Författare Ämne: Värk i Meniereörat?  (läst 4172 gånger)

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Värk i Meniereörat?
« skrivet: 22 augusti, 2016, 19:02:20 »
Usch, idag har jag haft värk i M-örat till och från under eftermiddagen. Har inte kännt så förut. Är det något ni känner igen eller brukar ha? Var och tränade i förmiddags ganska hårt. Undrar om det kan påverka?

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Värk i Meniereörat?
« Svar #1 skrivet: 24 augusti, 2016, 22:34:31 »
Jodå, visst har jag Meniere-värk i örat till och från.
Känner igen det där med träning etc.
Igår exempelvis var jag ute på tävlingscykeln 5 mil med kass öra redan från början.
Okej, det gick hyfsat trots att jag känner mig allmänt risig pga sjukdomen.
Men efteråt tilltog öronsusningen rejält, ja så pass att det gjorde ont :( :(
Om jag då försökte öppna upp örat genom att hålla för näsan och trycka ut luft genom örontrumpeten, gjorde det ont som f-n. Så ont var det länge sen jag haft.
Så kontentan är att tinnitusen och tillhörande obehag verkar öka efter hård träning.
Typiskt!  Den här sjukdomen förstör allt som jag gillar >:( >:(
Ylva

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 augusti, 2016, 11:43:00 »
Jag känner också igen mig i att hård träning ökar tinnitusen och till och med kan leda till anfall. Men den allmänna tilfredsställelsen att träna överväger detta plus att jag inbillar mig att jag kan repa mig snabbare efter anfall, ja t o m mot i vissa fall häva anfall. Men vad som är hönan eller ägget är svårt att avgöra.

//Hans

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 25 augusti, 2016, 12:35:17 »
Oj, 5 mil på tävlingscykel Ylva. Inte illa.  :)
 Har du tävlingscyklat tidigare?
 Ja då hade jag nog inte helt fel när jag kände att hård träning och öronvärken hängde ihop.
Får väl ta det lite lugnare nästa gång och träna balans lite mer.
Men det är som du säger Hans, man känner sig väldigt nöjd efteråt.

Trevlig dag till er alla.  :)

//Gunilla

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 03 oktober, 2016, 11:44:38 »
Hej igen

Hur har ni det med era Meniereöron vid förkylning?
Är just nu genomfökyld och upplever ökade besvär i form av mer tinnitus, värk, yrsel m.m.
Kanske inte så konstigt.

Mvh Gunilla

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 03 oktober, 2016, 14:23:21 »
Hej!

Jodå, ökad värk i örat/öronen efter såväl träning (undra om man biter ihop tänderna så att käkarna spänns och det därmed blir värre???) som att vistas utomhus i hård blåst och/eller kyla vilket kan ge typ Värsta-tinnitusen-som-man-knappt-står-ut-med.

Hakar på om det här med tarmarna så blir det inte massor av inlägg; Jo alltså själva tarmarna är nog kanske transportsystem som Ylva skriver, men i tarmarna bor miljarders miljoner bakterier som alla har olika jobb, bl a att i samarbete med varandra framställ  hormoner och signalsubstanser. Nutida neuroforskning kallar till och med tarmsystemet för "den andra hjärnan" och det är kanske inte så jättekonstigt att tarmar och hjärna är i närkontakt med varandra eftersom hjärnan bildas ur tarmarna i fosterstadiet.

Finns hur mycket som helst om detta på nätet för hugade spekulanter och SvD har haft en artikelserie nu i sernsommar om hjärna och mage och mikrober mm och att man kan ändra sin tarmflora på 4 dagar och därmed må bättre såväl fysiskt som psykiskt. Därtill vet väl alla ( s s k vi med M) att blir man yr i huvudet så mår man illa i magen... ;-) Vi sitter således ihop och alla delar påverkar varandra.

Höstkram igen!

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 03 oktober, 2016, 15:38:18 »
Tack för svar.
Intressant det här med tarmen.

//G.

