Hej Yvonne

Har en undran ang. yrsel.
Jag har bevisligen Meniere - MEN har aldrig upplevt nån sån där karuellyrsel som flertalet beskriver.
Har visserligen varit tvungen att lägga mig på golvet några gånger för att rummet rört sig, men inte typ karusell.
Jag har aldrig mått illa.
Däremot har jag konstant småyrsel, som förvärras vid huvudvridningar. Kan knappast gå och titta åt sidan samtidigt.
Eller cykla och göra sammaledes. Även huvudböjningar nedåt förvärrar.
Kan ev. bero på en gammal nackskada. Det dånar dessutom i örat när jag böjer ner huvudet.
På Öron sade man, att om nacken är involverad, blir symtomen än värre

Ibland har jag undrat, om det verkligen är Meniere jag lider av?
Upplever ett ständigt sus och lock på M-örat. Hör tyvärr även hjärtslagen i det örat, vilket är väldigt stressande.
För att dölja obehaget måste jag alltid ha radion eller TVn på. Och till natten stoppar jag in en öronpropp i örat (hårt).
Inte hundraprocent, men hjälper något.
Till råga på dessa besvär har hörseln försämrats avsevärt senaste året.
Speciellt radion har jag svårt att höra numer, vilket jag finner väldigt tråkigt då jag brukar avrunda dagen med att lyssna lite på nattradion. Det är relaxande sällskap ett tag. Nu hör jag inte längre vad dom säger, om jag inte sitter vid högtalarna.
Min undran Yvonne är huruvida dessa symtom verkligen är signifikanta för Meniere?
Eller är det så, att Meniere är väldigt individuell och symtommässigt skiljer sig åt mellan de drabbade?
I dagsläget är jag rädd, att jag ska bli helt döv och få lägga ner alla mina sociala kontakter. Jag har svårt att hänga med redan nu. Jobbet i kyrkan är på fallrepet. Det är så olika ljud i kyrkan med sång, orgel, predikan, eko etc. så min hörapparat klarar inte av dessa.
Så jag känner mig väldigt nere för stunden och ser ingen ljusning.
Och är TRÖTT, TRÖTT, TRÖTT.
Om några på planket känner igen sig i mina symtom, vore jag tacksam för kommentarer.
Just nu känner jag mig ensam i hela världen med dessa förlamande besvär