Författare Ämne: tinnitus  (läst 12378 gånger)

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: tinnitus
« Svar #15 skrivet: 10 februari, 2015, 11:10:33 »
Hej Yvonne!

Jag tror du missförstod min fråga? Nej inte endast M-patienter får dropattacker. Epileptiker och personer med skador/sjukdomar i vagusnerven får dem oxå. Vad jag undrade var om de är "släkt" med varandra. Antagligen överkurs :-)

Kram!

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 11 februari, 2015, 17:03:51 »
 :)Hallå där Grumsgullan
Nej det finns inte den kopplingen.
Kramis ;)
Yvonne

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 17 februari, 2015, 00:03:52 »
Apropå tinnitus..
Finns det verkligen ingen annan här som pga susande och lock i örat "hör" sina hjärtslag.
Jag tycker det ääär så jobbigt :( :(
Det är nog mitt värsta Meniere-syndrom. Jag har ju sällan yrsel men i stället då denna instängdhet med upplevelse av pulsen.
Jag blir stressad av det. Har svårt att ha tyst omkring mig, läsa etc. för då hörs det mer.
Till saken hör att jag är hjärtneurotisk sedan en tid för flera år sen med recidiverande hjärflimmer.
För stunden är det bra men jag kan inte låta bli att lyssna på ev. felaktigheter via örat.

Det här blocket i örat vill heller aldrig ge sig riktigt. Jag kan faktiskt ha riktigt ont mellan varven. Ska man behöva ha det
så här resten av livet??
Känns som jag inte vet hur länge jag orkar :'(
Och "grumsgullan" - nu är det faktiskt högtryck här i Jönköping, men ändå grått, dragigt och kallt. Så inte har tryck-
förändringen gett nån förbättring inte >:(
Om någon har nåt tips hur jag ska kunna fly från pulsljudet, så vore jag innerligt tacksam.
Använder en öronpropp till natten. Det hjälper lite men inte helt.
Usch, tillvaron är just nu olidlig!!
Suck från Ylva

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 17 februari, 2015, 09:39:35 »
Hej Ylva!

Jodå, även jag har pulsljud i örat emellanåt på den värsta sidan om det hjälper dig  litet :-), jag har fått det förklarat som en slags POTS 8som jag skrev om vid ett annat tillfälle) p g a  min svåra nackskada som liksom är min grundorsak till alla andra hemskheter. Sen vad som är höna och ägg i de här sammanhangen ger jag mig inte in på.
Dock, något som KAN vara värt att prova är en duktig och erfaren naprapat. Jag får rätt förfärliga nackskov så fort jag försöker spänna bågen litet och gå vidare med muskelkramper och smärtor som är fullständigt gräsliga, då blir det värre än vanligt och då uppstår valet att hålla sig helt drogad med Stesolid och smärtstillande eller att investera i en "svit" naprapatbehandlingar. Sterneocleidomastodeus muskeln och trapetziusditon och käkarna bl a får ström, TENS och hela området nervstimulering av naprapaten och som en bonus så stillar sig den värsta tinnitusen ett tag. Dessa behandlingar är ju inte för M utan för nacken men hela området sitter ju ihop...
Alla sätt utom de dåliga lär ju vara bra :-)

Kram och lycka till om du provar!

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 17 februari, 2015, 22:29:38 »
Tack snälla grumsgullan för responsen :) :)
Intressant att du tar upp det där med nackbesvär som ev. "bov i dramat".
Jag har nämligen en nackskada (!) sen en allvarlig cykelolycka för 25 år sen.
Magnetröntgen har visat på förslitningsskador. Inget att göra där heller alltså >:(
I dagsläget innebär skadan kraftig hämning vad gäller huvudvridning, speciellt åt vänster (samma sida som mitt Meniere-öra således). Hmm, man kan börja undra..
På natten använder jag faktiskt halskrage periodvis - för att förebygga nackspärr.
Men förebygga trycket i örat är omöjligt.
Ååh, om jag bara kunde slippa obehaget i örat ett litet tag åtminstone!
Tack igen och hej från Ylva

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 18 februari, 2015, 11:42:37 »
:-) Väl bekomme! Ja, Ylva, jag  tror att vi är tillbaka där några av oss brukar hamna - dvs är M EN sjukdom eller flera? Jag är ju övertygad om det senare. Möjligen att det finns en "klassisk" M och sen diverse avarter och alla beror på olika saker. Och då tänker jag att man borde behandla ORSAKEN i stället för symtomen, om man nu kan klura ut sin "egen" orsak. "Min M" tex bryr sig inte ett dugg om Betasercknaprande, jag har även hört att de som har "klassisk" vid anfall får värre och värre T och sen brakar h-e loss.

