Författare Ämne: OTO-104  (läst 5869 gånger)

Utloggad soleg06

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
OTO-104
« skrivet: 11 december, 2015, 01:19:16 »
Vad tror ni om detta då? Här verkar det ju hända något, de har gjort fas 2 studier och går till fas 3 snart. Eller är detta samma studie som det står om på annat ställe här?

http://www.otonomy.com/pipeline/oto-104/

MVH

Staffan

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
SV: OTO-104
« Svar #1 skrivet: 11 december, 2015, 09:35:24 »
Låter ju intressant det där. Hur administreras det? Hade själv stora förhoppningar till Latanoprost-studien (som inte tycks vara slutförd än men som man inte skulle ha alltför höga förhoppningar om som Dr Rask sa på sin föreläsning i Sthlm i våras.) Undrar vad Rask säger om OTO-104? Nån som känner honom som kan mejla och fråga, om inte du kan Yvonne (som känner honom :D)
Vänligen, Hans

Utloggad soleg06

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 december, 2015, 15:18:00 »
Hej Hans!

Vad jag förstår ges det som enstaka injektioner genom trummhinnan

"Single intratympanic injection of 12 mg OTO-104" står det i fas2 studien. Vi får följa hur det går och det vore jätteintressant om Yvonne kunde får fram lite mer information.

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01412177

MVH

Staffan

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 december, 2015, 12:45:58 »
Hej alla! Tur att detta forum finns, så man kan ta del av varandras information och kunskap och höra om det senaste som är på gång. Känns väldigt tyst om denna sjukdom i övrigt och det känns inte som om det inte finns något större intresse eller kunskap att hitta något bot. Tack igen alla som engagerar sig och låter oss alla ta del!
Undrar över en grej och det skulle vara intressant att höra hur ni andra upplever era yrselanfall över tid om de förändras? Jag fick mitt första yrselanfall för två och ett halvt år sen och i början var det ganska långa anfall med kräkningar och ostadighet. Sen efter något halvår fick jag ett par droppattacker. Nu det senaste halvåret är det mer en ostadighetskänsla och ett tryck i huvudet (ibland undrar jag om jag håller på att utveckla ångest, vilket jag är livrädd för..) Ofta händer inget men nu, som igår, satt jag och fikade med en kompis och plötsligt, när jag skulle svara på en fråga så under bråkdelen av en sekund är det som om det blir kortslutning i hjärnan och jag rycker till som om jag tappar all muskelkontroll. Ramlar dock inte men direkt efter snurrar tillvaron som upp och ner och under ett par sekunder är jag yr. Sen försvinner det lika snabbt och jag hinner inte ens bli illamående. Som ett mikroanfall. Någon som känner igen detta! Obehagligt hur som helst och just känslan av att du under en bråkdels sekund inte har kollen. Ibland undrar jag om det verkligen är Meniere. Har en nacke som jag undrar kan ha en del i det hela också. Blev påkörd i den sidan i en bilolycka för fyra år sedan. Undrar om en nerv kan komma i kläm och uppföra sig så i vissa lägen. Å andra sidan har jag tinnitus och hörselnedsättning i basen på det örat och det är ju typiskt för Meniere och det känns konstigt att man kan få de problemen av en nackåkomma. Dock kan det ju vara en kombination av flera saker.
Ha det!
/Mia

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 december, 2015, 02:24:59 »
Hej. Min Meniere har varierat mycket över tid. Haft i 8-9 år. Fick vid 49. Sen 6-7 år på båda. Haft ett par tre dropp med totalkoas i skallen (som om nån vänder upp och ner på en helt plötsligt, även slagit mig då), ett par halvdropp som jag på nåt sätt parerat. Helyrsel sängliggandes spyendes 3-4 timmar, några början på anfall (synen börjat blippa och svaja) som jag lyckats häva genom att skärpa mig, lägga mig, alt ta vid behovs-medicin, svindelkänslor som varit på gränsen till attacker som gjort att jag snabbt fått lämna allt för händer och sätta mig på cykeln för att så fort som möjligt komma hem, vingligt. Allmänt obehag med aura och ångest etc etc.
Vänl hälsn, Hans

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 december, 2015, 14:07:53 »
Usch! Stackars dig Hans!!! Har bara upplevt det du beskriver ett par gånger på åtta år och min hörsel har för tillfället blivit BÄTTRE! Dock hänger den frbskde tinnitusen i med vanlig kraft. Mia - jag FICK min M av en svår nackskada så visst kan det vara så för dig med. Jag tror dock inte på nervinklämningsteorin, snarare att hjärnan gör vad den kan för att kompensera för nackskadan/nackskadorna men ibland orkar den inte fullt ut eller måste kompensera även för ökad stress och då får man anfall - dock aningen mildare än dem som får sina av den mer klassiska M:en. Om det nu finns olika sorter... Sabla sjukdom.

God Jul på er allihop!!!

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 december, 2015, 18:45:33 »
Hej Mia och ni andra :)
Mia, du behöver inte vara livrädd för ångest, det har jag haft från och till så länge jag kan minnas.
Det är kämpigt och handikappande - men Meniere är värre, jag lovar >:( :o :(
Det är också intressant, det du skriver att "du undrar om det verkligen är Meniere??"
Precis så har jag själv tänkt massor av gånger. Mina symtom stämmer inte riktigt med den klassiska bilden.
Jag har nog aldrig haft riktig karusellyrsel t ex. Och aldrig mått illa. Däremot är basen till stor del borta på M-örat, hörseln nedsatt på båda öronen och tryck och tinnitus i ständigt omlopp på den sjuka sidan.
Och tung i huvudet kan jag också vara vid försämring.
Nackskador slutligen..
För 27 år sen var jag med om en allvarlig cykelolycka (frontalkrock med en bil). Det mesta gick bra men jag har kvarstående besvär från korsrygg och nacke.
Röntgen har visat många förslitningsskador.
Även jag har grunnat på samband mellan MM och nackskadan. Vilket även en läkare trodde vid mitt första Meniere-anfall, för över 10 år sen.
Jag hävdar som jag gjort förut - att det finns olika sjukdomar i örat med olika bakgrund men med snarlika symtom.
Alla dessa har man klumpat ihop under begreppet Menieres syndrom.
Börjar man ifrågasätta på Öron, får man till svar att varje Meniere är individuell.
Nej, kunskapen om sjukdomen är helt enkelt för dålig och därmed också terapin. Det är som om alla magbesvär skulle klumpas ihop under begreppet magtarm-syndrom.
Önskar också God Jul till alla här :)

Utloggad Tommi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 maj, 2021, 21:34:23 »
Hallå alla.

Gick precis in på otonomys sida och kollade läget på studien dom gjort.... och tyvärr ser det inte ljust ut för oss...  :'( :'( :'(

De har avslutat studien och en fas 3 studie var lyckad men inte den andra dom gjorde och dom planerar inte att utveckla det spåret nåt mer.

Gå in på otonomy.com och klicka på pipeline så kan ni läsa själva.

Mvh Tommi