlar sjukdomar og har bäst förutsättningar för att göra det bl.a. på grund av rätt utbildning.

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 10 april, 2016, 13:47:24 »
Min läkare kollade några värden å hörseln och sa sen återkom om det blir värre just nu vet vi inte vad det är, det kan va början på Menieres men tiden får utvisa typ så sa han. Sen har jag inte hört nåt, ett år sen snart tror jag, det var ju en bra utredning och behandling må jag säga.

Jag förstår inte er motvilja mot näringsämnen, det finns miljontals, nja alla fall många tusentals doktorer å forskare världen över som forskar om vad alla näringsämnen gör i människokroppen och vilka ämnen som kan läka sjukdomar, som cancer och whatever.
Jag har senaste helger på kul läst lite om några av alla ämnen som ingår i Bio-strathen och idag började jag från början med några av de angivna uppbyggnadsämnena, det första Lecitin, inte helt oviktigt bygger upp hjärnan med mycket mera. Sen Mannan, mannose(?) lite komplicerat. Sen Glucan, beta-glucan eller b-glucan, viktigt ämne inom medicin, har för mig jag läste om yrsel nånstans men hittar inte längre.
Sen Glutathion, Glutation, googla på det och man fick över 15 miljoner sidor, det är ett ämne som kroppen tillverkar själv men nu tror man en åldrande kropp som utsätts för stress å föroreningar ändå kan få brist på, det debatteras hur bra tillägg av glutation är mot cancer och aids och många saker men många verkar tro att det kan fungera, jag läste nånstans vet inte förstås själv sanningshalten men att nån hade funnit att alla cancerpatienter han hade hade väldigt låga halter av glutation, så nåt samband verkar finnas, kan 15 miljoner sidor ha fel? Ja kanske, vem vet inte jag. Men detta var alla fall bara de fem första ämnen jag kollar, mycket intressant läsning, och det finns 56 kvar. Ikväll ska jag läsa vidare lite om kolin.
Länk till artikeln om glutation, rätt intressant om än har kanske inget alls med meniere att göra men ändå: http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=50746

Men ni får tro vad ni vill, jag tror faktiskt på att man kan få näringsbrister om man inte äter 100% rätt å varierad kost, vilket ju kräver en hel del av en om man ska göra. Och så ska man undvika alla gifter också, kroppen har fullt upp att bearbeta alla giftiga saker vi får i oss, vilket var det glutationen som var väldigt mycket inblandad i bl a. Sen så håller jag ju på att bevisa att jag har rätt, jag blir ju svagt bättre av min "självmedicinering" - i brist på läkare - som det känns just nu, spännande blir om jag faller ihop i snar framtid då har jag bevisat att jag har fel och ni rätt. :P

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 10 april, 2016, 21:01:44 »
Snälla "semlan2", det här är inte en tävling mellan vilka som har rätt.
Jag önskar dig, för Guds skull, ingen försämring för att kunna gotta mig åt att du var ute och segla.
Nej nej!
Vi måste med gemensamma krafter försöka komma på nån vettig bot mot detta helvete.
Ingen tycks ju veta orsaken, och nån säker behandling verkar inte finnas heller.
Upplever själv, att man helst inte vill se mig på Öron - just för att man inte har nåt att komma med >:(
Det enda jag får är beklaganden..
Jag medicinerar sen många år med vätskedrivande (Salures).
Uppkomsten av Meniere lär ju bero på för högt vätsketryck i innerörat, en sorts örats glaukom. Som i sin tur sakta men säkert förstör det ljudkänsliga sjögräset i snäckan.

Däremot har jag i dagsläget bara lite yrsel och sällan eller aldrig anfall.
Däremot försvinner hörseln mer och mer. Förr kunde jag hänga med någorlunda och behövde sällan fråga om.
Men nu är jag verkligt handikappad och utanför socialt umgänge.
Blir så ledsen och besviken, när jag inte hör (inte ens med hörapparat alltid), att jag drar mig undan och lever ett eremitliv.
Jag försöker kämpa på, Yvonne! Tack för uppmuntran :)

Och "semlan2", skulle du mot förmodan komma på nåt som fattas oss, så hör av dig.
Finns det förresten nån "semlan1" ;)
Vårkramar från Ylva

