Författare Ämne: Salovum eller SPC-Flakes?  (läst 7632 gånger)

Utloggad emteller

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Salovum eller SPC-Flakes?
« skrivet: 23 augusti, 2017, 18:18:27 »
Hej!

Är det någon som testat Salovum eller SPC-Flakes?
Har det funkat och vad började ni med?

Jag insjuknade i vad "dom tror är" Menieres när jag bara var 12 år. Eftersom jag var så ung så satte dom aldrig diagnosen (trodde jag). De första två yrselanfallen var av karuselltypen och framkallade kräkningar. Men de kommande åren efter var anfallen korta, knapt en minut långa och jag kunde själv stanna dom genom att fokusera på en punkt. En period var anfallen eller attackerna av karuselltypen och en period i en mer "tickande" form. Hörseln försämrades på höger öra och tinnetus tillkom.

Efter några år avtog yrselanfallen och jag började få kraftiga migränanfall. Även dessa avtog efter en tid och kommande tid efter var jag relativt symptomfri. Fram tills för ca 2 år sedan då jag började bli yr igen. Dock fick jag nästan inga yrselanfall utan kände mig bara yr mer eller mindre varje dag. Ofta även illamående. Detta har varit hanterbart men såklart till viss del handikappande.

Hur som, så fick jag för ca 2 veckor sedan ett kraftigt yrselanfall en kväll när jag var på semester. Detta varade i flera timmar men jag lyckades hålla emot karusellen och kunde till slut somna. En vecka efter fick jag ett riktigt kraftigt migränanfall som fram till idag (en vecka har suttit kvar i mildare form) och i torsdags fick jag det värsta yrselanfallet jag nånsin fått. Anfallet kom på jobbet och bytte skepnad under tiden. Totalt höll det värsta på i ca 3h, jag kräktes och åkte till akute då jag blev väldigt rädd och inte kände igen typen av yrselattack.

Det var här på sjukhuset dom sa att jag hade Menieres, något jag själv inte visste då läkarna när jag var yngre (enligt vad jag minns) inte ville sätta en diagnos. Men enligt läkaren på akuten så hade dom valt allt kalla det Meniers..

Jag har nu sedan i fredags inte kunnat gå till jobbet då jag fått yrselanfall och haft kraftig yrsel varje dag förutom i söndags. Känner mig helt knäckt och är nu nästan rädd för att försöka gå till jobbet.

Min killes mamma tycker att jag ska testa Salovum som tydligen kan ge omgående effekt och jag vänder mig nu till er här för att se om någon testat och fått bra effekt? Är det någon som tagit Salovum och SPC-flakes samtidigt? För jag tror att jag behöver testa flakes också men samtidigt behöver omgående effekt för att kunna gå till jobbet.

Tacksam för alla svar och tips!

Vänligen, Emily

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
SV: Salovum eller SPC-Flakes?
« Svar #1 skrivet: 23 augusti, 2017, 20:41:26 »
 :)Hejsan Emily
Välkommen hit till vårat plank.Jag kan berätta för dig att man gjort en stor studie just på SALOVUM.I Göteborg Sahlgrenska sjukhuset.Man gav  patienter som kom in med pågående yrselanfall2 Ppåsar med Salovum  utrört i lite jiuce.Dom patienterna blev ganska bra ,rätt så fort Dom kunde t.om.åka hem från sjukhuset.Själv har jag använt Salovum  i en period när jag mådde väldigt dåligt.Jag upplevde attJag hävde mina anfall.Har alltid några påsar med mig i väskan.Det är dietisterna som skriver ut dom Här i Stockholms län får man dom på "Ett Grönt recept"Det vill säga att man får lite lindrig i kostnaden.Här på forumet finns det mycket skrivet om Salovum Så gå in där och titta
Kram Yvonne:o. :)

Utloggad Nils

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 augusti, 2017, 14:59:35 »
Hej Emily!
Under behandlingar/AF terapi  här på klotterplanket (ovanför Ditt inlägg) har jag skrivet om SPC-flakes och Salovum, min favoritbehandling.
MVH Nils   :) 

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 augusti, 2017, 15:36:37 »
Vet inte hur en läkare skulle ordinera, eller dietist, men har svårt att tro att man kan överdosera äggsubstansen med hänvisning till om man kan kombinera flakes och salovum.

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 augusti, 2017, 17:46:59 »
 :)Hejsan    Jag kan inte tänka mig att man kan "Överskrida " detta.
Kramisar till ER alla och ha en fortsatt bra torsadagskväll Yvonne.o

Utloggad emteller

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 augusti, 2017, 16:17:33 »
Teck för era svar, jag fick efter mycket övertygande en akuttid igår och frågade då min läkare om Salovum. Hon avrådde mig starkt från detta och satte mig på Kur med SPc-Flakes & Arlevert. Någon som har samma erfarenhet? Att läkaren inte verkar gilla Salovum? Och någon som vet varför?

Har bara testat Arlevert 1,5 dag så kan inte riktigt säga om det funkar eller inte. Inte fått nån attack men känner mig yr och blir väldigt trött. Somnat ca 1h efter intag och legat helt utslagen på soffan och sovit i 3-4h både igår och idag...

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 augusti, 2017, 18:23:22 »
Hej. Kan vara en ekonomisk fråga. Salovum är mer koncentrerat med snabbare tillslag och enklare att använda, men dyrt. Vissa Landsting subventionerar, andra inte. Om inte, så kostar Salovum i min stad som inte har det subventionerat, 2149kr för 25 påsar vilket är 86kr påsen. Om subventionerat står skattebetalarna för notan.
Vänligen, Hans

Utloggad emteller

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 25 augusti, 2017, 18:40:34 »
I detta fall hade jag redan köpt Salovum som jag frågade om jag kunde ta vilket hon avrådde mig ifrån, så känns inte som att det handlade om kostnaden då jag redan hade betalat..kändes mer som att hon inte gillade produkten, men hann aldrig fråga varför..

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 augusti, 2017, 12:48:28 »
Kanske inte så insatt i det .Jag har ALDRIG hört någon fått någon biverkning,Det är ju inte läkaren som ska skriva ut det utan en Dietist. Underligt kan  jag tycka Men hur gör du nu???????
Kramis och hoppas du hittar "Din Väg".Tyvärr måste vi pröva oss fram. Beroende på att det än så länge Inte finns något bra  medicin för oss med Meniere.En mycket jobbig sjukdom.  Yvonne Olsen     :) Kämpa på!!!!!!!!!

Utloggad emteller

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 29 augusti, 2017, 15:26:01 »
Jag har sedan i torsdags ätit SPC-Flakes & Arlevert. Kan inte riktigt avgöra om dom hjälper eller inte. I fredags fick jag jobbigaste yrselanfallet på hela veckan (har haft yrselanfall nästan varje dag förra veckan) och i lördags vaknade jag med pågående yrselanfall. Hur snabbt "verkar" Arlevert? Funderade på om jag blivit värre av medicinen. Men i söndags var jag yrselfri hela dagen! Var så himla glad. Och igår var en rätt bra dag oxå. Men idag har jag behövt ligga ner från kl.11. Så jag kan verkligen inte avgöra... eftersom jag varit symptomfri i många år och eftersom dom aldrig gav mig en riktig diagnos efter förra utredningen även om dom trodde mest att det var menieres så har dom startat en ny utredning. Så jag får ta allt dag för dag nu och se vad som händer. Har avvaktat med Salovum men tänker testa om inget annat funkar.

Hoppas ni får en fin dag! /Emily