Författare Ämne: Så ställs diagnosen Menieres sjukdom  (läst 1521 gånger)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
Så ställs diagnosen Menieres sjukdom
« skrivet: 09 februari, 2019, 15:42:49 »
 :)Hej Lite info hur man ställer diagnos på Menieres sjukdom:
  Det finns inte någon specifik undersökning som visar om en person har Menieres sjukdom.Det viktigaste är istället den enskildes upplevelser av olika symtom.För att diagnosen Menieres sjukdom ska kunna ställas krävs att attacker av karusellyrsel,tinnitus och hörselnedsättning kommer samtidigt.Symtomen varierar under attackerna.

Det kan också göras undersökningar under pågående attack.Om det är frågan om menieres sjukdom ska ett hörseltest visa en hörselnedsättning i basen under attacken,följt av en återgång till normal hörsel när yrseln släpper.I samband med en attack kan läkaren även konstatera onormala ögonrörelser så kallad nystagmus-genom en särskild undersökning.

Andra symtom (till ex,fyllnadskänsla i örat och olika balansproblem) är vanliga, men behöver inte förekomma för att det ska varamenieres sjukdom.

Källan är:ett studie material från HRF.   Hoppas ni tycker detta var en bra info.Kram Yvonne.o.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Så utvecklar sig sjukdomenOch Orsaker till Menieres sjukdom
« Svar #1 skrivet: 10 februari, 2019, 23:16:20 »
Hej Igen Ja hur utvecklar sig sjukdomen lite info: I början blir personer med meniere helt återställda mellan attackerna,men med tiden återhämtar sig inte hörseln helt;det uppstår en tilltagande hörselnedsättning på det sjuka örat. däremot blir yrselattackerna färre med åren för dom flesta,men undantag finns naturligtvis.

Forskare ,har följt en grupp patienter i Uppsala under många år, för att dokumentera sjukdomens förlopp.Efter10-15 århar de flesta en större hörselnedsättning,utan att vara helt döva.

Orsaker till Meniers sjukdom: Ingen kan säkert säga vad menieres sjukdom beror på. cMen under årens lopp har det framkommit många teorier om olika
faktorer som skulle kunna orsaka sjukdomen, tex: någon typ av störning i utvecklingen av innerörat under fostertiden, ärftliga faktorer, allergi, virusinfektioner, störningar i omsättningen av proteiner i innerörat ,hormonbalansen och olika enzym som ger upphov till er. Alla dessa teorier har både fått stöd av och förkastas av olika forskare.
Den troligaste orsaken till sjukdomen är obalans mellan två salthaltiga vätskor i örats balansorgan .Alla som har sjukdomen har nämligen en ökad mängd vätska i innerörat(endolymfatisk hydrops).Det finns olika teorier  om vad  denna obalans kan bero på: Kanske överproduktion av den ena vätskan(endolymfan) eller kanske att vätskan inte kan dreneras bort i tillräcklig omfattning. Vätsketrycket leder till en svullnad, som i sin tur stör signalerna till de känsliga balanscellerna och ger upphov till yrsel.          Ny forskning har visat att det  finns ett samband med  mellan känslomässig stress och sjukdomsattackerna .Källan är Studiehäfte från Hrf  skriv gärna hur ni upplever er sjukdom kram Yvonne o.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Några enkla tips för en bättre tillvaro
« Svar #2 skrivet: 23 februari, 2019, 14:41:02 »
Små saker i vardagen kan   göra livet med Meniere  lite lättare. Här är en handfull tips som många kan ha hjälp av.

1. KARTLÄGG DIN MENIERE: I vilka situationer kommer attackerna???Finns det någon varningssignaler? När är besvären större, när är de mindre?
Genom att titta efter mönster   kan du kanske hitta sätt att lindra symtomen.

2.UNDVIK STRESS: Stress av olika slag kan utlösa yrselanfall och förstärka din tinnitus. Se över din livssituation och håll ett vardagstempo som ger ett gott andrum.

3. TA HAND OM KROPPEN: motion, frisk, luft ,gott om sömn samt näringsriktig kost med låg salthalt kan göra skillnad. Många tycker att det hjälper att undvika koffein, nikotin ,och  alkohol.

