Författare Ämne: tinnitus  (läst 13922 gånger)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
tinnitus
« skrivet: 27 december, 2013, 11:50:01 »
                        Hej
Alla har någon gång irriterat sig på oljud från omgivningen.Det kan varaen fläkt,en droppande kran,störande
 ljud från grannen, trafikbuller osv.De ljudentar slut och man drar en suck av lättnad.När man har tinnitus upphör
inte de störande ljuden och sucken av lättnad är en dröm som inte uppfylls.Tinnitus är en upplevelse av ljud i öronen utan
utifrån kommande orsak.
Man uppskattar att mellan 10%-15% av befolkningen har tinnitus.Tinnitus är ett symtom,inte en sjukdom.
Ca 10-20% av tinnitusdrabbade har stora problem med ljuden  Man får störd koncentrationsförmåga,irritation och svårighetet att klara
av sitt dagliga arbete.Det är viktigt att göra en grundläggande undersökning när man får Tinnitus för att utesluta att man har en sjukdom.
Då behöver man inte oroa sig och slipper
den mentala stress,  ovissheten för med sig.
En del personer med tinnitus har ingen märkbar hörsenedsättning men stora problem med överkänslighet för ljud(hyperakusis=man är mer känslig för ljud än vad som är motiverat utifrån ljudnivån)
Ofta blir vi rädda för att ljud ska försämra vår tinnitus/hörsel och vi drar oss för att utsätta oss för buller och ljud i alla former.Det är felaktigt tänkande.
Ju mer man skyddar sig från vardagliga ljud,dessto  mer ökar ljudkänsligheten.
De flesta ljud är inte skadliga för vår hörsel även om de känns obehagliga.Använd hörselskydd där det behövs och lev ditt liv med vänner ,musik och glädjeTräna dina öron
Vi kan skilja på tinnitusljud och tinnitusbesvär  .Många som har tinnitus besväras inte av den oberoende om ljuden är starka eller svaga,många eller bara ett.Andra påverks svårt av en svag susning.De individuella variationerna är otaliga och den individuella upplevelsen av ljuden måste respekteras,inte jämnföras.

Tinnitusljuden förändras ofta övergåendeberoende på t.ex. stress,trötthet,förkylning,plötsliga höga ljud elle rett yrseanfall. efter ett tag,eller några dagar, återgår ljuden till det vanliga igen.
När tinnitusljuden förändras,stanna upp och unna dig lite vila!!!

Medicinsk och psykologisk behandling kompletterar ofta varandra,speciellt om det gäller depressioner och svårt lidande.KBT (kognitivbeteendeterapi) och
ACT(Accenptance(Behandling)AndCommitmeny Therapy  har båda visat goda resultat av tinnitusbesvären.DEt innebär att man arbetar med beteenden och inställningen till tinnitusen och livet i största allmänhet och genom det når en bättre livskvalitet.Behandlingarna kräver ett aktivt engagemang från den drabbade.Likaså mår många bättre av alternativa  behandlingar,som ger ork och vila

VIKTIGT: Låt inte dina tinnitusljud styra ditt liv!!!!!!
TIPS:HRF Facebookssida och tinnitusgruppen
KBT terapeuter via Beteendeterapeutiska föreningen
Svenska föreningen för kognitiva och beteendeinriktade terapier
Natur och KULTUR www.nok.se/levamedtinnitus

Det var allt för denna gång.Hoppas ni hittar något matnyttigt!!!!
Kram Yvonne o

« Senast ändrad: 16 mars, 2014, 13:42:31 av yvonne.o »

Kerstin

• Gäst
SV: tinnitus
« Svar #1 skrivet: 06 januari, 2014, 15:54:24 »
Jag hade önskat att jag hade kunnat inviga min omgivning i hur det låter i mitt öra/skallen konstant, och hur man hamnar i en egen isolerad värld av brus, när man är bland flera människor som pratar, i affären, på bussen osv. då kan jag inte urskilja vad personen bredvid mej säger. Jag hade själv svårt att förstå detta fenomen innan jag fick Menieres. Tanken på att det aldrig kommer att bli tyst gör mej ibland smått panikslagen, men den tanken undviker jag så mycket det går, att stoppa en gaffel i örat kommer inte att hjälpa, trots att jag ser bilden framför mej ofta. Den ständiga stormen i skallen påverkar så mycket mer än vad man tror, det är svårt att koncentrera sej på saker någon längre stund, jag känner att mer än en tråd att hålla i fungerar inte. I mitt fall blev jag snabbt helt döv på ett öra, och bruset är så högt att det stör min uppfattning av ljuden som jag hör med mitt friska öra. Det är ett svårt fenomen, som ingen utan egen erfarenhet helt kan förstå, har fått förklaringen att skadade och döda hörselceller orsakar detta. Jag berättar bara om jag får en direkt fråga, därför kan jag uppfattas som frånvarande ibland. Jag har också förstått att vi har olika tinnitus, jag har ett ständigt högt brus, ibland kan det plötsligt dyka upp ett högt pipande eller mörkt mistlurs-ljud. Jag har bara haft tinnitus och Menieres i snart 4 år, men har för längesen glömt hör tystnad låter.  :'(

