Författare Ämne: Cortison!  (läst 2964 gånger)

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Cortison!
« skrivet: 28 februari, 2017, 20:36:47 »
Hej alla!
Undrar om någon provat Cortisonbehandling? Jag brukar med jämna mellanrum använda Meniette, (som jag tycker hjälper iallafall under en tid) men funderade på om jag i stället skulle prova Cortisoninjektion. Min läkare säger att det är ok, samtidigt känns det lite läskigt. Inbillar jag mig bara eller känns det inte som ett större ingrepp än insättning av rör för Meniettebehandling. Fast jag tycker inte det är något vidare heller. Ganska obehagligt, men det är ju ett snabbt ingrepp. Eftersom jag inte vet så mycket om Cortisonbehandling, så kanske nån av er provat det och kan dela med er av hur ni upplevde det? Hur pass vanligt är det? Biverkningar? Upplever man att det hjälper?
Ha det så bra!
Mia

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Cortison!
« Svar #1 skrivet: 28 februari, 2017, 22:58:10 »
 :) :)Hej Mia
Ja diskussionens cortison eller inte vara.Personligen tycker jag att det blivit den senaste "modet " inom läkarkåren.Självklart att cortison blir effektfullt inom en vecka :men sen ska man veta och man ska ha ett bra gensvar så måste man hålla på en längre tid,.Presic som annat vi prövar:Det finns ingen hållbar metod i längden utan bara kortsiktigt Då skulle jag hellre sätta in ett rör i örat .Om den trillar ut kan man ju sätta dit den igen.
Det är ju detta som är så  SVÅRT med vår sjukdom att man inte kommit på något bra 0ch Läkemedelsverket vill  inte satsa på en så smal grupp somTyvärr Meniere är  Cortison anser jag vara ett RÄVGIFT.Men ibland måste man välja den för annars skulle jag inte kunna andas när jag får min astma.Men det är också i en kort period.
Ja det var väldigt dystert men så ser jag på saken Har ju varit med om den här sjukdomen i 30årMycket har det forskat men när man gör stora studier så håller dom tyvärr inte. Tänker senast påLatanoprostystudien som hela svenka folket var inblandad i  Våran skukdom är så knepig Finns ingen rät linje att gå efterOch detta gör att man blir otrygg,ängslig orolig.Hur  ska jag klara av den och hur gör jag??????????Öndska r  oss alla meaniereare en GOD SÖMN och får en Pang dag imorgon Kramis alla!!!!!!!!!!!!! Yvonne.

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 mars, 2017, 10:24:17 »
Jag provade en kur kortisoninjektioner. En ganska obehaglig behandling. Men det kan man ju ta om det hjälper. I mitt fall gjorde det varken till eller från.
Hans

Utloggad Surawrut

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 november, 2017, 11:52:49 »
Hitta Cortison! Jag hålla formen

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 november, 2017, 20:33:48 »
Försöker du va rolig eller?

Utloggad Blåmes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 januari, 2018, 18:07:15 »
Har blivit behandlad med kortison fem dagar i rad. Sprutades in genom
plaströret i örat. Hjälpte tyvärr inte alls.
Men det gjorde inte ont.
Värre var det att sätta in röret.