4. TA PROFESSIONELL HJÄLP: Psykolog eller kurator kan hjälpa till att reda ut svårigheter som skapar stress. Sjukgymnastik, akupunktur, yoga, Qi-gong och tai-chi kan hjälpa dig att slappna av.

5.TALA MED ANDRA SOM HAR MENIERE: Det kan kännas bra att prata med någon annan som har erfarenheter av sjukdomen och kanske få praktiska råd. En bra mötesplats är HRF:s föreningar runt om i landet. Du kan också besöka -ett  diskussionsforum  på HRF:s webbplats :www.hrf.,se/ menieresforum  Även ett annat forum är:www.menieresklotterplank.se.

6. FÖRBÄTTRA DIN HÖRSELSITUATION .; Menieres sjukdom leder till hörselnedsättning, och att höra dåligt kan vara väldigt sterssande   .Därför är det viktigt att kontrollera hörseln regelbundet och eventuellt prova ut hörapparat. Det kan ha en positiv effekt på yrselanfallen och tinnitusen samt förbättra livskvaliten,eftersom det då bli lättare att hänga med  vad som sägs.

7.SKAPA NÄTVERK: Berätta om din sjukdomför dina anhöriga,vänner,arbetsgivare,och arbetskamrater.Genom att vara öppen får du ett nätverk som kan  ge dig hjälp och stöd när du som bäst behöver det.

8. FÄRDTJÄNST: Du har rätt till till färdtjänst.Tala med din läkare.

9.TA MED ETT "MENIERES KORT".Ibland kan det vara svårt att prata i samband med en yrselkontakt.Då kan det vara att ha ett litet"kort" med namn ,adress, och en begäran om hjälp hem.Sådana menierskort kan du beställa på HRF,kostnadsfritt.

10. SE MÖJLIGHETERNA: Fastna inte i negativa tankar.Försök istället fokusera på de möjligheter som finns.DET FINNAS ALLTID NÅGOT MER ATT GÖRA.
källa:Hrf
Hoppas att några av dessa tips passar dig LYCKA TILL/Yvonne.o

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Att leva med Menieres sjukdom
« Svar #3 skrivet: 03 mars, 2019, 00:41:48 »
1.ATT LEVA MED MENIERES SJUDOM:
Isolering är inte ovanligt bland personer som har Menieres sjukdom
Oron för att få en yrselattackoch må illa ute bland andra människo rär svårt att hantera.Då är det lätt att börja undvikasociala sammnkommster,offentliga sammanhangoch,i vissa fall,även gemenskapen med de närmaste.Meniere begränsar alltså  den personliga friheten.

Men det finns också många som har beslutat sig för att INTE låta sjukdomen och oron för vad som "kan hända" styra  hela tillvaron.Som en kvinna med Meniere säger:"DET HÄNDER ATT JAG DRAR MIG FÖR ATT GÅ TILLCAFERERIAN PÅ JOBBET OCH HÄMTA KAFFE;AV RÄDSLAN FÖR ATT TAPPA BRICKAN:MEN SEDAN TÄNKER JAG:"ÄN SEN DÅ:OM JAG TAPPAR KAFFET:"VÄRRE ÄN SÅ BLIR DET INTE;OCH SÅ HÄMTAR JAG KAFFET"

HRF.frågade några elever med meniere om vad som är viktigast för att klara vardagen .Deras  råd var detta:

VÅGA: en del dagar är bättre än andra .Passa på att våga göra lite mer då.  Gå ut, Träffa folk och vårda sitt sociala umgänge .En man med meniere säger:"JAG HÖR DÅLIGTOCH HAR SVÅRT ATT HÄNGA MED NÄR FLER TALAR;TEX VID MIDDAGAR OCH ANDRA TILLSTÄLLNINGAR NÄR DET ÄR MYCKET FOLK. MEN DET ÄR MYCKET BÄTTRE ATT VARA MED UTAN ATT VARA DELAKTIG ÄN ATT INTE VARA MED ALLS"

VAR ÖPPEN OM SJUKDOMEN:  DET  blir lättare om du berättar för familjen, vännerna, arbetskamraterna -ja alla du träffar regelbundet .Genom att tackla svårigheterna tillsammans med andra blir det mesta lite lättare, både  praktisk och känslomässigt.