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 06 januari, 2014, 22:50:49 »
                            Hej Kerstin
Ja tinnitusen förvärras ofta när vi är sressade eller annan emotionell oro.Har du lyssnat på avslappningsband av Lars ERic Uneståhll.Han
har många  bra skivor.Även apoteken har en del.Bibloteken har även bra böcker.Jag har lärt mig från Uneståhls skivor att lägga tinnitusen bakom mig.Men den 1jan fick jag en droppattack och ramlade så illa att jag slog i ett bord.Blodet sprutade och ambulans in till Danderyd.Dom fick sy 4 stora stygn .Efter den smällen, har jag betydlig mer  TINNITUS .Så jag har tagit fram hans skivor igen.
Så kan du lyssna på skivor är detta att rekommendera .LYCKA TILL.
Hör gärna av dig hur det går för dig!!!!!!!!
Hjärtekram Yvonne.o
« Senast ändrad: 30 januari, 2014, 16:08:32 av yvonne.o »

Kerstin

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 januari, 2014, 21:27:56 »
Hej igen!
Det låter hemskt som du slog dej, tänk som det kan bli på någon sekund bara..:( Tack för tipset, det tar jag till mej, jag ska testa! Jag har senaste dagarna börjat att använda öronpropp i mitt friska örat när jag är på gymet, jag har ganska svåra problem med rygg och leder sen många år, och det vill till styrketräning för att jag ska fungera. Sista åren har det ibland blivit outhärdligt med musiken och skramlet på gymet, ibland har jag fått avbryta och åka hem igen, men min öronpropp ger en otrolig hjälp, nu kan jag träna utan att skallen håller på att sprängas, man lär sej nya knep mest hela tiden!  ;D Jag försöker att tänka så lite som möjligt på den ständiga stormen i skallen, den ska inte få styra mitt liv!

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 januari, 2014, 10:16:56 »
                     Hejsan Kerstin :) :)
Kul att höra av dig.Jag försökte en gång gå på FRiskis och Svettie,men dom spelade också otroligt högt.Men jag fick läraren att sänka lie gran.Men när musiken ändades var hon där igem och höjden och jag var där igen och bad henne sänka.Blev ganska tjatigt.Gick några gånger men tröttnade på att tjata varje gång.
Nu har jag ortolig och Tinnitis Starkt i båda öronen ,men nu vet jag ju varför.I vanliga fall har jag faktiskt varit vän med min Tinnitus.
Ha det så gott :).
Hjärtekram Yvonne o

tessan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 januari, 2014, 09:07:40 »
Var och en upplever sin tinnitus på sitt sätt och om den inte stör alltför mycket så söker man inte heller hjälp. Men många behöver gå vidare. När vi får tinnitus behöver vi en utförlig utredning för att veta att vi inte lider av någon farlig sjukdom. Att behöva oroa sig är att leva i stress. Kräv att bli utredd!

tessan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 januari, 2014, 09:16:11 »
Öronmask är ett stycke musik som envist upprepas i huvudet, musiken som aldrig tar slut.

I den andra Star Trek-filmen utpressar den onde Khan sina offer med hjälp av ett slags maskar som äter sig in i fångarnas hjärnor via deras hörselgångar. Långsamt blir offren tokiga. Efter att
Khans Vrede år 1982 hade premiär, började tyskarna att använda begreppet ”ohrwurm”, där musiken motsvarade maskarna. Ordet som definierar musik som är omöjlig att få ut ur huvudet myntades.
Ibland hör man personer säga att de inte har tinnitusljud som pulserar, susar eller tjuter osv. utan de har en melodi som låter om och om igen. När man inte har vetat hur man ska definiera denna åkomma, har man använt sig av begreppet ”en sorts tinnitus” istället för öronmask. Liksom tinnitus kan öronmask vara ett stort problem för en del drabbade.

