Författare Ämne: Ögat lurar hjärnan och balansen  (läst 5833 gånger)

Utloggad Mille66

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Ögat lurar hjärnan och balansen
« skrivet: 13 november, 2015, 03:31:30 »
Ögonen lurar hjärnan inte balansen - 2015/11/13 02:53
 Jag var 35 När jag fick diagnosen menieres och jobbade så jäkla mycket. Det var 15 år sedan

Vad som orsakar menieres vet jag inte men stress låter väldigt närbekant.
Men sen när all plötslig yrsel försvunnit och ersatts med konstant hörselnedsättning.
Där tror jag man har fel. Man pratar om balanssinnet mm som man sedan kan se i ögonen om man skakar skallen, någon som känner igen det?

Jag vill att man ska vända på det. Ögonen ser något och förmedlar det till hjärnan men då balanssinnet har en annan uppfattning så skapas en konflikt.
Jag ska förklara, när jag är förkyld mm så blir jag sjösjuk och får lock för öronen men annars går det ganska bra.
Det som förundrar mig är att jag kan åka vilka karuseller med mina barn som helst eller åka båt utan att bli sjösjuk, så länge ögonen och balanssinnet är överesns. Men
Går jag in i lustiga huset på grönan där ögonen lurar hjärnan får dom bära ut mig. Balanssinnet är utslaget i flera minuter.

Inom jobbet var vi på thaibåten på söder i Stockholm. När jag steg ombord kände jag mig konstig, ögonen tolkade att båten låg vågrät medan jag såg i gästers glas att båten lutade. Balanssinnet fixade sig men när vi skulle stiga av båten som ligger fast vid kajen så slogs balanssinnet ut i fem minuter. Ögonen tolkade kajen som vågrät men då balanssinnet bestämt sig att vågrät var på båten så blev det konflikt. Mina kolleger trodde jag var redlös.
Jag tror att ögat lurar balanssinnet. Det är ögat som ser först då kommer balanssinnet sen. Ögat lurar hjärnan. Signaler går sedan till balanssinnet som berättar vad ögonen har sett. Om det sedan inte stämmer så skapas konflikt och vi får yrsel.

Det känns konstigt att man kan pressa skallen med barnen utan att påverkas men gör man något annat som lurar ögonen och hjärnan direkt efteråt så faller man ihop.
om jag blundar har jag problem att går rakt, tittar jag går det bra, då tolkar hjärnan vad som kommer. Om ögonen säger nedförsbacken men balanssinnet tvärtom så blir det problem.

Har någon mer tänkt på det här?

Utloggad grumsgullan

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Ögat lurar hjärnan och balansen
« Svar #1 skrivet: 13 november, 2015, 11:02:41 »
Hej Mille,

jag tror att du har flera poänger men för att komplicera bilden för dig så finns det myriader av nervtrådar i fötterna som hela tiden skickar information till hjärnan om kroppens position... :-)

Trevlig helg!

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 november, 2015, 17:07:50 »
Så är det. Hjärnan tolkar synen. Därför flaggar jag för ögongymnastik som hjälpt mig. Har nån annan hört talas om speciella meniereglasögon? Lär finnas i Holland, men inte hittat nåt om det på nätet konstigt nog. Balansen har jag fått lära mig styrs av ögonen, fotmuskulaturen och balanssinnet.
Ha det gott
Hans

Utloggad yvonne.o

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 381
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 november, 2017, 15:48:57 »
Hej Hans
Det finns spesiella glasögon för Menierare.Om man tex skelar på något öga kan det vara svårt att läsa på datorn .Då kan man genom en Ortopist få rätt
glasögon .Något att pröva kanske Hans.Hoppas du mår bra!!!!!
Kram Yvonne O. :)

Utloggad Hans

• Full Member
  • Antal inlägg: 187
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 november, 2017, 20:31:42 »
Jag fick tips för några år sen att i Holland används speciella glasögon för meniere. Har inte kommit vidare i mitt sök om detta. Tack för infon Yvonne.
//Hans