Författare Ämne: behandling  (läst 13046 gånger)

seija

• Gäst
behandling
« skrivet: 17 december, 2013, 10:32:35 »
Medicinering är den vanligaste behandlingen för Menières sjukdom. Samtidigt är sund livshållning viktig. Då man inte säkert vet vad som orsakar sjukdomen, så är medicineringen mycket varierande från person till person.
* med vattendrivande mediciner försöker man minska vätsketrycket i innerörat
* salt bör undvikas då det ökar vätskeansamlingar
* histaminer rekommenderas till patienter som är stresskänsliga och där en störning i det vegetativa nervsystemet orsakar sammandragningar i blodkärlen i innerörat

Eftersom histaminer inte kan ges via munnen så har man utvecklat betahistamin. Vid akut yrsel och illamående används stolpiller.
.
* kirurgi används när medicinering inte har hjälpt och yrselattackerna fortsätter.
« Senast ändrad: 18 december, 2013, 10:31:17 av yvonne.o »

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: behandling
« Svar #1 skrivet: 17 december, 2013, 23:53:09 »
Har bara stött på Betaserc i tablettform. Det kluriga var att få licensen som krävdes för att kunna hämta ut medicinen i Sverige. Tyvärr hjälpte den inte heller... Inte ens i stor mängd.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 december, 2013, 10:28:11 »
Medicinering är den vanligaste behandlingen för Menières sjukdom. Samtidigt är sund livshållning viktig. Då man inte säkert vet vad som orsakar sjukdomen, så är medicineringen mycket varierande från person till person.
* med vattendrivande mediciner försöker man minska vätsketrycket i innerörat
* salt bör undvikas då det ökar vätskeansamlingar
* histaminer rekommenderas till patienter som är stresskänsliga och där en störning i det vegetativa nervsystemet orsakar sammandragningar i blodkärlen i innerörat
   Eftersom histaminer inte kan ges via munnen så har man utvecklat betahistamin. Vid akut yrsel och illamående används stolpiller.
*

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 18 december, 2013, 10:35:59 »
                        Hej Martina :)
Det blev lite fel information om Betasercen.Man kan bara inta den i TABLETTFORM och inget annat.
Betasercen ökar blodgenomströmmningen i kroppen.det var väldigt synd att du inte blev hjälpt av den.Annars så är det till stor nytta för dom flesta.
Kram Yvonne

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
: behandling
« Svar #4 skrivet: 26 december, 2013, 12:56:50 »
   Det finns en apparat som heter Meniett.Menietten är en liten bärbar tryckpulsgenerator som genom en slang skickar in
tryckpulsvågor i öra via ett inopererat ventilationsrör.Röret gör att lufttryckspulserna kan passera till inneörat genom trummhinnan Apparaten påverkar v  ätskebalansen i inneörat
genom snabba tryckimpulser direkt i mellanörat  .Luftpulserna bidrar till att minska svullnaden och trycket somt ros orsaka våra symtom.
En kontinuerlig behandling med lokalt övertryck reducerar Menieres sjukdom och förbättrar förmågan att arbeta och delta i det sociala livet.
varje behandling tar bara några minuter och kan göras hemma eller på jobbet.Menietten är lätt att ha med sig och förvaras i en liten väska c.10x15cm.
En nackdel med Menietten är priset,c.a 31.000kr På hörsel och Balanskliniken kan du prova på och låna en Meniett någon ,några månader.

Tips Kontakta din hörselläkare för mer information och för att prova en Meniett.
*Hörsel och Balanskliniken: http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/ Hörsel och Balans/
Lycka till
Yvonne.o

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 maj, 2014, 15:58:45 »
Mycket av hur man lever med Menières sjukdom är att ha en så god beredskap som möjligt och att göra vardagen så trygg som det bara går. Som vi påpekat tidigare är det viktigt att vi lär oss så mycket vi kan om sjukdomen, att vi är tydliga och att vi informerar vår omgivning om hur vi fungerar.

Tips: Nedan har vi tagit med några exempel på enkla självhjälpstips:
•   Dekal/Informationskort/band
Ha en dekal eller ett informationskort lättillgängligt för att informera om att du har en yrselsjukdom. Räck fram den om du drabbas av ett plötsligt anfall och behöver hjälp att ta dig hem.
Menièrekort kan beställas från HRF:
http://www.hrf.se/templates/form____2426.aspx
•   Mobiltelefon
            Programmera in kortnummer i din mobil och ha den tillgänglig så att du lätt når den
            när du behöver hjälp.                                                                     
•   Planera
            Planera din vardag för att minimera stress och oro. Gör en prioriteringslista och beta av en sak i taget i din egen takt och efter den ork du har för dagen.
•   Seaband
            Sea-Band är ett akupressurarmband mot/lindrar illamående vid åksjuka och har visat sig vara ett bra hjälpmedel vid ostadighet och yrsel. De är lätta att använda och att ha med sig i fickan eller väskan. Armbandets funktion bygger på tryck mot akupressurpunkten P6 som finns på insidan av handleden.
Armbandet som är tillverkat i ett elastiskt textilmaterial, har en påsydd plastkula som trycker ner och stimulerar akupressurpunkten. Sea-Band används på båda handlederna. P6-punkten är lätt att hitta med den tydliga bruksanvisningen som medföljer i varje förpackning.
            Seaband kostar 145 kr på Apoteket och kan också beställas via Internet: http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=213755
•   Spypåsar
En spypåse är bra att ha både hemma och när du är ute och rör på dig. Med hjälp av en stabil plastring placeras påsen tätt intill munnen. Den är lätt att hålla i och efter användning snurras den övre delen av påsen ihop och fästs i en av fyra skåror i plastringen
Lite tips och ideer.Kram Yvonne.o
« Senast ändrad: 15 maj, 2014, 19:40:51 av yvonne.o »

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 20 augusti, 2015, 20:17:32 »
Hej. I mitt Landsting så skrivs bara Salovum ut som en kort behandling. Tanken är sen att man ska övergå till SPC-flakes av kostnadsskäl. Hur är det hos er?