En finsk studie som omfattade 12 420 personer visade att hela 92 % av dessa upplevde öronmaskar varje vecka, 32 % drabbades varje dag och 26 % flera gånger om dagen.
Studier visar också att 15 % klassificerar öronmasken som störande, 55 % blir av med den efter några timmar, 25 % efter en dag och 5 % lider av en och samma kognitiva klåda/öronmask i mer än en vecka.

Vanligtvis krävs tre saker för att låtar blir öronmaskar:
1.   Enkelhet
Ju enklare låt, desto större sannolikhet att den upprepas i huvudet. (Musik som riktar sig till barn, jinglar och reklamsnuttar ligger nära öronmaskgränsen)
2.   Repetition
Ett motiv som repeteras kan skapa ett eko i hjärnan.
3.   Förvåningar
Låtar som tar oväntade vändningar kan väcka en kognitiv klåda.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 29 april, 2014, 21:16:56 »
    Hejsan Kerstin :)
Hur har du det med din Tinnitusen??? Har du hittat något bra sätt att försöka komma ifrån dina OLJUD???
Trevlig Valborg!
Kram
Yvonne

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
Försöka förklara ordet Tinnitus mm
« Svar #8 skrivet: 12 juni, 2014, 15:32:07 »
       Det kan vara svårt att förklara för andra vad det innebär att ha tinnitus .De flesta av oss har säkert hört ljud inne i huvudet någon gång, men det är något helt annat att ständigt besväras av ljud som inte går att stänga av.
Dessutom har tinnitus varit ett okänt fenomen. Många har inte hört begreppet tinnitus och det är först på senare år som tinnitus har lyfts fram genom stora informationsinsatser, som tex HRF= Hörselskadades Riksförbund= Tinnitus år 1999.Tinnitus har inte uppstått i det moderna samhället. Den första dokumentationen om tinnitus kan sökas tillbaka till närmare 4000 år sedan. Ja ni läser rätt .På papyrusrullar från Egypten på den tiden kan man läsa om "förhäxade öron" och hos en stam i Indien trodde man att tinnitus berodde på ett litet djur som hade till uppgift att bo i och skydda öronen.

I kretsen av personer med tinnitus finner du många namn från både nu och då.
Martin Luther ,det franska helgonet Jeanne d ´`Arc, poeten Goete  kompisitören Ludwig van Beethoven, författaren August Strindberg och den spanske konstnären  Franciso  de Goya är bara några namn ur historien.
Sångerskan och artisten Barbara  Streisand, artisten Sting och Pete Townsens (The Who),Lars Ulrich (Metallica) ,skåderspelaren Erland Josephson och Björn Gustavsson samt författaren Björn Ranelid är några av många personer med tinnitus i nutid.

* Tinnitus är ett symtom, inte en sjukdom
*Tinnitus har oftas  ingen farlig bakomliggande orsak.
* Tinnitus beror oftast på en hörselnedsättning, men kan också ha andra orsaker.
*Tinnitus kan uppträda tillfälligt, men kan också bli permanent.
*Tinnitus har varit känt i närmare 4000 år
Hoppas ni har fått lite kul info!!!
Solkramar Yvonne o :)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
SV: tinnitusBehandlingsalternativ
« Svar #9 skrivet: 26 juni, 2014, 20:15:57 »
            Hej
Tänkte ta upp lite om behandlingsalternativ och effekterna av dessa:

Subjektiv tinnitus går inte att bota genom kirurgiska ingrepp. Dock kan den objektiva formen, som orsakas av sjukliga förändringar i blodkärl ,opereras med gott resultat.

Däremot är listan över olika behandlingsalternativ ganska lång .Här begränsar jag mig till de mest tillämpade och som också har visat sig kan ha en någorlunda effekt mot tinnitusen.

Det är viktigt att understryka att av de metoder och medel att lindra tinnitus som nämns gäller inte generellt.Det finns inga vetenskapliga undersökningar som ger belägg för detta.

För var och en som prövar olika metoder och medel gäller effekterna av dessa helt individuellt.

*Hörapparat
Eftersom fyra av fem personer med tinnitus också har en hörselnedsättning kan ett första steg  vara att använda en hörapparat.
Hörselnedsättningen kompenseras på detta vis och det medför att olika omgivningsljud förstärks vilket i sin tur kan innebära att tinnitusen maskeras eller överröstas.

