Författare Ämne: Gamla klotterplanket  (läst 5845 gånger)

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Gamla klotterplanket
« skrivet: 11 december, 2013, 00:09:24 »
Hallå!
Har inte kunnat hitta klotterplanket den senaste tiden. Varken genom HRF:s hemsida eller genom att googla. Ledsnade och skickade en fråga till HRF. Fick då en länk som ledde mig rätt. Ser nu att det rör sig om ett nytt plank (som man också kan hitta till själv numera) och undrar då om det går att läsa något från gamla planket någonstans. Där finns ju massor av användbar information som många bidragit med. Även om det på sina håll var rörigt, så fanns det en hel del läsvärt för den som ville söka sig fram. Självklart blir det rörigt om man börjar skriva i en tråd och sedan kommer in på annat medan man svarar varandra, men så lär det ju fortsätta även här. Hade jag som nyinsjuknad hittat detta klotterplank är det inte säkert att jag hade återvänt, för jag törstade efter information och här är det ännu ganska klent med sådan... Eller har jag bara missat länken till det gamla!? Hoppas på det...
Martina

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Gamla klotterplanket
« Svar #1 skrivet: 11 december, 2013, 12:59:22 »
                  Hej Martina
Nej tyvärr kan vi inte komma åt det gamla Klotterplanket.Jag är den första att tycka att det är "FÖRSKRÄCKLIGT" att HRF STOCKHOLMS DISTRIKTET bara "TOG" bort det när man gjorde sin nya hemsida.All information i 8 år "FÖRSVANN.Du kan förstå att jag är mycket mycket ledsen över det hela.Ingen tar ansvar.Därför har vi i Meniereföreningen i Stockholms län ekonomiskt gjort denna nya sida ,som jag hoppas ska bli lika bra som den gamla.Blir lite förvånad över att du skriver:Skulle inte skriva här om jag var nyinsjuknad med Meniere.Detta är ju ett forum som skapas att personer som skriver här.Vill gärna att du svarar mig hur du skulle vilja ha det?????
Hjärtekram
Yvonne o :)

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 december, 2013, 23:52:12 »
Jag menar bara att det inte finns så mycket att ta del av som på förra stället. När jag var nyinsjuknad ville jag läsa, läsa, läsa... Där fanns hela berättelser och beskrivningar av det mesta man hade glädje av att ta del av. Att bygga upp samma innehåll på nytt tar tid. Det känns som att gå till ett nystartat bibliotek som bara har tio böcker, visserligen nya, men om jag är lässugen och inte hittar en som passar, dröjer det säkert innan jag gör ett nytt försök.

Det känns ändå bra att veta att det inte är ett val som någon meniereperson gjort att ta bort planket. Det blev bara ytterligare ett bevis på att HRF inte gör särskilt mycket bra för oss. Hur kan man bara radera utan förvarning? Skandal! Någon som känner sig sugen på att betala medlemsavgift ett år till? Inte jag iallafall...

Men, Yvonne, all heder åt dig och allt du gör för alla andra. Själv har jag inte så mycket ork över till att hjälpa andra, så det smärtar att veta att allt jag tidigare bidragit med är borta. Förut kunde jag hjälpa till att guida andra fram till gamla inlägg med bra info, men det funkar ju inte längre...

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 december, 2013, 12:34:40 »
                                   Hej Martina
Tack för att du svarade.Det gamla klotterplanket byggdes ju upp i 8år av alla ni som var inne och skrev era funderingar och annat.:Detta är meningen med detta forum, :) att vi får börja från början:till slut blir det ett intressant fokus.Men den kan inte byggas på en dag.Det tar tid.Men om du och andra vill hjälpa till med eran erfarenhet så blir det så småning om bättre.Detta forum är ju till för att hjälpa varandra ,ge tips och idér.Vill man konkret ha en information ,får man söka andra sajter på googel.Hoppas att du vill bidraga med något.Du har ju stor erfarenhet!
Hjärtekram
Yvonne o :)

Utloggad Pia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 04 januari, 2014, 13:47:35 »
Hej, jag har haft Menière i ca 2 år, börjar bli tuffare med rejäla anfall där jag till slut bara sjunker ner på badrumsgolvet o ligger stilla någon timme i mörkret, efter att ha tömt heeela kroppen…..och innan maken kan lyftsläpa mig till sängen. Jag skulle uppskatta väldeliga om ni, som har lång erfarenhet, blev kvar och orkade dela med er!! Den här sjukdomen håller mig gastkramad, eftersom jag egentligen inte tillåts fortsätta mitt arbete sen 25 år tillbaka, om jag berättar. (har haft tur att hinna hem i säkerhet…)  Jag behöver verkligen vända mig någonstans….o ser fram emot att ställa frågor här...det är inte lätt att förklara för familjen som gör sitt bästa för att stötta…eftersom jag inte själv förstår orsak o verkan, och därför har svårt att parera! Nu ökar jag dosen 3-dubbelt av Betaserc (9 om dagen) o har ingen aning om det räcker….vi får se

