Författare Ämne: Meniq?  (läst 9279 gånger)

Utloggad Caroline Palmér

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Meniq?
« skrivet: 14 februari, 2015, 07:20:57 »
Hej!

Min kollega hade en patient härom dagen som berättade om att en väninna till henne hade använt Meniq mot sin Meniére och att det hade hjälpt. Hon var i princip besvärsfri från yrsel nu.
www.meniq.net

Är det någon här som provat detta och vad tyckte ni i så fall om det?

Kram

Utloggad silenhag

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Meniq?
« Svar #1 skrivet: 14 februari, 2015, 08:50:37 »
För mig så har det tyvärr inte haft någon betydande effekt. Men en viss effekt har jag fått i form av följande. I vissa perioder (när ödemet av endolymfa i innerörat är lagom ?) så försvinner mkt av tinnitusen omedelbart efter jag pumpat med Meiniq:en, i tillägg upplevs det mkt behagligt, som efter en massage. Tyvärr så håller det bara i ca 10 sekunder, därefter kommer tinnitusen tillbaka. För mig är detta en bekräftelse på att "den gör något" men som sagt, jag upplever ingen annan effekt utöver det. I perioder då jag märker att det går mot en "dåligare" period så kan jag inte hejda den utvecklingen med Meniq-behandlingen, den dåliga perioden kommer ändå. Och i dåliga perioder så påverkas inte tinnitusen något av Meniq-behandlingen.
Jag har använt Meniq:en sammanhängande i flera månader. Faktist så jag ligger på gränsen till att få sår i öronen av "tuten" som förs in och ut flera gånger per dag (Har också fått sår i någon period i starten. Har haft min Meniq-pump i ca 2 år. 

Utloggad silenhag

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 februari, 2015, 09:00:31 »
Jag har velat prova Meniette-apparaten (helautomatisk tryckpulsgenerator), men inte fått till det ännu. Jag har haft flera läkare genom åren och jag ska nu till en ny innan juli 2015. Jag ska försöka finna ut själv om, när och hur jag får behandling med Meniett sånn att jag kan berätta för läkaren vad hen ska göra om hen inte har översikt...
Annars är det injektion av en intratympanisk kortikosteroid som jag vill prova härnäst...(Står på Betaserc, har provat AF-grejor både endogent och exogent, diuretika, saltreduserad kost, lever sunt und su weiter)

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 februari, 2015, 09:01:41 »
Jag köpte en Meniq för några år sen och tyckte till en början att den hjälpte jättebra, mindre tryck, mindre tinnitus och även förbättrad hörsel. Efter några månader kom dock de stora besvären tillbaka och jag slutade använde den. Tappade tron på den. Funderar på att börja igen. Men besvärligare att använda nu då jag har hörapparater.
Hans

Utloggad silenhag

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 februari, 2015, 09:08:21 »
Jag vill poängtera att jag i utgångspunkt först är rätt ödmjuk i kontakt med läkare och låter dom först komma med sin vurdering. Det är faktist dom som ska ha bäst kunskap och bäst översikt. Att behandla sjukdomar är långt utanför mitt kompetansområde...Men sen är det inte så himla svårt att t.ex. söka fram "Nasjonale retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av pasienter med Menieres sykdom". Och märker jag att legen ikke har peiling på disse, ja då blir det lektion och tillrättavisning..! Tyvärr är dessa retningslinjer inte på något sätt kompletta, men grundläggande tilnärmingsmåte ger de ju...

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 februari, 2015, 12:58:39 »
 :)Hej
Han som startade den här var och demonstrerade den för styrelsen.Han påstod att hans Mamma hade Meniere och hon var så nöjd.Själv provade jag den i några månader.Min undran var då och även nu? Hur kunde luften komma in i innerörat om man inte har ett rör där???????????.Han har inte gjort någon studie på den .Vad jag har hört talas om .Efter ett tag lade han ut den på nätet för 2.000 kr-Ja nu kommer vi tillbaks igen med "Man måste pröva själv"För om man själv tycker den fungerar så är ju allt bra.
Kram till ER alla på Alla Hjärtans Dag.
Yvonne

Utloggad Caroline Palmér

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 14 februari, 2015, 14:13:39 »
Ja Yvonne det är precis min tanke också. Det finns inte en chans att luften kan leta sig in i innerörat enligt mig :) Däremot kanske trumhinnan får sig en rejäl knuff och får hörselbenen i mellanörat att röra sig och i sin tur puffa till ovala fönstret som sitter i början av innerörat. Men det känns som en vild gissning :)

Jag känner mig mycket tveksam till att det ska hjälpa. Kanske som med allt annat så hjälper det vissa men inte andra.

Ha en härlig Alla Hjärtans Dag.

/Caroline

Utloggad Martina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 14 februari, 2015, 18:39:42 »
Sahlgrenska gjorde en studie för några år sedan. Jag var med i ett projekt och skrev om mina upplevelser med MeniQ. Jag pumpade för fulla muggar när ett anfall startade och lyckades då korta av anfallet och förflytta mig till den betydligt lugnare slutfasen. Dessvärre var jag i en så dålig period med flera anfall om dagen i tre månader, så den behandlingen var knappast tillräcklig. Jag fick till och med känslan att jag triggade igång anfall med allt pumpande. Tyvärr minns jag inte vem som höll i studien. Jag skrev om allt detta på förra klotterplanket, men det fick ju inte vara kvar... ????