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 15 april, 2016, 18:11:39 »
Mena inte dig Ylva om du tog åt dig, jag förstår bara inte den här övertygelsen att man inte kan få brist på något ämne, eller om man får brist att det inte skulle påverka på nåt sätt, det skulle innebära att det inte skulle spela nån roll vad man matar kroppen med. Jag tror det gör det. Jag tror det finns sjukdomar eller att kroppen mår å fungerar sämre än den borde p g a dålig kvalitet på maten och dåliga val vad man petar i sig.
Nu åldras ju vi alla och man kan förlora hörsel eller syn eller styrka eller mental hälsa ju äldre man blir, hörselproblem verkar rätt vanligt, en del kanske får meniere, men tänk om en del får det för att de lider brist på de ämnen som behövs för att bygga innerörats alla olika delar och det vad det nu är som reglerar trycket? Who knows, ingen vet för visste nån skulle ingen lida av meniere. Jag sätter inte mina pengar på nån av orsakerna men är öppen för båda så länge. Än så länge känner jag mig vagt bättre av vitaminerna, bio strathen eller kan för den delen va D-vitaminen, vågar inte ta bort nåt det verkar fungera. Känner dock ibland den där konstiga känslan som brukar inleda yrselanfallen, så inte helt frisk, men det kanske är åldern å här för att stanna. Påminner att jag inte säger jag har meniere, har bara lite liknande symptom, så om kosttillägg fungerar på mig - om det gör det - så påstår jag inte det funkar på er. Bara så ingen missuppfattar å tror jag påstår jag har lösningen för alla.

Ylva, finns så mycket nytt idag, finns det inte elektroniska "öron" man kan operera å ansluta på nåt sätt på hörselnerven direkt så man får hörsel, experimenteras det inte med sånt, vet du om nåt sånt? Barn brukar få nån operation jag läst om men den kanske bara ansluter till snäckan, är inte insatt det minsta, kommer bara ihåg såg på teve en gång om barn som fått nya "öron" å kan höra nästan på riktigt.

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 16 april, 2016, 09:19:14 »
Nu hitta jag inlägg nyligen skrivna här på detta forum om SPC och Salovum, det första är ju ett typ kosttillskott kan man säga och det senare Salovum är ju ett protein om jag förstått rätt, mitt under utprovning Bio-Strath innehåller många aminosyror dock inte just det men vad vet man om vad som behövs för att bygga upp just AF-proteinet, många av de där samverkar, vad vet man om hur många olika aminosyror som behövs för reglera trycket, släppa på trycket å få rätt densitet på vätskan å allt involverat, så det kan ju va mycket som behövs för allt ska funka som det är tänkt. Så det diskuteras och forskas ju rätt flitigt om man kan inta nåt som hjälper mot meniere, jag är alltså inte alls ute å cyklar med mina näringstillskott och lägger gärna mina pengar på det, som det verkar fortfarande dessutom ger resultat (vill inte ta ut segern i förskott). Så dags för morrondosen nu. :D

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 16 april, 2016, 09:26:19 »
Här Ylwa för din skull en länk från nånstans härifrån tror jag om SPC och Äggulepulver B221:
http://www.as-faktor.se/Global/ASFaktor/Produktbilder/Patientfall2ny.pdf
Sid 6 -7. Det verkar väldigt framgångsrikt på den patienten alla fall, har du provat detta?
Det är nästan så jag vill testa. Ska ha detta i åminnelse om jag inte blir bättre.

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 16 april, 2016, 09:32:50 »
Det är nog uteslutet, kostar över två tusen att testa salovum:
https://www.apoteket.se/produkt/salovum-25-x-4-g-238690/

Rackarns dyrt. Synd. :(

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 16 april, 2016, 09:38:50 »
Men SPC-flakes var billigare.  :D

Tråkigt man inte kan editera sina inlägg utan måste skriva nytt om man vill lägga till.

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 16 april, 2016, 12:03:40 »
Hejsan, kolla med din dietist på orten. Vissa landsting subventionerar Salovum och inte bara SPC-flakes. En forskningsstudie ska starta nu som jämför dessa två, skrevs i en tråd här tidigare. Jag har ätit SPC till och från. Gör det just nu och tycker nog att det hjälper mot yrsel (tror jag :-D Salovum är mer koncentrerat och dyrare vilket gör att bara ett fåtal landsting subventionerar detta.
Ha det gott/ Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 16 april, 2016, 14:35:17 »
Svar när det gäller Salovum:
I Stockholms läns landsting får man "ett grönt recept" av sin dietist.Då går det på högkostnadsskyddet.
Jag vet inget annat landsting som har det så????????
Vårkram Yvonne O.

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 16 april, 2016, 16:55:26 »
SPC-flakesen är alla fall inom räckhåll ekonomiskt, det skadar inte att testa, ska kolla om apoteket har det, tack Hans. :)

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 16 april, 2016, 17:38:36 »
Även för SPC-flakes behöver du ett recept av dietist.
/Hans

Utloggad semlan2

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 17 april, 2016, 07:47:55 »
Inte på apotea, bara lägga i kundkorgen å gå till kassan.
http://www.apotea.se/spc-flakes-450-g?gclid=CO3qm_X7lMwCFUXbcgod5TcHYw

Men enklare kanske är att bara äta mer äggula?