TA DET LUGNT:      Lyssna  på dig själv:Hur mår jag idag? unna dig att koppla av och se till att du har ett vardagsschema som tillåter dig att varva ned .stress är inte bra för någon ,men  än mindre för den som har  meniere.

HA EN PLAN:     Kräkpåse som du köper på(apoteket)Även mobil, menierekort  kan beställas på HRF .Även  en plan på" VADGÖR DU OM DU FÅR EN YRSELATTACK"(visa ditt menierekort ,där det står ditt namn mobil vem du ska ringa Att du vill bli skjutsad hem. Sådan kontroll ger ökad trygghet.

TRÄFFA ANDRA MED MENIERES SJUKDOM:    Gå med i HRF ,där kan dom lotsa dig till en förening som pratar bara om menieres sjukdom finns ett Klotterplank.www.menieresklotterplanks.se.Där finns det massor med bra information.Om du själv vill skriva så registrerar du dig bara

Ja detta var lite mer man kan göra för våran sjukdom.
Källan är HRF,s studiematerial  kram Yvonne.o

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Att leva med yrsel-patienternas egen beskrivning
« Svar #4 skrivet: 02 april, 2019, 13:04:28 »
Hej lite info hur patienterna upplever sin yrsel.
PATIENTERNAS UPPLEVELSE AV SIN YRSEL:
TVÅ HYVUDTYPER:nr1
Själva yrseln hade patienterna svårt att entydigt beskriva den men grovt kan den delas upp i två hyvudtyper:Antingen attackvis förekommande rotatorisk "Karusellartad" med illamående kräkningar där man ibland kunde ha en föraning om att attacken skulle komma men lika var man oförberedd.
Detta beskrivs av en patient på följande sätt:
"Det börjar snurra först lite sakta och sen åker man karusell .omgivningen snurrar runt,runt,runt,jag mår illa varje gång kräks fruktansvärt,rena gallan-man tömmer ut sig helt i flera timmar-när karusellkänslan avtar tar det ytterligare några timmar innan man kan stå på benen, ostadig  i huvudet i flera dar-det känns att balansen är störd och återhämtningsperioden är varierande lång"
Nr2:
Efter ständiga gungningar/ostadighetsbesvär eller obehag av varierande styrka:
"Som att bli sjösjuk och gått ifrån båten men uppleva kvarstående effekter, det gungar fortfarande trots att man går på fast mark-så känns det hela tiden.
"ostadigt,  svajikt  ,när  man är koncenrationsrubbad  helt enkelt-det är inte så skarpt och klart längre-vickighet"
Vissa av patienterna hade både attacker och ständiga besvär.
info källa var Ks lär ut om YRSEL Författaren till patient beskrivningarna var:Barbro Mendel.
 hoppas ni tyckte det var intressant / Yvonne Olsen

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Trötthet och Osäkerhet
« Svar #5 skrivet: 02 april, 2019, 13:27:20 »
TRÖTTHET:.
Vid beskrivningen av vad yrseln ledde till påtalade patienterna TRÖTTHET vilket citat är exempel på.
"Efter en attack så känns det som om jag inte skulle ha sovit på en hel vecka och det tar ibland flera dagar innan jag hämtat mig helt".
"Jag blir så trött eftersom jag måste tänka på allt jag gör"
"För att hålla sig uppe så spänner man sig på ett speciellt sätt så man blir jättetrött"
" Jobbade halvtid fyra timmar och sen hem och sov två timmar -helt slut

OSÄKERHET:
Upplevs också som ett stort problem, vilket följande citat visar:

"Hade jag inte haft yrsel så hade jag varit kaxigare helt enkelt,den gör mig osäker"

"Jag skulle kunna tänka mig att vad alla yrselpatienter har gemensamt är den osäkerhet som smyger sig på en"

