Författare Ämne: SALOVUM  (läst 75 gånger)

Utloggad marit@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SALOVUM
« skrivet: 23 april, 2019, 11:46:54 »
HEJ
Om det finns någon som är intresserad av SALOVUM 4 mg, äggulepulver som man dricker 3 ggr /dag.
Jag ska sluta med detta men har fått en försändelse från Apotekt som jag inte kommer att nyttja.
Dyrt som guld om man inte får det på "grönt" recept.
Har 4 askar 100 doser för 500kr , exkl porto om någon är intresserad.
Annars kostar det 2179 kr för en ask på 25 st. Kan skickas inom Sverige.

Börjat med vätskedrivande i stället,so far so good.  :)

PM på mail, marit@gmail.com

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
GENTAMYCIN
« Svar #1 skrivet: 13 maj, 2019, 14:35:54 »
Hej!       En ny informatin om Gentamycin som Christer Valderås har skrivit från sin blogg.

Lite fakta om gentamycin och om mina Gentamycinbehandlingar.

Gentamycin/Gensumycin, innehåller gentamicinsulfat som är ett  aminoglylosid .ett antibiotikum (fass)

Det är ett starkt ortotoxiskt,därför förstör det inneörat.

Gentamycin-behandling är därmed en destruktiv behandling som går ut på att slå ut  inneörat   ,det  skall bara ges till patienter med svår Meniere.

Det är mer  toxiskt för vestubularis  sinneceller än för cochleas,  men det finns ändå en risk för försämrad hörsel, därför brukar man inte ge  det på för tidigt stadie av sjukdomen utan först när hörseln är mycket dålig.

Vi är ju  upprättgående tvåfotade däggdjur som inte bara kan stå, gå och springa på två ben,vi kan till exempel springa och hålla balansen medan vi riktar
blicken åt ett annat håll!!!!!!!!!!!!!!! något som var väldigt viktigt då  vi var ett jägar- folk.

Det är denna förmåga som man nu måste träna upp igen.Sjukgymnaster är duktiga på att ta fram sådana övningar,det är inte bara Meniere-patienter
som behöver hjälp med det utan även dom som drabbas av srtoke eller liknaden.

Att träna balansen när man lider av Meniere är alltid bra ,även om man inte har eller ska göra gentamycin-behandling.Vi har ju ett försämrat balanssystem på grund av just M, en del av kroppens egna funktioner fungerar inte som det ska.Därför blir det bättre av att träna resten av kroppen.

Efter mina tre injektioner i januari 2017 så rföljde en period med ganska mycket yrsel och obalans,men med träning och liote envishet så blev det bar bättre ioch bättre.En god och stark bidragande orsak till det var att jag,min fru och en kompis började vandra Bohusleden,en vacker natur stig som går  genom hela Bohuslän.Att gå ute i skog istället för på plan mark visade sig vara det bästa man kan göra.

I April hade jag den sista känningen av yrsel och sedan var jag yrselfri i 16 månader, den längsta peroiden sedan jag fick sjukdomen2005!.

Tyvärr varar inget gott för evigt och i augusti 2018 var det slut på den yreslfria tiden.Jag fick ett per små attacker och några längre.Det var ingen tvekan
om att det var Meniere.Så jag kontaktade på nytt Hörsel och Balans teamet på Sahlgrenska Öron näsa Hals. i september fick jag två injektioner två dagar i rad.Tyvärr blev jag inte helt bra utan fick små attacker under hösten. I mitten av mars började det igen,först en massa små attacker sedan en rejäl rackare på 13 timmar!

Ny kontakt med Hörsel och Balans på Sahlgrenska ,fick till slut tid för tre nya behandlingar med en injektion om dagen i tre dagar.

Enklaste sättet att få rätt temparatur på gentan är :att patienten håller flaskan Under tiden man väntar på att bedövningssalvan skall börja
  verka.
Nu tar läkaren och drar upp gentamycinet,som nu ska ha rätt temparatur,i en spruta med en mycket tunn nål.

