Författare Ämne: Kroniskt trött  (läst 5945 gånger)

Utloggad Blåmes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Kroniskt trött
« skrivet: 10 december, 2016, 18:32:15 »
Hej! Haft M i 18 år. De första var inte så farliga med enstaka anfall.Efter jobbiga saker exploderade den. Har prövat spcflakes ,betaserc, salovum, vatten drivande. Har rör i örat som fått ner attackerna.Men är ljus- o ljuskänslig, har tinnitus, hörselapp, tryck o värk över örat o så dramatiskt trött! Kan vara uppe i två tim pass,sen måste jag vila. Ibland nästan hela dan. Bilåkning är inte att tänka på. Finns d nån mer m trötthetssyndrom??

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Kroniskt trött
« Svar #1 skrivet: 10 december, 2016, 21:57:40 »
Ja, sannerligen :( :(
Har själv haft Meniere sen 2004 (runt 13 år). Och precis som för dig började det med några rejäla yrselattacker, som dock gick tillbaka spontant.  Sen har jag varit skaplig bortsett från ökande hörselnedsättning och tendens till åksjuka.
Men sen i höst har sjukdomen verkligen expoderat här också.
Jag har haft flera yrselattacker som suttit i närmare 4 tim :o :o
Och sen har det känts som dom aldrig gått över riktigt. Jag känner mig nästan jämt lite ostadig och går inte gärna ut längre. Cykla går inte heller så bra, eftersom jag känner yrsel vid huvudvridning neråt och åt sidan.
Konsekvensen är att jag alltid spänner mig för att motverka besvär samt är rädd för karusellattacker.
Detta gör mig mycket trött. Trots att jag sover ca 7 tim, känner jag mig aldrig utvilad. Tänker ibland att jag kan lika gärna ligga kvar i sängen, eftersom dagen oftast bara innebär plågor.
Har ett ständigt tryck i vänster öra med kraftig distorsion. Jag låter konstig när jag sjunger. Och upplever nån sorts ekoeffekt. Ibland när det är som värst, hör jag bara nån sorts skrovel på den sidan. Samtidigt som höga ljud nästan kan göra ont i örat.
Neej, så här dålig har jag aldrig varit tidigare.
Jag äter Vertisan(Betaserc) sen en månad, men tycker inte det hjälper speciellt. Ibland har jag undrat om det snarare förvärrats. Jag har ofta spänningshuvudvärk (för mig helt okänt tidigare), vilket är en biverkan med produkten. Samt är ALDRIG yrselbefriad. Kan det också vara en biverkan?
Funderar på att sluta med medicinen, men då kanske det blir ännu värre. Jag vet inte hur jag ska göra?
Läkare träffar jag först i början på januari.
Så "Blåmes", du är inte ensam om att vara trött och dålig.
Här är en till :'(
Ylva

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 december, 2016, 22:22:26 »
Hejsan Blåmes och Ylva
Att ha menieres  är TRÖTTSAMT. Det beror ju på att vi medvetet eller omedvetet går hela vår vakna tid och spänner oss. Hörseln är dålig ,så vi måste hela tiden gå just på spänn för att inte gå misste  vad som sagts eller sägs :att gå regelbundet hos en massör som kan  meniere  och helkroppsmassage är underbart. Jag skulle inte klara mig utan henne. Hon löser upp många hårda knutor tills blodet strömmar igenom och jag känner mig mycket bättre .Hade  presic   som du Ylva.Spänningshuvudvärk ett tag Efter flera behandlingar var det helt OK igen En befriande känsla.Av allt detta blir man TRÖTT Sover 9-10 tim.Får jag inte den långa ron Är min dag förstörd .Jag känner många med Meniere som BEHÖVER mycket sömn-
Ha det bra Blåmes och Ylva     Kram Yvonne O. :) :)

Utloggad Blåmes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 december, 2016, 23:32:40 »
"Skönt" att höra????Blir så frustrerad då alla prover är bra, o man ständigt fått frågan varför. Då jag är trött triggas M igång fortare o blir som Y vinglig o måste lägga mig annars kommer attacker. Rinner magen på er också då ni spyr?
Gick för flera år sen på akupunktur o tyckte d var skönt f avslappningen; särskilt nålen mitt på huvudet som av en del akupunktörer kallar f Whiskypinnen...Nu är jag sämre o kan knappt åka t läkare o frisören, skitjobbigt m bilåkning.
Skönt ändå m detta forum då jag aldrig pratat m nån som har sjukdomen, tack för den????

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 december, 2016, 04:55:30 »
Jag har också provat det mesta i princip utom rör och genta. Äter ingen medicin alls nu på tider sen ett par år tillbaks och märker ingen skillnad. Jag tar bara vid behovs medicin när jag känner att ett anfall är på väg och tycker det hjälper bra. Nackdelen är väl kanske att jag får ta den relativt ofta då hjärnan kanske vänjer sig vid den. Medicinen är calma-tuggummi (snabbast tillslag), en arlevert, en postafen, i svåra orosfall en stesolid. Ibland ett scopoderm-plåster. Sällan allt på en gång. Till det kan balansövningar och ögongymnastik tilläggas. Dålig hörsel med ljudöverkänslighet, dissonans och tinnitus får jag leva med.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 11 december, 2016, 15:02:16 »
Svar till Blåmes
När man är inne i ett skov och kräks brukar det ibland "rinna från båda hållen" och då blir det jättejobbigt.
Hoppas du snart får en bekräftelse på att det är Menieres du har Tänker på dig.Du får gärna maila till mig om du har lust:yvonne.olsen@telia.com
Kram. och kämpa på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Yvonne.o