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Glömde skriva varifrån infot kom
« Svar #6 skrivet: 02 april, 2019, 13:32:33 »
Hej  Senaste inlägget glömde jag skriva varifrån infot kom här är den
KS Lär ut om YRSEL Patientbeskrivningarna var Barbro Mendel
Yvonne Olsen

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Så ställs diagnosen Menieres sjukdom
« Svar #7 skrivet: 07 april, 2019, 22:17:01 »
Hej Yvonne :)
Har en undran ang. yrsel.
Jag har bevisligen Meniere - MEN har aldrig upplevt nån sån där karuellyrsel som flertalet beskriver.
Har visserligen varit tvungen att lägga mig på golvet några gånger för att rummet rört sig, men inte typ karusell.
Jag har aldrig mått illa.
Däremot har jag konstant småyrsel, som förvärras vid huvudvridningar. Kan knappast gå och titta åt sidan samtidigt.
Eller cykla och göra sammaledes. Även huvudböjningar nedåt förvärrar.
Kan ev. bero på en gammal nackskada. Det dånar dessutom i örat när jag böjer ner huvudet.
På Öron sade man, att om nacken är involverad, blir symtomen än värre :(
Ibland har jag undrat, om det verkligen är Meniere jag lider av?
Upplever ett ständigt sus och lock på M-örat. Hör tyvärr även hjärtslagen i det örat, vilket är väldigt stressande.
För att dölja obehaget måste jag alltid ha radion eller TVn på. Och till natten stoppar jag in en öronpropp i örat (hårt).
Inte hundraprocent, men hjälper något.
Till råga på dessa besvär har hörseln försämrats avsevärt senaste året.
Speciellt radion har jag svårt att höra numer, vilket jag finner väldigt tråkigt då jag brukar avrunda dagen med att lyssna lite på nattradion. Det är relaxande sällskap ett tag. Nu hör jag inte längre vad dom säger, om jag inte sitter vid högtalarna.
Min undran Yvonne är huruvida dessa symtom verkligen är signifikanta för Meniere?
Eller är det så, att Meniere är väldigt individuell och symtommässigt skiljer sig åt mellan de drabbade?
I dagsläget är jag rädd, att jag ska bli helt döv och få lägga ner alla mina sociala kontakter. Jag har svårt att hänga med redan nu. Jobbet i kyrkan är på fallrepet. Det är så olika ljud i kyrkan med sång, orgel, predikan, eko etc. så min hörapparat klarar inte av dessa.
Så jag känner mig väldigt nere för stunden och ser ingen ljusning.
Och är TRÖTT, TRÖTT, TRÖTT.
Om några på planket känner igen sig i mina symtom, vore jag tacksam för kommentarer.
Just nu känner jag mig ensam i hela världen med dessa förlamande besvär :'(

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 10 april, 2019, 17:28:33 »
Hej Ylva!!!!!!!!!!!!! Det låter väldigt jobbigt det du beskriver. Din  fråga till mig? Visst  kan det vara  Meniere   du har. Ibland  är det så att en hel del människor precis som du Inte upplever  karusellyrsel och  illamående: det är inte många men Ni finns ju. .Att  det dånar i ditt huvud när du böjer dig ner, .är nog många som känner igen sig. Även jag. Jag blir ibland helt tung i huvudet och jag känner att huvudet är som en stor tyngd .Självklart  är nacken involverad Man har många muskler som sitter i nack-huvudet. Man kan spänna käk  musklerna   och när vi ska försöka lyssna spänner vi musklerna på många olika delar av nacken. .många   precis   som du upplever att man hör hjärtslagen. Det kan jag förstå känns jobbigt, särskilt då man vill ha tyst tex vid sömn. Undrar  om det är bra att stänga ut "allt ljud" även vid sömn????.Sedan är det ju så att vi förlorar hörseln, dels genom åldrandet och dels av våran sjukdom.  Även om man skulle bli helt döv finns det annan hjälp att få. Kanske man kan lära sig Tss. Vi har en tjej i våran grupp som både är blind och döv på båda öronen. Men hon fungerar jättebra. .Nu   Ylva ska du veta ATT du är Inte ensam med dina besvär .Men  ibland känner man att det är så .Nu   Önskar jag Dig att du snart mår bättre Jag tänker på dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hjärtekram Yvonne.o