* Maskeringsapparat
Maskeringsbehandling är en metod som prövats med varierande framgång. Metoden innebär att man mes hjälp aven maskeringsapparat(tinnitusmasker) skapar ljud utifrån i syfte att avleda tinnitusen .Denna  behandlingsmetod är mycket omdiskuterad .För  många är det bara en ytterligare plåga att tillföra mer oljud i huvudet .För  en del andra har det visat sig att just denna metod har haft en viss lindrande effekt mot besvären.
Det finns också en metod som kallas för Tinnitus RetrainingTherapy (TRT).Den utgörs av två delar .En  rådgivningsdel och en maskeringsdel. Det senare  sker med en apparat som kallas för White Noise Generator .Denna  ger ifrån sig ett brus som inte ska överrösta tinnitusen utan istället bidra till att tinnitusljudet ska uppfattas som ett naturligt bakrundsljud.
Även denna form av maskering är mycket omdiskuterad.

*Sjukgymnastik
Liksom att tinnitusen blir vanligare med stigande ålder så medför också  åldrande att kroppsliga förändringar börjar uppstå. Till dessa hör bland andra förslitningar i halsryggen .Det  är därför vanligt att personer med tinnitus också får besvär av nacksmärtor .Om  detta konstateras vid en läkarundersökning bör patienten remitteras till en sjukgymnast för behandling. Tinnitusen försvinner inte genom sjukgymnastens behandling men symtomen kan lindras .Även  muskelspänningar ,som kan förstärka upplevelsen av tinnitusen ,kan  lindras genom behandling av sjukgymnast.

*Naprapatbehandling
Även en naprapat kan lindra muskelspänningar .Naprapaten  undersöker var i muskeln och ligament som det finns så kallade ömma punkter(Triggerpunkter).Eftersom besvären hos personer med tinnitus oftas  är lokaliserade till halsmuskulaturen sätter naprapaten in sin behandling där. Naprapaten trycker på den eller de ömma punkterna, vilket får patienten att uppleva en stark smärta strömma ut och muskelspänningarna kan därmed helt försvinnas eller lindras.

* Akupunktur
Akupunktur används ofta med framgång som en smärtlindrande behandlingsform eftersom den  kan frigöra endofiner , kroppens eget morfin
.Dess effekt mot tinnitusen är dock mer oklar.
För somliga kan emellertid akupunktur upplevas som en lindring av besvären.

*Bettskena
Om olika käkrörelser  kan påverka upplevelsen av tinnitus ,det  vill säga förstärka den ,kan  det vara lämpligt att be om en remiss till en bett fysiologisk undersökning. I vissa fall prövas en bettskena för att lösa upp muskelspänningar i käken.

*Läkemedel
Det finns inga kända läkemedel som kan bota tinnitus. Tillfällig och Högst begränsad effekt har däremot läkemedlet Xylocain visat prov på. Cirka 60% av dom som prövat medlet har för några MINUTER fått uppleva tystnaden .Risken för biverkningar är dock större än det positiva effekten med användning av detta medel.

* Naturläkemedel
Emellanåt dyker det upp reklam för olika naturläkemedel som framhåller positiva effekter mot tinnitus. Tex Gingo Biloba -extraktet .Preparatet har en viss blodförtunnande effekt och kan därför i vissa fall påverka besvären då dessa förklaras av en överaktivitet i blodkärl .I övrigt har preparatet ingen bevisad effekt mot tinnitus.

Ja det var allt för denna gång!
Kram
Yvonne.o

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 07 februari, 2015, 15:45:07 »
 :)Hejsan Allesammans
Hoppas vintern har börjat bra för er.
Tänkte skriva lite om Tinnitus.
På 1960talet-ansågs tinnitus som en psykisk sjukdom och först på
början av 2000talet började man förstå att Tinnitus är ett symtom på en hörselskada av någon form.
Ofta får vi höra att det inte är farligt att ha tinnitus och att vi får  lära oss att leva med det
Frågan vi ställer oss är:   HUR LÄR MAN SIG LEVA MED DET???????
Tinnitus kan medföra sömnbesvär ,koncentrationssvårigheter,irritation,ilska,oro,depression,huvudvärk,stress och trötthet.
Ungefär 17% av befolkningen påverkas av tinnitus med konsekvenser av sämre livskvalitet .I Stockholm län räknar man med mellan50.000 -70.000 människor som besväras av tinnitus, dessa ibland outhärliga  ljudförnimmelse  som uppkommer efter felaktiva impulser mellan inneörat och hjärnan.
Tinnitus förekommer i alla åldrar.
ÖRONSUS
Få personer med tinnitus vill beskriva ljuden/oljuden de hör som "öronsus"
oväsen vore ett rättare uttryck. Öronsus låter allt för lindrigt och motsvarar inte det man hör. Beteckningen öronsus innefattar emellertid alla ljud man hör i öronen-hur svaga eller starka de än är. Öronsus kan låta hur som helst.
TINNITUSBESVÄREN KAN GROVT DELAS IN I TRE KATEGORIER:
¤Svagt sus som bara uppfattas då det verkligen är tyst.
¤Ljud som påverkar det dagliga livet ,men är hanterbart
¤Starka ljud som starkt påverkar det dagliga livet med bl.a koncentrationssvårigheter och sömnproblem

