Författare Ämne: Betaserc ingen effekt?  (läst 8468 gånger)

Utloggad Monika

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Betaserc ingen effekt?
« skrivet: 01 november, 2016, 21:24:21 »
Hej!
Min pappa som är 77 år gammal har haft Meniere i 18 år. I början hade han anfall (yrsel, kräktes och fick ligga i timmar) 4-5 ggr/vecka.
Sedan 2006 har han ätit Betaserc och endast haft 3 anfall efter det, varav 2 de sista 2 åren.

Nu ville han ha sitt recept förnyat så han ringde till Växjö (öron-näsa-hals) lasarett och fick sedan ett brev som löd:

Studier har visat att Betaserc inte har någon effekt vid Menieres sjukdom så jag förnyar inte ditt recept. Det hade jag inte gjort ändå då du har blivit äldre och då får man anfall mer sällan.

Så enligt den överläkaren har de slutat förskriva Betaserc då det är verkningslöst och inte erbjöd han min pappa något annat istället, så nu är han ju förtvivlad. Han har ju haft 2 anfall de sista 2 åren och så säger läkaren att det minskar med åldern. Men jag antar att det är tack vare Betaserc som han blev bättre då han innan dess hade 4-5 anfall/vecka.

Jag ska tillägga att denna läkare aldrig har träffat min pappa eller talat med honom på telefon ens.

Så jag tänkte skriva här och få råd av er med erfarenhet av denna sjukdom och behandling, och ifall det som läkaren skrev stämmer.

Tack på förhand!

Monika

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
SV: Betaserc ingen effekt?
« Svar #1 skrivet: 02 november, 2016, 08:28:07 »
Hej. Verkar knepigt för att citera Leif GW Persson, ja oansvarigt och t o m korkat av läkaren att inte träffa eller prata med din pappa. Visar bara att vissa är inte lämpade att arbeta inom vården. Det är inte som att jobba på företag.

Jag åt Betaserc under en tid. För mig hjälpte det inte men det är många som blivit hjälpta. Meniere är en lömsk sjukdom med ingen bevisad bra behandling. En del blir inte hjälpte alls medans en del mediciner hjälper för vissa. Frustrerande.

//Hans

Utloggad Gilla71

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 02 november, 2016, 09:49:52 »
Men herregud det låter ju inte klokt.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 02 november, 2016, 13:55:55 »
Kära Monica
Jag tycker du ska anmäla detta Vad är det för personligt bemötane .Skrämmmande .Det är m ånga"TYVÄRR säger att sjudomen likt förbaskat finns kvar i hög ålder.Det är ingen URSÄKT från din läkare  .Dessutom är det oförskämt att säga så till en person han aldrig träffa  >:(tNej du måste anmäla detta OM DET ÄR  ANSVARSNÄMNDEn  ellernågon annan nämnd9)
. Men detta måste komma upp i dagern ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kram från en mycket upprörd Yvonne  :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Hör gärna av dig till mig eller KLotterplanket här om vi kan hjälpa dig på någåt sett
Yvonne.olsen@telia.com

Utloggad Monika

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 02 november, 2016, 20:42:02 »
Hej igen!

Tack för era svar  :)

Jag var med pappa så sent som för ett år sedan på nämnda öron-näsa-hals mottagning i Växjö där han fick träffa en kvinnlig läkare som till och med ökade hans dos av Betaserc och hon sa att det var bara att höra av sej och få ett förnyat recept. Det verkar ju tyvärr att denna pärla har slutat och han fick ju det där brevet av en okänd läkare.

Jag antar att vi får söka hjälp på något annat ställe där de är villiga att skriva ut Betaserc. Det finns ingen här som vet något bra ställe i Kronobergs län eller däromkring?

Personligen har jag inte bra erfarenheter av Växjö lasarett, jag höll på att förlora min mamma för 1 år sedan pga en misslyckad operation. Hon har farit illa i flera år pga nonchalanta läkare och rent ut sagt dålig vård. Där ska vi göra en anmälan och det kanske inte skadar att göra en i pappas fall också.

De tillhör ju den lite äldre generationen och vill inte klaga men jag är förbannad å deras vägnar och vill hjälpa dom så gott jag kan.