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 10 april, 2019, 23:14:28 »
Tack Yvonne för tröst och uppmuntran :) :) :)
Det behöver jag!!!
KRAMAR

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Ständig handlingsberedskap och Beroende av andra
« Svar #10 skrivet: 18 april, 2019, 16:46:04 »

:)Hej Ständig handlingsplan:

För att kunna hantera yrseln och försöka leva så normalt som möjligt måste vi ständigt planera, anpassa  sig och ha en handlingsplan vilket följande citat får illustrera:
1."jag har en snitslad bana  hemma och när jag duschar ser jag till att ha dörren öppen,att någon är hemma.handtag i duschen,allt framme på plats,handduk ,
tvål, och schampo"
2."har man yrsel attacke rvar eller varannan dag så måste man tvinga sig att äta och det går,dricka mycket,kan ibland dämpa  illamåendet,ibland har jag gått upp på natten och ätit  om det inte gått på dagen"
3."hela tiden gardera sig på något vis, en trapp,en bänk att sätta sig på i affären.Gå in i en affär och be om hjälp"
4."nu har jag berättat för min chef att jag har Meniere och därför behöver gå hem ibland"
5."använder min mobil med kortnummer ,sosnummer in programerat Då känns det tryggt att kunna nå någon om jag blir riktigt dålig."

Beroende av andra:
patienterna upplevde också att de var mycket beroende av andra för att klara sitt dagliga liv:
1."min bror kom och hämtade mig på jobbet de dagar jag inte kunde ta mig hem själv."
2."viktigt att någon är med som känner till och vet hur jag  har det,ungefär hur jag mår,vi kan sätta oss en stund om det behövs utan  att det verkar konstigt"
3."jag har varit priviligerad med en man och vänner som alltid ställer upp,annars hade jag inte vågat någonting"

Ja detta var fortsättning från Ks  Lär ut Yrsel  Kram Yvonne.o.

Utloggad Gunilla

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 25 april, 2019, 11:33:10 »
Hej alla. Jag har tyvärr också drabbats av denna sjukdom.Fick flera anfall för 4 års sen. Blev utredd på Sahlgrenska med massa olika tester, bla röntgen. Dom hittade inga fel och avslutade fallet.. I höstas började eländet igen, med karusellyrsel och kräkningar. Vid ett tillfälle ramlade jag av en stol,och fick kravla mig in på toa där jag hängde över toan nästan 2 timmar och bara kräktes. Min svägerska blev väldigt orolig (även jag såklart)  så hon ringde efter ambulans som tog med mig till sjukhuset.  Men dom kunde ju inte göra nåt såklart. Det blev inte mycket jobb under hösten kan jag säga. Hade ca 40 anfall några karusell och några mindre snurriga. Vågade inte cykla inte köra bil knappt gå ut för jag var rädd för att få anfall. Fick jag anfall ute så var det bara att vingla hem igen, och vad människor runt mig trodde vill jag inte ens tänka på! Men det var ett jobbigt år på många sätt en syster fick cancer,jobbet skulle läggas ner plus flera saker. Så att det är stressrelaterat är jag övertygad om!, När saker och ting fick landa så mådde jag bättre. Var fri ca 4 månader. Men nu har eländet börjat igen. Har fått Vertisan utskrivet men har fått några anfall ändå. Någon som vet när medicinen börjar verka? Har även tappat mycket av hörseln på det ena örat,tinnitus och lock.Har berättat för alla på jobbet även chefer och som tur är är alla mycket förstående! Det var skönt att skriva av sig till människor i samma situation.  Ha en skön sommar så gott det går. Mvh Gunilla

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 25 april, 2019, 22:35:19 »
Svar till Gunilla! Tack för du berättade din historia. Jag  undrar ,även om du nu har fått  Vertisan    ,så är min fundering på. Har  man inte tagit upp att det kanske vore dags för dig med en Gentamycininsprutning ???? Vad tror du själv om den????Hör gärna av dig igen!!!!!!!!!!!
kramis  Yvonne.o.  :) :)