ATT LEVA BMED TINNITUS Kräver uthållighet och tålamod i att hitta lindring .Det kräver en oerhörd psykisk styrka och en hel del kunskap om vad tinnitus är och vad man bör och inte bör göra.
Många ställer sig frågan  :"Kan jag flyga"?  Vårt svar är JA!!!!! Under själva flygresan kan man få lock för öronen, men det kan man få oavsett om man har tinnitus eller inte .Kan  jag gå på balett? Konsert? Bio? Dans? osv Vårt svar är JA!!!
Om du störs av höga ljud så ta på dig öronproppar ,men sluta inte med det du tycker är roligt. Livet är till för att levas!!!!!
Kom ihåg att tinnitusljuden kan variera utifrån om du är förkyld ,sressad, trött ,äter mediciner.
Efteråt återgår
ljuden till det vanliga igen efter några dagar,när sressen eller förkylningen lättar eller medicineringen avslutas.
Se lista över mediciner som kan ge tinnitus.
MEDICINER DÄR TINNITUS KAN VARA EN BIVERKAN ENLIGT FASS
¤http.//www.hrf.se/ipload/pdf/tinnitus_mediciner.pdf
¤
Tinnitus väcker känslor och våra känslor kan vi inte fly från. Vi kan bearbeta dem och försöka förstå dem ibland behöver hjälp.
 med att bena ut vad som är vad.
¤Våga be om hjälp!!!!
¤ Du och din tinnitus måste leva ett liv tillsammans. Bli vän med din  tinnitus.Ta mandat över ditt liv istället för att styras av din tinnitus.

Lycka till önskar Yvonne O.
.

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 08 februari, 2015, 20:17:09 »
Hej Yvonne - och tack för jättebra info om tinnitus :)
Det enda jag inte uppskattade var det hurtiga uttrycket "Bli vän med din tinnitus".
Det kan jag aldrig bli. I själva verket är är herr Meniere min värsta ovän, som jag önskar dit pepparn växer >:(
Men OK, idag är det populärt att försköna alla obehag. Jämför med klyschan "Gilla läget".
Nej, jag gillar inte alls läget och kommer aldrig att så göra.
Utttrycket "Acceptera eller "fejsa" läget" känns mer adekvat.
Tänk bara: "Bli vän med din cancer, gilla läget osv."
Varför får man inte vara ledsen och bitter över sitt olycksöde?
..undrar Ylva

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 09 februari, 2015, 13:41:07 »
 :)Hejsan Ylva
Tack för det Ylva.Jag skriver att man Inte ska låta Tinnitusen ta över.Presic som med Meniere.Den får Inte heller ta över.Håller fullständigt med dig att vi skickar den dit pepparn växer Jag har fått återgå till oro .Har många droppattacker som gör mig illa till mods .Oron över När Blir Det Nästa Gång???? växer i hjärnan och jag försöker bearbeta detta.
Ja det är inte lätt.Ta hand om dig så gått det går.
Hjärtekram
Yvonne

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 09 februari, 2015, 21:29:41 »
Hej Yvonne!

Vad vet man (läs sjukvården) om drop-attacker? Är dessa M-dropattcker "släkt" med de som t ex epileptiker kan få eller de dropattacker som  människor med skador/sjukdomar i vagusnerven kan få? (Vad jag är ute och far efter är i fall de som har stora besvär av dessa , t ex du, skulle kunna bli hjälpta av t ex vagusnervstimulering eller om det är något HELT annat) Har någon varit inne på detta spår besträffande M-drops och/eller diskuterat det med dig?

Frågvis, ja, jag vet... ;-)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 10 februari, 2015, 11:02:54 »
 :)Hej Grumsgullan
Tack för din omtanke den värmde.Nej droppattacker tillhör Meniere.Jag har skrivit om det på Yrsel.Tyvärr finns inget att göra åt det.Det värsta med den är:Man får ingen känning utan den kommer som en klar blixt från himlen.Så ligger man där.I bästa fall har man landat bra och inte på något hårt.
Solskenskram
Yvonne.O