För mig är det litet tvärt om. Jag har ALLTID T, blir jag däremot medveten om att det plötsligt blivit tyst så kommer balanssvårigheter och obehagskänslor och då vet jag att det - likt Hans - är bråttom att via första bästa fordon sätta sig i säkerhet innan magen exploderar. Dock inte via kräkningar utan liksom andra avdelningen.

Så då tänker jag att i mitt (och möjligen ditt Ylva) fall så är det nacken som behöver ha hjälp. Kropp och hjärna gör hela tiden vad de kan för att kompensera för skador men väljer kanske inte alltid den bästa lösningen. Som jag skrivit flera gånger, det behövs massor med mer forskning i vårt lilla land. Utomlands (läs USA) har man t ex forskat fram att väldigt många patienter med M haft en svår skall- eller nackskada i snitt tio år före sin M-debut. Sådant här gör mig nyfiken men jag är själv i för kasst skick för att orka forska. Eller skriva så mycket som jag egentlien vill här...Tyvärr :-)

Må så gott det går!

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 18 februari, 2015, 22:13:05 »
OK, "gullan", jag ska försöka må så gott det går.
Men det går dåligt :(
Min M. var tidigare som du beskriver "klassisk", dvs. jag fick skov - innebärande ökad lockkänsla, tinnitus och ont i örat.
Till slut kom "räddningen" i form av yrselattacker. Visserligen jobbiga - men sen var allt bra igen. Locket försvann och hörseln kom tillbaks.
Men sen i höstas kom tinnitusen utan förvarning och vägrar att försvinna.
Så nu ser jag inget slut på eländet längre.
Det här suset gör dessutom att jag hör om möjligt ännu sämre än annars. Och nåt befriande yrselanfall vägrar infinna sig.
Tyvärr känns det som om besvären har fastnat!
Jag känner mig samtidigt fruktansvärt trött (fysiskt och psykiskt?) Till och med när jag vaknar :o
Det måste väl ändå finnas nån hjälp att få..
Eller???
Nu ska du må så gott du kan!
Gillar dig :)
Ylva

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 19 februari, 2015, 10:38:30 »
Detsamma :-)! För övrigt tror jag att det ingår i själva paketet med att vara människa att det liksom går lite upp och ned i såväl fysiskt som psykiskt mående - sen behöver man ju inte sätta sådana bottenrekord som att skaffa sig nackskador eller M... Men efter denna höst med rekordfå soltimmar så är nog även de som är kärnfriska litet tömda i reservaggregaten, är man då litet tussig redan från början så blir den här tiden på året ännu tuffare tror jag. Är jag  låg och ledsen och/eller irriterad så stör jag mig ännu mer på T och lockkänsla osv och så blir det liksom en nedåtgående spiral.

Då undrar man ju förstås hur man vänder detta för när man har noll energi är just då man BEHÖVER extra energi för att orka "vända i trappan". Tja? Vad vet jag? Alla är olika men att vara litet extra snäll mot sig själv är nog bra, ta en vitaminkur eller mysig behandling eller fixa någon lunch/middag med sån'a man gillar eller gå ut och sniffa på den annalkande våren och säga till sig själv att man är en OK typ och på det hela taget är livet en rätt trevlig historia ändå?!!!
 Alternativet är ju inte särskilt lockande. När jag var liten låg jag på sjukhus ett tag och fick en vuxenbok av någon, jag har glömt vad den handlade om men kvinnan som var huvudperson i den "sa" att hon kände sig som en livsduglig potatis - kan ju räcka med det vissa da'r...

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 19 februari, 2015, 19:46:02 »
Nån skrev tidigare om ögongymnastik. Jag kör det nu två gånger per dag sen ca tre veckor. Faktiskt tycker jag att det känns bättre så till vida att jag hade mycket svindelkänslor förut men som just nu i vilket fall känns mindre. Har inte haft nåt anfall heller på tre veckor (peppar peppar). Dessutom har jag köpt en balansplatta som jag övar på, en till två gånger per dag.
Vänliga hälsningar
Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 19 februari, 2015, 21:49:50 »
 :)   Hej Hans
Det var jag som skrev om det. Vad roligt att du känner att det hjälp dig .Just nu pratar vi i Meniereföreningen mycket om hur vår syn påverkar oss i våran sjukdomsbild .Kul att höra att du köpt en balansplatta.
Lycka till framöver!!!! :) :)
Yvonne.O