Med vänlig hälsning
Monika

Utloggad Ylva

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 november, 2016, 23:24:51 »
Ang. Betaserc..
Som flertalet vet är det numer registrerat under namnet Vertisan.
Jag har varit skeptisk till att använda medlet pga måttlig respons från andra här på planket, men
NU SKA JAG BÖRJA ANVÄNDA DET.  Jag har inget val.
Sen ca två veckor har min Meniere försämrats så kraftigt, att hörseln gått ner ytterligare, jag hör hjärtslagen i örat, har ökad tinnitus samt - har haft flera yrselattacker :o
Det första vara värst och slog ut mig halva dan, vilket jag berättat tidigare. Sen har jag haft 3-4 "efterskalv".
I ena fallet blev det panik i och med att jag, som ensamstående, måste ner och handla. Det gick vägen men jag gick nog lite raglande och höll mig nära husväggarna.
I andra fallet kom attacken sent på kvällen, och jag tordes inte gå och lägga mig och kände mig så översiggiven, att jag ringde ambulans.
Den kom också och två gulliga tjejer tittade till mig. Vi resonerade och jag berättade om min Meniere - samt att jag egentligen inte ville till akuten. Det blir bara att ligga i ett rum hela natten och vänta på läkare, som ändå inte kan göra nåt.
Så jag stannade hemma.

Man har egentligen inte hittat så mycket fel på mig vid mina sjukbesök, förutom att mitt övertryck varit högt- 180 mot normalt 140. Orsaken är nog den ständiga stress som sjukdomen skapar i detta intensiva skede. Att alltid känna sig lite ostadig, vara rädd för karusellyrsel och ständigt höra sitt hjärta i örat är mentalt väldigt påfrestande :( :(
På natten har jag faktiskt en öronpropp hårt instoppad i örat, vilket gör oljudet överkomligt.

Det är alltså därför jag börjat med Vertisan. Jag har ju inget att förlora.
Biverkningssidan verkar hyfsad. Mest rapporterat är magbesvär, vilket mina Losec bör ta hand om.
Och så här låter indikationerna: "För behandling av symtom vid Menieres syndrom såsom yrsel, tinnitus och hörselnedsättning."
Jag återkommer och berättar, hur det går.
Hej från Ylva :)

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 november, 2016, 17:26:39 »
Hej Ylva
Jag hoppas med hela mitt hjärta att den kommer att passa dig och att du for någon
RO Kramis från Yvonne

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 24 mars, 2017, 12:38:17 »
Fråga!
Jag har medicinerat med Vertisan (Betaserc) i flera månader nu utan nämnvärd effekt (fast det kanske varit ännu värre utan).
Preparatet registrerades i Sverige troligen via EU-regler, innebärande att det inte krävs så mycket inhemska studier för att få det godkänt. Någon svensk, klinisk bedömning föreligger således inte. Vertisan har därför inget helhjärtat medicinskt stöd.
Emellertid används det en hel del i Europa med skaplig effekt.
Jag hörde bl.a. av en vän, att hennes sambo fått medlet utskrivet någonstans utanför Sverige - och med doseringen 12 tabletter dagligen. Och plötsligt var han bra :) :)
Själv har jag hittills endast doserat med 2-3 tabletter dagligen och med marginell effekt.
Nu ska jag efter kontakt med Öron öka dosen till 6 tabletter dagligen (2x3).
Få se, om det blir bättre.
Medlet verkar ofarligt vad gäller biverkningar.
Nu till min fråga..
Ni som medicinerar med Vertisan här, vad säger ni? Vad har ni för dos och vilken effekt har ni upplevt?
Jag tänker nu satsa på det högre intaget.
Vad har jag att förlora?
Soliga hälsningar när vi nu går över till sommartid 8) 8)
Ylva

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 26 mars, 2017, 13:22:51 »
hej Ylva :) Ja,vi får se vad han tänkerJag har tänkt färdigt några dagar.Skulle gå nedför en stentrappa (tre steg) Hade rullatorn med mig.Första steget gick bra sedan flög den iväg och jag efter Rakt in i väggen med huvudet först.Amulans in tillDanderyd.Som tur var så spräckte jag ingenting
Igår gick jag i dimmor men är hemma.Känns lite bättre idag.Det måste ordna upp dih för dig.Du verkar att ha det så kämpigt.Hjärtekram Yvonne :)

