Författare Ämne: Helge Rask Andersens föreläsning  (läst 5562 gånger)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 381
    • Visa profil
Helge Rask Andersens föreläsning
« skrivet: 03 maj, 2015, 12:26:53 »
Minnesanteckningar av Margareta Eriksson från Helge Rask Andersens föreläsning 26/3 för Meniereföreningen i Stockholms län.

Meniereföreningen arrangerade ett föredrag med Helge Rask Andersen som föreläsare,han är verksam på öronkliniken på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.
Helge är en fantastiskt bra föreläsare, tålmodig och god lyssnare, dessutom bra på att förklara. Hoppas att det blir en ny föreläsning  i höst!
Jag gör inga anspråk på att noteringarna är korrekta eftersom det är svårt att följa en föreläsning som blandas med frågor.
Efter inledande presentation av sig själv visade Helge bilder på innerörats funktion i stor förstoring (elektronmikroskopi?). Fantastiskt att på bild se hur Menieres sjukdom fungerar!
Menieres sjukdom leder sällan till dövhet men om dubbelsidig  Meniere uppstår och leder till dövhet,lyckas det ofta med Cochleaimplantat .
Kriterier för Menierediagnos: Rotatorisk yrsel, Tinnitus, Hörselnedsättning (oftast fluktuerande), tryck i örat = lockkänsla.
Symptom
•   En del får droppattacker (Tumarkins  otolithic crisis).
•   Lermoyes syndrom, där hörseln förbättras efter yrsel.
•   Ökad prevalens av migrän hos Menierepatienter (30%).
•   Fluktuerande bashörselnedsättning utan yrsel.
•   Bara yrsel utan hörselnedsättning.
•   ELVAS = ny sjukdom hos barn i säcken som kan ses med röntgen.
•   Sjukligt sänkt hörseltröskel som går att justera med dagens hörselapparater.
Det finns 35000 nervtrådar till örat och 1500 nervtrådar till ögat. Balansen påverkas av balansorgan, syn och muskulatur.
Behandlingsalternativ
•   Information!
•   Operera bort hörsel och balansnerv vilket leder till dövhet men kan kompenseras med Cochleaimplantat. Hjärnan fixar snart balansen med träning.
•   Undvika salt. Urindrivande medicin (svårt med evidens) Eventuellt vätskas endolymfa ut ur säcken. Eftersom Na och K samarbetar vid urindrivande medicinering ska K-nivån kontrolleras regelbundet.
•   Undvika stress. Stress påverkar Meniere men stress orsakar inte Meniere. Stress påverkar också vätskeutsöndring men det är olämpligt med exempelvis Stesolidbehandling eftersom balansfunktionen då försämras (avslappad muskulatur).
•   Betaserc-behandling har ej visad evidens för effekt.
•   Menick (masserar trumhinnan).
•   Ginko Beloba (effekt på blodcirkulation).
•   Äggpulver (innehåller inre sekretorisk faktor). Salovum kan fås på grönt recept av dietist.
•   Gentamycin påverkar balans och hörselceller och kan orsaka dövhet.
•   Saccus metod medelst kirurgi är ineffektiv. Placeboeffekt (70% placeboeffekt visad i en Dansk studie).
•   Cochleaimplantat med tre balanselektroder.
•   Nervavskärning.
•   Cortisonbehandling – dålig evidens i två olika studier.
•   Proklorperazin – supp (Pryperon t.ex).
•   Karbamid /Urea - 20g löst i vatten (har kraftig osmotisk effekt som drar ut vätska).
•   Aquaporiner = vätsketransportör som det forskas på.
•   Cochleaimplantat och el-stimulering  minskar Tinnitus.
•   Arlevert 1x3 tabletter (Ca-blockerare och antihistamin).
•   Prostaglandin-behandling = latanoprost.

Medicinsk prövning av latanoprost.
Latanoprost sänker trycket i ögat vid starr.
Latanoprost har eventuellt samma effekt i båggångar och säcken.
Latanoprost injiceras genom trumhinnan för vidare transport till och genom ovala fönstret.
Eventuellt sker resorption av endolymfa (bindvävsuppluckring).
Testmarkörer i prövningen är mätning av hörselnedsättning med hjälp av audiogram. Tinnitusbedömning genom självskattning.
 I musmodell för Latanoprost har stor effekt visats. Man kan se svullnad med hjälp av röntgen / magnetröntgen.
Gadolinium?
Resultat av pågående prövning lämnas i höst.

Lösningar i framtiden.
Mer forskning på innerörat.
Lösa problemet vätsketransport.
Sacchus har central roll i Menieres förlopp.

Vid pennan Margareta Eriksson.

Utloggad Susann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Helge Rask Andersens föreläsning
« Svar #1 skrivet: 03 maj, 2015, 20:12:00 »
Blev lite förvånad över att han sa att Betacerc inte var till hjälp, för mig har det hjälp och många andra som jag varit kontakt med. Men nu undrar jag om det är så att man ska sluta med den?

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 04 maj, 2015, 10:12:29 »
Hej,

Jag tror han menade att det inte finns några entydiga studier som visar att Betaserc hjälper. M är ju väldigt individuellt. Jag åt Betaserc men tyckte inte jag blev hjälpt. Har inte ätit nån medicin alls nu på ett år och aldrig mått så bra som jag mår nu (tinnitus och kass hörsel förstås), men är medveten om att jag helt plötsligt kan må sämre och få yrsel och anfall. Utan att jag ser nåt mönster. Marigt och frustrerande. Men det är bara att försöka älska livet så länge man mår hyfsat och törs vara ute bland folk.

Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 381
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 05 maj, 2015, 23:07:27 »
  HejSusanne
Jag har samma uppfattning som du.  Jag tycker du ska fortsätta om du tycker att den är bra. ingen annan än du kan ju säga det. Kram till dig
från Yvonne O.

Utloggad Susann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 maj, 2015, 20:20:07 »
Hej! Tack! Ja det fungerar bog olika för oss alla men jag kommer fortsätta!????