Författare Ämne: Gentamicinbehandlade?  (läst 29379 gånger)

helhet

• Gäst
Gentamicinbehandlade?
« skrivet: 23 november, 2013, 18:56:02 »
Hej,
jag undrar om det är fler än mig som fått behandling med Gentamicin och vill diskutera livet efter detta?
jälv har jag ensidig Meniere (utan apostrofer... :_) ) sedan 1985 och blev behandlad 1987 på SÖS.
Har ensidig (nästan hel ) dövhet och således bortfall av balanssystemet på denna sida.
Inga direkta anfall efter behandlingen men  problem genom åren med "yrsel" och tinnitus periodvis.
Problem med att promenera i mörker mm
Hur upplever Du din vardag?

PS Tack Yvonne som drog igång detta forum igen!

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Gentamicinbehandlade?
« Svar #1 skrivet: 24 november, 2013, 17:58:32 »
                 Hej
Jag blev behandlad på Ks Solna.Jag var försöksperson när det gäller Gentamicin.Då fick jag en stor injektion på en gång.Idagsläget gör man inte så utan får injektioner kanske flera gånger och under olika lång tidsperiod.Jag var i alla fall hjälpt en månad.Sedan kom besvären tillbaks men inte i så stor omfattning.Idag har jag dubbelsidig Meniere med en hel del droppattacker.Mina båda balanssinnen är ur räkningen.Därför upplever jag nu mörkret som väldigt besvärande.måste även ha mycket mera ljus inomhus.Den dubbla Tinnitusen har jag lagt bakom mig.jag har jobbat mycket med den.LarsEric Uneståhl har många bra avslappningsskivor.Så jag tycker att jag lever ett ganska bra liv.Gäller att ta vara på den.
Kram till er alla.Kämpa på !!!! Det är mitt MOTTO!!!!
Yvonne.o

seija

• Gäst
SV: Gentamicinbehandlade?
« Svar #2 skrivet: 17 december, 2013, 10:41:43 »
Gentamicin hör till gruppen aminoglykosider och är en stark antibiotika som man injicerar i mellanörat för att slå ut balanscellerna, och därmed balansfunktionen med följden att patienten slipper yrseln. Numera har metoden utvecklats och doserna har minskats, och få patienter får ytterligare hörselnedsättningar. Behandlingen är mycket effektiv, men när balansorganet förstörs så blir man ostadig tills man har tränat upp balansen igen. För många är vägen till att återfå balansen lång och svår och förutsätter mycket träning

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Gentamicinbehandlade?Arbetsliv
« Svar #3 skrivet: 01 maj, 2014, 21:05:29 »
Arbetsliv
Vår yrsel påverkar hela vårt liv. Menières sjukdom är förknippad med onormal vätskesamling i innerörat, vilket orsakar yrsel, tinnitus och hörselnedsättning. Ett anfall kan hålla på från en halvtimme till många timmar. Oftast klarar vi inte av att fortsätta arbeta som tidigare, mycket beroende på uteblivet stöd och förståelse för de speciella faktorer som påverkar oss samt vår panik över att en attack kan komma när som helst, var som helst. En arbetsgivare som visar välvilja, förståelse och empati kan vara skillnaden mellan att kunna vara kvar på arbetsplatsen eller att tvingas sluta för att stressen och rädslan är för stor. En arbetsgivare som bejakar dig, och gör sitt för att underlätta för dig och din sjukdom, är guld värd!
Att ta oss kommunalt eller med bil från hemmet till arbetsplatsen kan vara ångestframkallande och vi är ofta extremt känsliga för det kaotiska folkmyllret och larmet/bullret i bussar och tunnelbana. Under våra symptomfria perioder är det lätt att glömma att vi faktiskt har en kronisk sjukdom. Sedan kan en period av långvarig ostadighet smyga sig på och vi går längs väggarna för att få lite orienteringshjälp när vi ska förflytta oss och inte ramla omkull.

Viktigt: Vi behöver hjälp och förståelse från fack och arbetsgivare!
Tips: Läs mer:
•   HRF – hörselskadad i arbetslivet: http://www.hrf.se/upload/pdf/material/arblivbrosr.pdf
•   HRF – arbetsliv: http://www.hrf.se/templates/Page____2330.aspx
•   Arbetsmiljöverket: http://www.av.se/dokument/aktuellt/kunskapsoversikt/RAP2013_02.pdf 
•   Hörselskadade i arbetslivet, HiA: http://www.hia.horsel.fi/start2/
Hjärtekram
Yvonne.o