Utloggad Mia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 26 mars, 2017, 21:43:08 »
Hej Ylva!
Jag medicinerade med Betaserc tidigare, men det har man tydligen slutat med nu. Besvärligt med licens och enligt de läkare jag talat med så ska Vertisan vara likvärdig. Man får ju hoppas att de har koll på detta...! Jag fick byta rätt av och jag åt 18 tabletter om dagen! Jag har mått hyfsat en tid och enligt min läkare är inte tanken att man ska äta denna medicin resten av livet. Man får väl pröva sig fram. Känns ju inget vidare att äta såna mängder tabletter om dagen om man inte måste. Så i Juni förra året började jag trappa ner, när jag kom ner på tolv tabletter så fick jag känningar av yrsel igen. Gjorde en omgång med Meniette och då blev jag bättre igen. Började då trappa ner igen och var nere på tre tabletter, men i förra månaden blev jag sämre igen och nu blir det Menietten igen och jag ligger nu på sex tabletter om dagen. För min del känns det mer som att det är Menietten som funkar på mig eller kanske kombinationen. Hur som helst hoppas jag att jag inte behöver öka tablettdosen mer, men man vet ju aldrig. Jag äter SPC- flakes också varje dag. Nu har jag hållit på med Menietten en månad och jag mår bättre igen. Hoppas det håller i sig! Peppar, peppar.....! På mig verkar det som om jag med denna metod får ner trycket i örat. Men när jag slutar behandlingen, så är det som om trycket så sakteliga ökar igen och efter ett par månader så blir det för högt tryck igen. Men det känns ju skönt att det för mig hittills fungerat så att detta kan jag ta till och då har jag blivit bättre.
Vill också hälsa till Niniz82 ang. tinnitus. Hon undrade om sin tinnitus, om man har det alltid och för mig så är det så. Jag fick tinnitus ett och ett halvt år innan min första yrselattack och jag känner att tinnitus kan jag leva med. Nu har det gått fem år sen jag fick tinnitus och jag hör det inte alltid längre. Hjärnan kan lära sig att koppla bort det, att inte lyssna helt enkelt. Då tycker jag yrseln är det värsta med denna sjukdom. Och över tid tycker jag att jag utvecklat vissa ångest tendenser. Försöker jobba med detta så att det inte ska ta över och begränsa mitt liv, men det är en daglig kamp.
Kramar till alla mina olyckssystrar/bröder
Mia

Utloggad Ylva

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 27 mars, 2017, 22:20:17 »
Tack för svar :)
Som sagt, jag har ingen riktig tillit till Vertisan-tabletterna.
Tar ändå pliktskyldigt 2 tabletter morgon och kväll plus en extra till natten.
Men ändå - jag tycker inte yrseln blivit sådär jättemycket bättre. Ibland upplever jag nästan en försämring.
Förr fick jag visserligen kämpiga, timslånga vertigo-attacker då och då som för stunden är borta. Men i stället känner jag mig lite småyr nästan jämt. Kan det vara Vertisanet?
Vridningsrörselser med huvudet hit och dit liksom upp och ner förvärrar. Samt att böja sig ner och t ex ta upp nåt från golvet. Den rörelsen innebär dessutom ökat tryck i örat med dånande tinnitus.
Jag håller med dig, Mia, att yrseln är det värsta i och med den ångest som följer.
Men surret i örat påverkar också. Hjärnan får ju aldrig vara ifred och uppleva ro. Ja, man blir faktiskt allmänpåverkad.
Och så detta utanförskap att inte höra.
Allt blir bara sämre och sämre.
Jag drömmer t o m om sjukdomen ibland. Så till vida, att ostadighet och illamående vävs in i drömmarna.
Antagligen är jag lite yr även i sömnen tidvis :o :o
På Öron säger man, att mitt sjuka öra är förstört och det är inte mycket att göra.
Så är det med det.
Men trots att örat lagt ner, så fortsätter det plåga mig.
Usch, vilken hemsk sjukdom.
Jag är färdig att ge upp :'(
Ylva