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 21 augusti, 2015, 10:14:03 »
Hej Hans! Jag bor i Stockholms landsting och jag får Salovum av en dietist sen över ett år och hon har inte knotat ännu om kostnaden. Däremot har jag minskat ned. Tre månader tre påsar om dagen, två månader två påsar om dagen sen en om dagen och nu varannan/varj tredje dag och vid behov. Jag åt flakesen innan men det är avsevärt mer "kräm" i pulvret. Tanken/teorin är att när man byggt upp den antisekretoriska faktorn så känner kroppen igen den när man tillsätter Salovum och "ilar till" med faktor. Jag skulle vilja påstå att de har rätt. Däremot får man vara snabb om man känner att "något är på gång" för att få i sig äggpulver ihopskakat med juice när man mår illa kräver en del självdisciplin... ;-)

Vänliga hälsningar,

Utloggad Hans

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 21 augusti, 2015, 17:50:07 »
Ok. Här (Uppsala) fick jag Salovum utskrivet av dietist men det ändrades sen till att en doktor måste skriva ut det och då fick jag samtidigt reda på att det var för kostsamt så jag har bara fått en ny omgång om 25 påsar, sen ska jag övergå till SPC-flakes :-(   -som jag har svårt för. Känns torra, tråkiga och jobbiga att tugga. Kan säkert vara bra för käkmuskulaturen och tänderna dock ;-)

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 21 augusti, 2015, 20:56:10 »
Hej Hans! Säg att du är glutenintolerant... då funkar bara Salovum inte flakesen. Ibland helgar ändamålet medlen... Flakes är jobbiga och man måste äta 1 gr per kg kroppsvikt per dag. Det blir ett himla tuggande ;-)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 22 augusti, 2015, 13:14:13 »
Hejsan Hans och Grumsgullan
För några år sedan var vd för LantmännenLars Sjöstet hos våran förening och hade föredrag just om SPC_flakesen och Salovum.han hade då preparerat alla inom Stockholms landstingAtt dessa medel skulle gå som "grönt Recept".Jag hade stora kontakter med Jonas när dom kom med SPC_flakesen.Så det är därför vi i Stockholms län kan få det billigare och utskrivet av en dietist.Självklart är detta väldigt oretvist som mycket annat inom dom olika landstingen.
Hoppas eran sommar har varit bra även om inte solen visste vart den skulle ta vägen.
Ha det gott!!!!!
Kramisar Yvonne

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 22 augusti, 2015, 17:43:07 »
Hej allesammans! Hoppas ni har en skön lördagskväll i solen ???? . Jag har ätit flakes nu i drygt ett år och jag tycker det funkar bra om man kör det ien matberedare eller mixer, så att det blir finfördelat. Innan fick jag problem i tandköttet med sår o d y eftersom flakesen är så grova plus att det är precis som ni säger svårtuggat. Jag blandar halva dagsdosen med rågflingor på morgonen och kokar gröt och resten på kvällen med yoghurt. Tycker också att det lugnar magen eftersom jag äter Betaserc som i sig kan påverka magen. Något annat som jag upplever hjälper mig är Meniette. Har använt den nu vid två tillfällen i åttaveckorsperioder och varje gång har jag efteråt känt mig helt "normal".  Första gången var jag helt symptomfri i tre, fyra månader. Sen började yrseln och ostadighetskänslan komma tillbaka, dock inte så kraftigt som innan. Nu kör jag en period till och ganska omgående tyckte jag att jag blev bättre. Upplever också att tinnitusen blir svagare och därmed hör jag bättre. Har en vecka kvar på den här perioden och det ska bli intressant att se hur jag kommer att må framöver. Tänker att det är bra att passa på nu när jag ändå har röret inopererat. Har jag tur så kanske det kommer att glesa ut anfallen. Någon annan som har erfarenhet av Meniett. Mvh Mia

Utloggad Hans

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 22 augusti, 2015, 18:42:34 »
Inte Meniett. Samma sak där. Dyr, så Uppsala kunde inte låna ut. Men ska kolla igen. Men då måste man väl ha ett rör inopererat? Bara testat Menique, som jag tyckte var jättebra i början men sen fick jag ett anfall när jag hade pumpat mycket en dag så då la jag av. Bökigt också då jag har hörapparater på båda öronen.
Hans

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 23 augusti, 2015, 09:59:50 »
Hej Hans! I vårt landsting subventioneras flakesen och det finns ett par Meniette som man får låna. Nu hade jag tur för det fanns en ledig, annars får man köa. De är väldigt dyra, så det går ju inte att köpa en egen. Har förstått att det skiljer mycket från landsting till landsting. I vissa kan man få hyra för en längre tid, men får då betala en månadskostnad. Orättvist att det inte är samma regler överallt. Ja, man måste ha rör inopererat, så det är ingen behandling man jämt kan hålla på med eftersom röret trillar ut efter en tid. Tror man vid behov kan sätta in ett nytt om man vill fortsätta behandlingen. Hälsningar/Mia