Utloggad ulla48

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 04 januari, 2014, 17:45:10 »
 :) Hej ! Så trist o hemskt att du inte får bättre hjälp än så. Hade själv en grym anfallssommar 2007 ,anfall varje eller varannan dag.Tror det i mitt fall kom efter en svår stressperiod på jobbet,jag var slut helt enkelt. Min läkare bad mej då sluta med kaffe ,eftersom det kan trigga igång ett anfall,om de är på gång.dessutom skulle jag försöka hålla saltfri diet,ganska svårt när allt innehåller salt.men det gjorde ändå att anfallen upphörde (efter 12 på rad, hela sommarn försvann)men jag mådde ändå inte bra,fick rådet att börja med SPC-flakes (mältad havre) hur det nu kunde hjälpa men det gjorde det.orkade mera o började jobba halvtid,,har sen dess inte haft något stort anfall,tar nu Betaserc 24mgx2,+ vätskedrivande,och det viktigaste är nog en lugn o stillsam livsstil,trist kan tyckas men jag sitter hellre still på en stol resten av livet än kommer in i denna förskräckliga anfallskarusell. Lycka till ! Hoppas du hittar nåt som fungerar för dej.Hälsar Ulla48

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 04 januari, 2014, 20:10:11 »
                        Hejsan Pia
Jag förstår din situation helt och hållet.Har haft Meniere i 32år dom sista 5åren dubbelsidigt.Jag undrar om du inte har skriften "Att leva med Menieres sjukdom" HRF ger ut den.Jag har varit med och skrivit den.Du kan beställa den från Hrf= Hörselskadades Riksförbund www.hrf.se.Jag ställer mig till förfogan om du vill ringa och prata med mig Mitt tel är 08-590-32921.Jag bor utanför Upplands-Väsby.
Hör gärna av dig!!!!
Hjärtekram
Yvonne:o

Utloggad Pia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 05 januari, 2014, 22:26:51 »
Hej Yvonne, jag tar gärna ditt tel nr o jag har laddat ner broschyren. Har även skickat efter kortet. Tog tid för mig med "identifikationen"...har ju alltid varit så envist stark... men känner nu att jag inte vil ha det här ensam.

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 06 januari, 2014, 00:07:21 »
Hej Pia!
Jag har precis som du haft ett helvete - oavsett kost, livsstil och behandlingar av olika slag. Tills jag tilläts prova gentamycin (man ska ju testa alla andra steg under lång tid först). Jag tvingades ändå byta jobb, men lyckades inte hitta något som funkade på heltid, trots total flexibilitet. Jag är därför tillbaka på mitt gamla jobb (där jag stortrivs) och fick i våras varaktig sjukersättning på halvtid. Plötsligt kom erbjudandet som en skänk från ovan. Jag hade liksom gett upp hoppet om hjälp från samhället (och även från HRF för den delen - inte mycket verkstad för meniere där inte). Det kändes ganska tröstlöst att veta hur mitt liv skulle kunna bli harmoniskt igen, men inte ha ekonomi att ta den vägen. För mig är nämligen halvtid mer än nog för det mesta, men min omgivning är toppen och det hade inte gått utan stöd. Stressen att inte vara trygg och att oroa sig över hur allt ska bli har säkert triggat fram många anfall för mig. Ledsamheten över att inte kunna välja själv har också satt käppar i hjulet för mitt friska jag. Ingen tröst i nuläget kanske, men tiden kommer hjälpa dig att låta dina tankar och beslut mogna och det kommer leda dig till en trivsam tillvaro. Jag skulle gärna leva utan min sjukdom, men den har varit så pass tuff att mina lärdomar blivit så många fler. Prioriteringar har tvingats göras med eftertanke. Och när man legat oändliga timmar med anfall har man hunnit fundera på vad man verkligen värdesätter. Så det går att få ett rikt liv, även om det inte blir så händelserikt som ens friska jag hade önskat. Men lugnet ska inte underskattas - och ett liv utan hets och tempo är väl vad de flesta önskar sig...  Hoppas att du har generösa människor omkring dig så att du har stöd i alla förändringar som du gissningsvis kommer att ställas inför, även om det kommer innebära att kloka val inte alltid känns bra för stunden...
Martina

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 06 januari, 2014, 15:03:31 »
                  Hejsan Pia
Här är mitt tel08-590-32921 eller min mailadress  yvonne.olsen@telia.com Om du ringer så kan jag ringa upp dig så slipper du stå för telefonkostnaden.
Hjärtekram
Yvonne.o

Utloggad Pia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 06 januari, 2014, 15:14:20 »
Tack Yvonne!

Utloggad Pia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 06 januari, 2014, 15:23:48 »
Hej Martina!
Jag kan bara säga att jag kommer att läsa dina kloka och insiktsfulla rader om o om igen framöver. Stort o varmt tack för att du tog dig tiden att dela med dig av dina tankar. Betyder väldigt mycket för mig!
Hälsningar,
Pia