Sedan gör hen ett litet lufthål i trummhinnan,sedan görs yttligare ett hål där gentamycinet sprutas in. När det börjar bubbla i luftningshålet är det tillräckligt med vätska.Man får nu ligga med huvudet lite lätt bakåt och vänt bort från det behandlade örat
I mitt fall så låg jag alltså med hyvudet vridet något åt höger,eftersom det är vänster öra som är behandlat

Under våren 2016 och senare samma sommar hade jag en del meniere attacker och på sommaren även2 droppattacker.
På hösten fick jag ytterligare en injektion och vi pratade om att göra en intensivare behandling med  en injektion om tre dagar i följd.

Det var svårt att få till en tid under hösten så det ska bli i början på Januari 2017.     

Nu började jag få rutin på det här och var inte särskilt orolig längre .Dom  första gångerna visste man ju inte hur man skulle reagera .Det  finns dom som blivit ganska yra med en gång ,men  det är ganska ovanligt.Själv kände jag inget direkt utan först efter en vecka ,då  började jag bli ganska ostadig och vinglade ganska mycket.

Det är viktigt att komma  igång med balansträning så fort som möjligt, helst redan INNAN behandlingen sätter igång .Då hinner man lära sig övningarna och kan  dom sedan när man bäst behöver öva på dem.

Det handlar om att träna okulära-vestibulära reflexen.Det som faktiskt gör oss till människor!

Man brukar inte heller ge det till patienter med dubbelsidig Meniere,eftersom det är svårt att fastställa vilket öra som ger mest problem.Det kan också innebära att man  förstör hörseln mer än nödvändigt.

Min hörsel var när jag fick min första injektionerpå ca.65-75 dba.

Taluppfattningen är nästan lika med noll.Inget att förlora där alltså.

Jag har nu fått sammanlagrt 11 injektioner med gentamycin.

De första fick jag på våren 2016, två injektioner med ett par veckors mellanrum.
Det var på Hörsel och Balans på Sahlgrenska Universitetssjukhuset,Öron Näsa Hals  avdelningen. 

Själva behandlingen går till så att läkaren undersöker en så att man inte har några andra medicinska hinder och kontrollerar trumhinnan ser hel och frisk ut. Oftas   får man göra en hörselundersökning  både innan och efteråt för att se om hörseln påverkats.

När det är dags för själva injektionen undersöker läkaren återigen patienten och kontrollerar att man är frisk för övrigt och INTE har ångrat sig. Sedan  avlägsnas  ev  öronvax, 
därefter får man en bedövningssalva på trumhinnan som skall verka i minst 30 minuter innan man får injektionen med gentamycin.

När man haft bedövningssalvan i minst 30 min suger läkaren ut den på samma sätt som man tar bort öronvax.

Därefter är det dags för att injecera gentamycinet.Det är då viktigt att vätskan håller kroppstemperatur och Inte för kall ,annars  är det risk för att man blir kraftigt yr,som vid ett kaloriskt VNG test där man spolar örat,  ömsom med kallt eller varmt vatten.

Nu är det precis två veckor sedan och jag har börjat bli rejält gungig och ostabil.Har varit helt sjukskriven de två första veckorna och skall börja jobba halvtid i morgon.Det ska bli roligt att komma tillbaka till jobbet där jag är omgiven av människor som bryr sig om mig och vet var det är med mig.Hade det inte varit så skulle jag inte kunna gå tillbaks till jobbet.Jag vet också att jag har den jobbigaste perioden framför mig. Men det är bara att bita ihop och jobba med att träna balansen,somtur är har jag en liten skog inte långt från där jag bor.Jag har redan provat och jag känner genast en märkbar känsla i hela kroppen när man rör sig ute i naturen.Men blir väldigt trött efteråt,men det är helt naturligt säger min läkare och sjukgymnast.

Så här har det varit för mig, andra kanske har andra erfarenheter.

Har jag någon gång ångrat mig????? Nej verkligen inte.Det känns helt rätt för mig och jag tror att det är en bra metod för att lindra besvären som kommer av Meniere.Något bot är det inte för jag har fortfarande Tinnitus och nästan ingen hörsel på mitt vänsteröra,men det har jag lärt mig leva med.Det är otroligt skönt att slippa yrselattackerna åtminstone under långa perioderr.Vem vet ,den här gången kanske det räcker ännu längre än sist.Det är bara att hoppas på det bästa.

YRSELFRIA KRAMAR!!!!!!!!SLUT!!!!!!!!!     

Detta har skrivits av Christer Valderås på sin blogg