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 04 oktober, 2016, 23:05:52 »
Har inte mycket mer att komma med vad gäller tarmar och Meniere..
Men jag tror inte på teorin om ett samband :-\
Fast visst blir man konstig i magen vid yrsel och värk, vilket jag dock tror orsakas av den allmänna  anspänning som besvären ger upphov till.
Däremot håller jag med "grumsan" att kyla, träning mm. förvärrar M-symtomen.
Själv har jag för tillfället ständig värk i Meniere-örat. Kombinerat med tinnitus och pulsupplevelse.
Usch :o 
Det är verkligen vidrigt och hemskt enerverande. Jag får ingen ro och måste alltid ha radion eller någon ljudkälla på för att slippa konfronteras med hjärtslagen.
Ibland kan jag känna, att jag inte orkar ha det så här längre (även sömnen börjar påverkas).
Men vad är det för mening att kontakta Öron? Även om jag blir inlagd, hjälper inget ändå :(
I min enfald hoppas jag fortfarande på en spontan förbättring.
Hoppet är ju det sista..
Men när det är borta, då är jag snart också borta.
Desperat Ylva :'(

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 06 oktober, 2016, 19:58:55 »
Hej igen,

nej det är verkligen vidrigt men man MÅSTE tänka att det är just vidrigt och inte farligt och inte låta känslorna styra utan styra känslorna i stället. (Vilket är lättare sagt än gjort, jag vet men man måste öva och öva igen så att man blir lite bättre hela tiden.)

En distraktion kan vara att t ex kolla in www.foodpharmacy.se och där även läsa professor Bengmarks (ja han heter faktiskt så..dock inte Bängmark... ;-) rön om tarmhälsa och allmän hälsa och inflammation osv.

När jag tycker rysligt synd om mig själv - för det gör jag emellanåt - särskilt när jag får anfall på nätterna och maken är på tjänsteresa på andra sidan jordklotet och tänker ynkligt att "jag KLARAR inte det här", då brukar gdsklv en liten röst säga, "Fn folk sitter i full storm på Medelhavet i gummiflottar och har inte en susning om vart de är på väg bara att de måste bort" och "tänk på dina kompisar som har svår cancer och har dödsångest, du mår jvlgt illa men det GÅR ÖVER och sen är förvisso värk och tinnitus kvar men du ligger i din varma säng och har två meter till badrunmmet, tänk om du satt i en gummiflotte med 300 andra och mådde så här" osv. Sen känns det faktsikt bättre. Konstigt nog .

Som sagt, alla sätt är bra utm de dåliga men man får tänka som den lille killen i "Mitt liv som hund", han tänkte alltid att det" kunde varit värre" :-)

Kram på er och tänk att ni HAR M, ni ÄR inte M!!!

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 09 oktober, 2016, 23:26:37 »
Så här är det, grumsgullan..
Jag tycker inte synd om mig själv.
Jag tycker bara det är så orättvist att just JAG måste ha dessa besvär :( >:(
Alla, gamla som yngre, sitter och pratar, skrattar och har trevligt. Medan jag inte hänger med för att jag inte hör.
Utanförkänslan är gräslig och isoleringen snart total.
Idag jobbade jag iofs i kyrkan. Och okey, jag bar korset i processionen, läste texter, tog upp kollekt och delade ut nattvardsvin mm. Men jag hade oerhört svårt att höra. Ekot i kyrkan sabbar på nåt sätt ljudet i hörapparaten.
Teleslingan brummar gärna lite och det låter konstigt när man sjunger.
Jag känner mig inte normal. Menieren känns liksom i hela kroppen. Oljudet i örat påverkar hela huvudet som om jag vore lätt omtöcknad. Plus denna tendens till ostadighet och ständiga trötthet.
Nää!
Kanske det kunde vara ännu värre, som du skriver.
Men man är ju sig själv närmast. Så dålig som jag blivit sen i somras har jag aldrig varit.
Jag blir fortfarande lätt yr när jag tittar neråt t ex när jag knyter skorna eller kollar ner på cykelkedjan och liknande.
Jag behöver en frist, bara en liten tid av normalitet, så skulle jag få nya krafter och nytt hopp.
Men jag tycks aldrig komma ur det här skovet.
Nätterna är inte heller behagliga. Jag sover oroligt, har mardrömmar samt en propp i M-örat (för att slippa höra pulsen).
Enda gångerna det känns hyfsat är, när jag idrottar (cykel, jogging) eller håller på med nåt intensivt. Då kan jag glömma eländet. Kyrkan gick ju förhållandevis bra med tanke på mitt tillstånd.
Och, grumsgullan, jag vet att Meniere inte är farligt. Men det är inte depression heller, åtminstone inte i sig.
Men livskvalitén (lusten, glädjen, socialitet) är starkt påverkad.
Det blev nog lite många JAG i den här litanian, men som ensamstående har jag ingen att prata med. Och sjukvården vill ju helst inte se en.
Du skriver slutligen att DET GÅR ÖVER, men det gör ju aldrig det. Och just känslan av att dagsläget ska bli kroniskt ger mig ångest.
Ja, så här kan det vara, när det är som värst.
Hoppas kanske några har glädje av min situation och tänker, att deras besvär kunde vara ännu värre (som mina) ;)
I alla fall en vits i slutet.
Ha det bra allesamman önskar Ylva