Författare Ämne: Vertisan  (läst 5656 gånger)

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Vertisan
« skrivet: 10 juli, 2016, 16:42:12 »
Hej
Är ny här på forumet. Har fått diagnos Menieres sjukdom sedan någon månad tillbaka. Har haft besvär sedan januari i år. Fick Vertisan utskrivet mot yrsel. Någon här som har erfarenhet av den medicinen?

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Vertisan
« Svar #1 skrivet: 10 juli, 2016, 21:00:40 »
Det är det många som har, "Gilla71".
Inte jag personligen, men sök under Betaserc så hittar du många kommentarer om denna medicin.
Vertisan är alltså samma sak.
Vissa har haft glädje av den och andra inte (som vanligt alltså). Dess funktion är främst mot yrsel.
Hoppas på det bästa för din del.
Ylva

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 juli, 2016, 19:38:41 »
Tack för snabbt svar  :)

Utloggad MiGust

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Meniere sedan tidigt 90-tal
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 juli, 2016, 17:19:31 »
Angående Vertisan och Betaserc. Tydligen är det så att om man samtidigt med dessa mediciner använder någon tablett baserad antihistamin alltså allergimedicin då kan effekten minska. jag har alltid undrat över varför jag mått sämre under sommaren. Ingen hade informerat mig om att man kan få sämre effekt av Betaserc / Vertisan tillsammans med antihistamin. Det fick jag fram när jag läste fass artiklar själv. Då har jag ändå periodvis haft samma läkare som förskrivit både antihistamin och Betaserc. Kan vara bra att veta.

Mvh Mikael G     

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 juli, 2016, 09:48:19 »
hej
Jag kan inte ta Betaserc eller Vertisan för jag har Astma.då går inte histaminerna ihop.Konstigt att din läkare inte kände till det..kram Yvonne .o

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 05 augusti, 2016, 17:23:32 »
Hallå 8)
Vad Mikael beskriver är ett bra exempel på en s.k. läkemedelsinteraktion. Dvs. när två läkemedel påverkar varandra.
Eftersom Betaserc/Vertisan är en histaminliknande substans (histidin) motverkar antihistaminer (mot bl.a. allergi) effekten av denna. Hörs t o m på namnen, histamin/antihistamin.
Bra att detta uppmärksammades!
Ylva